پایان اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌های آموزشی؛ بستر ارتقاء کیفیت آموزش بالینی



در نشست کمیسیون ملی اعتبار بخشی، اعلام اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی و همچنین اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.

بر اساس اخبار اعلام شده، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون ملی اعتباربخشی در نشست کمیسیون ملی اعتباربخشی هدف از اعتباربخشی بیمارستان‌ها و موسسات آموزشی را ارتقای کیفیت و همسویی این مراکز با استانداردهای ملی و بین المللی ذکر کرد و افزود: با ترجمان نتایج اعتباربخشی در دانشگاهها به سمت ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی پیش خواهیم رفت.

لاریجانی افزود: باید از نتایج اعتباربخشی استفاده شود تا موسسات و بیمارستان‌هایی که تلاش های وسیعی انجام داده اند مورد حمایت قرار گیرند تا مسیر خود را با جدیت بیشتر طی کنند و موسساتی که مشکلاتی در این زمینه داشته اند باید با سرعت در فاصله زمانی مشخصی شرایط خود را ارتقاء دهند.

رئیس کمیسیون ملی اعتباربخشی هدف از برگزاری این نشست را بررسی روند اعتباربخشی موسسه ای دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین بررسی روند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی ذکر کرد و افزود: این دو فرایند به عنوان ماموریت ویژه در قالب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و ایران سپرده شده که به خوبی هم این دو دانشگاه در این زمینه تلاش کرده اند.

در ادامه این نشست دکتر دکتر مرضیه مولوی نجومی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیان اعلام فرایند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی کشور که به عنوان ماموریت به این دانشگاه محول شده بود پرداخت.

دکتر نجومی به تشکیل کمیته اعتباربخشی با مشارکت رئیس و معاون آموزشی دانشگاه، مدیر EDC، رئیس دانشکده مدیریت، روسای گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در آغاز فرایند کار اشاره کرد و افزود: در ابتدای کار سامانه ای برای اعتباربخشی آماده شد تا اطلاعات دانشگاه‌ها را بتوانیم به صورت آنلاین جمع آوری کنیم.

وی افزود: هر دانشگاه یک رابط برای اعتباربخشی به ما معرفی کرد و از دانشگاه‌ها خواستیم افراد با سابقه را در زمینه اعتباربخشی برای همکاری به عنوان ارزیاب به ما معرفی کنند. در واقع می خواستیم ارزیابان افرادی باشند که در ارزیابی تجربه داشته باشند و به همین دلیل رزومه افراد مورد بررسی قرار گرفت. 

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در ادامه کار اطلاعات پایه بیمارستان‌ها جمع آوری شد تا تعداد افراد کافی برای اعتباربخشی بیمارستان ها تعیین شود، افزود: در مرداد ماه کارگاهی تشکیل دادیم که بسیاری از ابهامات دست اندرکاران در این کارگاه برطرف شد و باتوجه به اینکه سوالات زیادی وجود داشت یک سمینار کشوری اعتباربخشی برگزار شد برای اینکه بتوانیم هرچه بیشتر توجیه این برنامه را داشته باشیم که مشارکت بسیار خوبی هم افراد در سمینارها داشتند.

وی بیان کرد: برای افرادی که قرار بود اعتباربخشی بیرونی انجام دهند شیوه نامه اجرای کار و ارائه اعلام را طراحی کردیم، تاریخ‌های بازدید تعیین  و در نهایت ارزیابان معرفی و هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شد. 

دکتر نجومی افزود: ارزیابان از متخصصین بالینی بودند و افرادی که با EDC , EDO دانشکده‌ها همکاری داشتند و افراد متخصص در آموزش علوم پزشکی نیز جزو ارزیابان بودند.

وی از تدوین کتاب اعتباربخشی خبر داد که مراحل پایانی ویرایش را می گذراند و افزود: 10 حیطه برای اعتباربخشی بیمارستانی در 91 سنجه وجود داشت که سنجه ها به 3 بخش کاملا ضروری، ضروری و توصیه ای تقسیم شدند. 44 سنجه کاملا ضروری وجود داشت یعنی آنهایی که دانشگاه‌ها حتما ضروری بود که در این زمینه‌ها حداقل امکانات را داشته باشند. 31 سنجه ضروری و 16 سنجه به صورت توصیه ای در نظر گرفته شد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه جلسات متعددی با خبرگان حوزه آموزش برای پیگیری این کار برگزار شده، افزود: برای هر سنجه بر حسب ضرورت وزن تعیین شد و در واقع جمع کل امتیاز دانشگاه از کل سنجه‌ها شامل 533 امتیاز می شد. تمام حیطه‌ها و سنجه‌ها وارد سامانه شد و دانشگاه‌ها برای کار با سامانه آموزش دیدند.

نجومی افزود: در طی فرایند اعتباربخشی بازخوردهای خوبی از محیط دریافت می کردیم  و دست اندرکاران آموزش در دانشگاه‌ها از اینکه به حوزه آموزش توجه ویژه می شود ابراز رضایت می کردند.

وی افزود: فرایند اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌ها در دانشگاه‌ها به صورت جدی پیگیری شد. 51 دانشگاه و 229 مرکز آموزشی و درمانی در سامانه اعتباربخشی ثبت شده بودند که 215 مرکز را ارزیابی بیرونی انجام دادیم و سایر مراکز نیز به دلیل مسائل داخلی در آینده اعتباربخشی خواهند شد.

دکتر طاهره چنگیز دبیر کمیسیون ملی اعتباربخشی نیز با اشاره به روند اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی با هماهنگی دو دانشگاه اصفهان و ایران به صورت همزمان پیش رفت و شکل فرایند و ملاحظات انجام کار دقیقا در هر دو فرایند به صورت یک شکل پیش رفت.

دکتر چنگیز افزود: 44 سنجه الزامی و 22 سنجه ترجیحی در اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه‌ها داشتیم که دانشگاه‌ها براساس این سنجه ها طی فرایندی منظم اعتباربخشی شدند.

وی افزود: اعتباربخشی موسسه ای در چند سطح و توسط مناطق آمایشی انجام شده و تیم ارزیابی دانشگاه اصفهان هم مجددا مستندات را بررسی کرد و فرایند ارزیابی فروردین 96 اتمام یافت. 

دبیر کمیسیون ملی اعتباربخشی با بیان اینکه پیش رای ها به دانشگاه‌ها رفت افزود:  هفت دانشگاه را به عنوان تایید دو ساله اعلام کردیم و مابقی دانشگاه‌ها هم با شرایطی فرصت یافتند تا فرایندهای خود را ارتقا دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهها هم مستندات تکمیلی مربوط به زمان قبل از ارزیابی فرستادند که این مستندات بررسی شد و شرایط تعداد اندکی از دانشگاه‌ها تغییر کرد.

دکتر چنگیز با تاکید بر اینکه به زودی رای کامل هر دانشگاه با نظر معاون آموزشی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد افزود: طبق تصمیمی که با نظر کمیسیون گرفته شده دانشگاههایی که وضعیت مشروط دارند پس از ارتقای فرایندهای خود چنانچه اعلام آمادگی نمایند شش ماه دیگر مجددا ارزیابی می شوند و نتایج اعلام خواهد شد.

به اعلام روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی در پایان بر لزوم بازنگری استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای بر اساس تحلیل نتایج دور اول و تجارب ارزیابان درونی و بیرونی تاکید کرد و افزود: در حال بررسی اقدامات و مداخلات مدیریتی برای رفع اشکالات با کمک دانشگاه‌ها هستیم و به زودی مستنداتی برای دانشگاه‌ها به منظور آشنایی بیشترمسئولان با فرایند اعتباربخشی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام



منبع خبر

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *