بازنگری در برخی بسته‌های سند تحول آموزش/ضرورت حمایت نهادهای بالادستی از آموزش پزشکی

[ad_1]

معاون آموزشی وزارت بهداشت از احتمال بازنگری در برخی بسته‌های سند تحول آموزش خبرداد و افزود: تلاش بر این است که حوزه آموزش ضمن پاسخگویی بیشتر به نیازهای حوزه سلامت در جهت ارتقاء و گسترش آموزش پزشکی نوین متناسب با جایگاه کشور ما در منطقه ادامه مسیر دهد.

دکتر باقر لاریجانی در افزود و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مدیران در تمامی سطوح ذخایر کشور هستند و تجربه مدیریتی ایشان گنجینه ارزشمندی است که باید از آن بهره برداری شود افزود: همانطور که طی 3 سال گذشته نیز اتفاق افتاد در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت سعی می شود از تجربیات تمامی مدیران فعلی و گذشته این حوزه به نحوی بهره‌برداری شود و در دولت دوازدهم نیز ضمن استفاده از تمامی مدیران فعلی حوزه آموزش سعی می‌شود از اساتید محترم در دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در این زمینه تجربیاتی دارند و در اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز می‌توانند کمک کنند، استفاده شود.

وی با اشاره به برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص ساماندهی وضعیت آزمون‌های این وزارتخانه افزود: در تمامی دوره‌های مدیریتی تدابیری برای ارتقاء و حفظ امنیت آزمون ها اتخاذ شده و این مهم در قالب برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به صورت ویژه‌ای مدنظر قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: طی تحولاتی که در آزمون‌ها رخ داده امروز بسیاری از آزمون‌ها با همکاری دبیرخانه های مناطق آمایشی برگزار می شود و این امر باعث شده ضمن اجتناب از ترددهای بی مورد و ایجاد امکان برای افراد که بتوانند در منطقه نزدیک محل سکونت و تحصیل خود در آزمون شرکت کنند، مکانیزم پاسخگویی نیز ساده‌تر شود.

وی افزود: در اقدام دیگری در همین زمینه، برخی آزمون‌ها هم به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که در برنامه آتی این امر به بسیاری از آزمون‌ها تسری می‌یابد و با فراهم شدن زیرساخت های لازم بسیاری از آزمون ها به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد.

بعضی رفتارها و تخلفاتی که رخ می‌دهد در شأن جامعه پزشکی کشور نیست

لاریجانی تاکید کرد: تحولات زیربنایی مرکز سنجش، بالا بردن تدابیر امنیتی و شفافیت در برگزاری آزمون ها نیز موضوع دیگری است که باعث شده آزمون ها در صحت و امنیت بیشتری برگزار شود و چالش ها طی 3 سال گذشته بسیار کمتر شده است و البته ذکر این نکته لازم است که در هر آزمونی عده ای که موفق به کسب نمره نمی شوند اعتراض می کنند و متاسفانه بعضا رفتارها و تخلفاتی رخ می دهد که در شأن جامعه پزشکی کشور نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ای برای مستقل شدن مرکز سنجش و آموزش پزشکی و تجمیع دبیرخانه های حوزه معاونت آموزشی وجود دراد یا خیر افزود: حوزه آموزش علوم پزشکی کشور حوزه ای یکپارچه است و ادغام نظام آموزش در سیستم ارائه خدمات نیز فرصتی برای ارتقای کیفیت آموزش و همچنین هماهنگ کردن آموزش با نیازهای نظام سلامت است.

لاریجانی بیان کرد: آزمون های علوم پزشکی به منزله ورودی حوزه آموزش است و مباحث مختلفی درخصوص این آزمون ها مطرح است که همکاری مرکز سنجش آموزش پزشکی با دبیرخانه‌های حوزه معاونت آموزشی را الزامی می‌کند و در این راستا برای ارتقاء همه حوزه های آموزش از جمله مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش خواهد شد.

وی در رابطه با رویکرد طرح تحول آموزش در سال‌های آتی اظهار کرد: طی 3 سال گذشته که اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آغاز شد و در کنار اقداماتی که صورت گرفت و نتایج آن نیز مشهود است، تمرکز بر روی فرهنگ سازی و نهادینه کردن مباحث تحول در بدنه آموزش علوم پزشکی کشور بود و این امر به خوبی میسر شد.

آغاز اجرای بسته های طرح تحول در بسیاری از دانشگاه‌ها 

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه اعضای هیات علمی مشارکت خوبی در اجرای بسته های طرح تحول آموزش دارند و مسئولین ارشد دانشگاه ها نیز توجه بیشتری به حوزه آموزش می‌کنند و اجرای آن نیز در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شروع شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: استقرار بسته‌های طرح تحول آموزش از برنامه های 4 سال آتی در حوزه آموزش است و با تجاربی که در این 3 سال کسب شد، بازنگری‌هایی در بسته‌ها بر مبنای نیازهایی که از سوی مجریان احساس می شود صورت می‌گیرد و تلاش بر این است که حوزه آموزش ضمن پاسخگویی بیشتر به نیازهای حوزه سلامت در جهت ارتقاء و گسترش آموزش پزشکی نوین متناسب با جایگاه کشور ما در منطقه ادامه مسیر دهد.

لاریجانی با اشاره به  نیازها و ضرورت های معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای 4 سال آتی در حوزه آموزش تاکید کرد: همانطور که قبلا گفته شد، طی 3 سال گذشته مشارکت دست اندرکاران حوزه آموزش برای ارتقای این حوزه به خوبی جلب شده و اجرای برنامه ها نیز کاملا شروع شده و در این مدت برخی از زیرساخت های حوزه آموزش پایه ریزی شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به اینکه درگیری حوزه آموزش با مسائل روزمره و محدودیت های جدی سرعت تحول و نوآوری و افق های بلند در آموزش را محدودتر می‌کند، تاکید کرد: لازم است تا نهادهای بالادستی حمایت بیشتری از حوزه آموزش علوم پزشکی داشته باشند البته تلاش هایی برای این امر در دولت یازدهم صورت گرفت.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع خبر

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *