اولین دندان نوزادان چه زمانی بیرون می آید؟


اولین دندان نوزادان چه زمانی بیرون می آید؟

اولین‌ها در زندگی نوزاد برای والدین هم هیجان‌انگیز و هم معنادار است. اولین قدم، اولین کلمه، اولین لبخند؛ همه این لحظات خاص نقاط عطف قابل توجهی را در زندگی یک کودک نشان می دهند. در این لیست از اولین های جادویی، رویش اولین دندان نوزاد نیز جایگاه مهمی دارد.

دندان درآوردن در نوزادان فرآیندی است که اغلب والدین به آن فکر می کنند. با این حال، همانطور که انتظار می رود، این روند می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. دندان های شیری یا دندان های شیری در هنگام تولد در ساختار فک وجود دارند. اغلب بین 6 ماهگی تا 1 سالگی ظاهر می شود. در اکثر کودکان 20 دندان شیری در سن 3 سالگی کامل می شود. تا سن 6-7 سالگی وظایف خود را انجام می دهد.

زمانی که سن رویش دندان در نوزادان شروع می شود، فرآیندی است که می تواند متفاوت باشد. با این حال، اغلب با کنجکاوی والدین روبرو می شود. در حالی که برخی از نوزادان با بیرون آمدن یک یا چند دندان به دنیا می آیند، برخی حتی ممکن است در اولین تولد خود بیرون نیایند. بنابراین، لازم است نگران نباشید و بدانید که هر نوزادی روند رشد منحصر به فردی دارد.

از سوی دیگر، اگر در ذهن خود مشکلی دارید، نباید فراموش کنید که فقط باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

دوره دندان درآوردن در نوزادان

دوره دندان درآوردن در نوزادان چه زمانی است؟ به خصوص زوج هایی که برای اولین بار پدر و مادر می شوند ممکن است در این زمینه علامت سوال داشته باشند. به طور متوسط ​​از 3 ماهگی، دوره کاوش در جهان با دهان در نوزادان آغاز می شود. از ماه یاد شده رفتارهایی مانند گذاشتن دست ها در دهان، افزایش ترشح بزاق و تلاش برای آوردن اشیایی که می توانند به دهان ببرند افزایش می یابد.

این رفتارها بخشی از روند رشد کودک است و به دندان درآوردن مربوط نمی شود. اولین دندان‌ها معمولاً از ماه ششم شروع به رویش می‌کنند. با این حال، باید درک کرد که دندان‌ها در هر زمانی در سال اول می‌توانند رویش پیدا کنند و دندان‌هایی که زودتر یا دیرتر از ماه ششم رویش دارند، اختلال رشدی ندارند. به طور معمول، اکثر نوزادان اولین دندان های خود را دارند، دندان های ثنایای پایینی.

پس از این موارد، دندان های دیگر به تدریج شروع به ظاهر شدن می کنند. در نهایت دندان های آسیاب مشاهده می شوند. وقتی نوزاد 3 ساله شد تمام دندان های شیری دیده می شود، در مجموع 20 دندان شیری در دهان مشاهده می شود.

نوزادان گاهی اوقات ممکن است دچار دنتوفوبیا، ترس از دندانپزشک شوند. “دنتوفوبیا (ترس از دندانپزشک) چیست؟ چگونه می توانید بر دنتوفوبیا غلبه کنید؟ با بررسی عنوان ما می توانید ایده ای در مورد موضوع داشته باشید.

علائم دندان درآوردن در نوزادان چیست؟

یکی از اولین بارهایی که والدین در مورد علائم دندان درآوردن نوزادان تعجب می کنند. همانطور که اشاره کردیم رفتارهای دهانی از ماه سوم شروع می شود. اگرچه ممکن است علائم در هنگام دندان درآوردن از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی این علائم به شرح زیر است:

  1. بد خلقی
  2. درد یا خارش در گوش
  3. بثورات اطراف دهان
  4. کاهش وزن یا کاهش وزن
  5. مشکلات خواب
  6. بی اشتهایی
  7. یبوست یا اسهال
  8. افزایش جریان بزاق

البته باید توجه داشت که همه این علائم در همه نوزادان دیده نمی شود. از جمله علائم دندان درآوردن در نوزادان، اگر یک یا چند مورد از آنها با هم مشاهده شود، می توان فهمید که در زمان رویش دندان است.

نمودار دندان درآوردن نوزادان

دوره های دندان درآوردن در نوزادان را می توان تحت عناوین خاصی فهرست کرد. اگر جدول زیر را بررسی کنید، می توانید یک ایده کلی در مورد موضوع بدست آورید.

دندان ها دوره زمانی
دندان جلوی بالا در 6 تا 8 ماهگی می ترکد و در 7-6 سالگی می ریزد.
دندان های جانبی بالایی در 9 تا 11 ماهگی فوران می کند و در 7-8 سالگی می ریزد.
دندان نیش بالایی در 16 تا 20 ماهگی فوران می کند و در 10 تا 12 سالگی می ریزد.
پرمولرهای فوقانی در 12 تا 16 ماهگی فوران می کند و در 9 تا 11 سالگی سقوط می کند.
دندان های آسیاب فوقانی در 20 تا 30 ماهگی فوران می کند و در 10 تا 12 سالگی می افتد.
دندان های قدامی پایین در 5 تا 7 ماهگی فوران می کند و در 6-7 سالگی می افتد.
دندان های جانبی پایین بین 10 تا 12 ماهگی فوران می کند و در 7 تا 8 سالگی می افتد.
نیش های پایین تر در 16 تا 20 ماهگی فوران می کند و در 9 تا 12 سالگی می ریزد.
پرمولرهای پایین در 12 تا 16 ماهگی فوران می کند و در 9 تا 11 سالگی می ریزد.
دندان های آسیاب پایین در 30-20 ماهگی فوران می کند و در 12-10 سالگی ریخته می شود.

به طور کلی دوره های دندان درآوردن در نوزادان به این صورت است. با این حال، نباید فراموش کرد که تفاوت ها را می توان از نوزاد به نوزاد مشاهده کرد.

در طول دوره دندان درآوردن نوزادان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

به خصوص والدینی که برای اولین بار به دنیا می آیند ممکن است ندانند وقتی کودکشان در حال دندان درآوردن است به چه نکاتی توجه کنند. دندان درآوردن یک اتفاق طبیعی در رشد کودک است. از این نظر، می توان آن را به طور طبیعی، بدون ایجاد ناراحتی و ناراحتی زیاد برای نوزاد تکمیل کرد. با این حال، برخی از اقدامات را می توان برای کاهش شرایطی مانند تب و ناراحتی و تورم در ناحیه ای که دندان رویش می دهد انجام داد.

والدین پس از اینکه دست های خود را به خوبی تمیز کردند می توانند با حرکات نرم و دقیق لثه های کودک را ماساژ دهند. برنامه مورد نظر این می تواند هم از رویش آسان دندان و هم از کاهش درد پشتیبانی کند.. همچنین ممکن است به شما چیزهایی مانند پارچه مرطوب یا حلقه های دندان درآوردن برای تسکین درد داده شود. حلقه های خراش پر از مایع را نباید تا حد امکان ترجیح داد. زیرا در هنگام گاز گرفتن خطر انفجار وجود دارد. علاوه بر این، اشیاء داده شده برای دندان درآوردن باید در ساختاری مناسب برای نوزادان باشد.

در صورت تکه تکه شدن، نباید خطر خفگی در گلوی نوزاد وجود داشته باشد. علاوه بر این، افزایش جزئی دمای بدن نوزادان در زمان رویش دندان طبیعی است. تب بالای 38 درجه بعید است. با این حال تب همچنان باید مرتب چک شود و در صورت افزایش آن باید به پزشک مراجعه کرد.

روند دندان درآوردن در نوزادان چگونه شکل می گیرد؟

دوره دندان درآوردن در نوزادان معمولا بین 4 تا 7 ماهگی اتفاق می افتد. با این حال، این نیز می تواند تفاوت های زیادی را نشان دهد. در 3 یا 4 ماهگی و همچنین نوزادانی که اولین دندان خود را در 12 یا 14 ماهگی دارند می توان مشاهده کرد.

تکمیل کلی دندان های شیری تا 3 سالگی است. تا این زمان 20 دندان شیری کامل شده است. بعد از 5-6 سالگی دندان های شیری می ریزند و دندان های دائمی در کودک ظاهر می شوند. این روند تا سن 11-12 سالگی ادامه می یابد و تمام 32 دندان مشاهده می شود. اطلاعات دقیقی در مورد اینکه چند روز طول می کشد دندان درآوردن در نوزادان وجود ندارد. از طرفی گفته می شود که روند خروج می تواند بیش از 8 روز باشد.

علائم ممکن است قبل از 4 تا 8 روز پس از رویش دندان ظاهر شوند. با این حال، نباید فراموش کرد که زمان و نحوه بیرون آمدن دندان های شیری ممکن است در هر نوزاد متفاوت باشد. زمان دندان درآوردن نوزادان متفاوت است و این یک وضعیت طبیعی است. با این حال، اطلاعات کلی را می توان از جدول بالا بررسی کرد.

اگر تفاوتی در ساختار دهان یا ساختار دندان کودک خود احساس می کنید. بیماری های دندانپزشکی کودکانبرای محافظت از خود در برابر این بیماری می توانید با یک متخصص مشورت کنید.

چگونه باید مراقبت از نوزاد انجام شود؟

مراقبت از دندان برای نوزادان بسیار مهم است. این کاربردها باید با رویش اولین دندان همراه باشد. رشد سالم دندان‌های شیری، پیشگیری از پوسیدگی با مراقبت از آن‌ها نیز بر سلامت دندان‌های دائمی که در آینده رشد خواهند کرد، تأثیر می‌گذارد. از ماه ششم، باید از وجود فلوراید کافی در رژیم غذایی کودک با شروع زمان رویش دندان اطمینان حاصل شود.

علاوه بر این، توصیه می شود دو بار در روز با مسواک های مخصوص نوزادان همراه با اولین دندان مسواک بزنید. در حین عمل باید برس های دارای موهای نرم ترجیح داده شود و از انجام حرکات سخت که ممکن است به لثه ها آسیب برساند باید اجتناب شود. در حین مسواک زدن می توانید از خمیردندان های حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج کمک بگیرید.

در طول مراقبت از دندان در نوزادان، پس از مسواک زدن، دهان کودک باید با انگشتان تمیز کاملاً شسته شود. مهم است که فرآیند مسواک زدن در شب بعد از آخرین غذای مصرفی باشد تا از تشکیل باکتری در طول شب جلوگیری شود. در سن 3 سالگی کودک توصیه می شود خمیردندان را به اندازه یک نخود افزایش داده و تا سن 6 سالگی توسط والدین خمیردندان گذاشته شود. توصیه می شود مسواک زدن تا سن 7-8 سالگی زیر نظر والدین باشد. بعد از یک سن خاص باید باشد دندانپزشکی پیشگیری خدمات توصیه می شود.

منابع:

https://www.nhs.uk/conditions/baby/babys-development/teething/baby-teething-symptoms/

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/teething-tooth-care/Pages/Babys-First-Tooth-Facts-Parents-Should-Know.aspx

 

اولین دندان نوزادان چه زمانی بیرون می آید؟ کتیبه برای اولین بار روی آن ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *