چند دندان در دندان داریم؟


بسیاری از مردم تعجب می کنند چند تا دندان داریم و دندان های یک فرد بالغ چه نامیده می شود؟ همه ما نام برخی از 32 قطعه دندانی که داریم را می دانیم، اما افراد کمی از تعداد دندان ها، پرمولرها و مولرهای ما اطلاع دقیقی دارند.

در این پست قصد داریم به شما بگوییم چند تا دندان داریم و اینکه چرا برخی از افراد ممکن است به دلایل مختلف قطعات بیشتری یا کمتر از حد معمول داشته باشند.

دندان چیست؟

قطعات دندانی عناصر سختی هستند که در آلوئول استخوان های فک بالا قرار دارند و از بافت های مختلفی تشکیل شده اند. از نظر تشریحی دو قسمت متفاوت دارند: تاج که قسمت قابل مشاهده دندان است و ریشه که زیر دندان است.

را تاج پادشاهی ناحیه ای است که برای جویدن غذا به ما خدمت می کند و ریشه در آلوئول های فک بالا فرو رفته و توسط بافت لثه (لثه) و استخوان پوشانده شده است. دارای یک کانال ریشه با اعصاب و عروق خونی است.

دندان ها از بافت های زیر تشکیل شده اند:

  • مینای دندان: این سخت ترین بافت در بدن انسان است و بیرونی ترین ناحیه دندان است که تاج را می پوشاند و بیشترین محافظت را ایجاد می کند.
  • پالپ: این یک بافت نرم است که در داخل دندان یافت می شود و حساسیت و تغذیه قطعه را فراهم می کند. پالپ دندان بافتی بسیار پویا است و دارای اعصاب و رگ‌های خونی است که باعث شادابی عاج می‌شود.
  • عاج: این ماده سخت و به رنگ زرد است. زیر مینای دندان قرار دارد و پالپ را احاطه کرده است. قسمت خارجی دندان را با پالپ دندان ارتباط می دهد. این بافت نرم تر از مینای دندان است و به دلیل لوله های کوچکی که با عصب در ارتباط است، به دما و فشار بسیار حساس است. بنابراین، اگر غذا و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد مصرف کنیم، متوجه ناراحتی در ناحیه می شویم.
  • محفظه پالپ: فضای داخل دندان است که پالپ را در خود جای داده است.
  • اتاق ریشه: این فضا در قسمت تحتانی ریشه دندان قرار دارد که حاوی پالپ است و با کانال ریشه متصل می شود.
  • عصب کشی: این کانال در ریشه دندان قرار دارد و حاوی اعصاب و عروق خونی است که حس و تغذیه دندان را تامین می کند.
آناتومی دندان

چند دندان آسیاب و دندان داریم؟

یک فرد بالغ، در شرایط عادی، دارد 32 دندان به شرح زیر توزیع می شود:

  • 8 دندان ثنایا (4 قطعه در بالا و 4 قطعه در پایین).
  • 4 عدد نیش (2 عدد در بالا و 2 عدد در پایین).
  • 8 دندان پرمولر (4 عدد در بالا و 4 عدد در پایین)
  • 12 دندان آسیاب (6 عدد در بالا و 6 عدد در پایین).

اگرچه این توزیع طبیعی دندان های بالغ است، اما باید در نظر داشت که تعداد آنها ممکن است بسته به ویژگی های فرد متفاوت باشد. برخی ممکن است بسته به عوامل مختلف، قطعات کمتر یا بیشتر داشته باشند، مثلاً اگر آسیب دیده باشد کشیدن دندان (مانند دندان عقل یا هر چیز دیگری که در اثر ضربه، بیماری یا ساییدگی ایجاد شده باشد). همچنین به دلیل فقدان مادرزادی قطعه ای و یا به دلیل عدم رویش دندان های دائمی در دوران کودکی.

کودکان دندان های کمتری نسبت به بزرگسالان دارند. دارای 20 قطعه، 8 دندان ثنایا، 4 دندان نیش و 8 دندان آسیاب هستند. در 6 سالگی اولین دندان آسیاب رویش می کند و در حال حاضر یک دندان قطعی است، بنابراین برای جلوگیری از حفره های احتمالی و سایر بیماری ها باید مراقب آن بود.

در بزرگسالان ممکن است به اصطلاح آژنزی ظاهر شود، یعنی قسمت هایی که ممکن است رویش نکنند، مانند دندان های ثنایای جانبی فوقانی، برخی دندان های پرمولر و دندان های عقل (موسوم به آسیاب سوم). در صورت فوران معمولا فضای کافی برای بیرون آمدن راحت در حفره دهان ندارند.

از این رو، این دندان های آسیاب اغلب قطعات دیگر را فشار می دهند و باعث ایجاد مشکل می شوند. علاوه بر این، از آنجایی که آنها در آخرین مکان قوس قرار دارند، تمیز کردن آن دشوارتر است و معمولا منبع باکتری و حفره است، به همین دلیل است که معمولاً آنها را استخراج می کنند.

عملکرد قطعات دندانی

عملکرد اصلی از قطعات دندانی جویدن غذا و سپس بلعیدن آن و شروع هضم است. بسته به نوع قطعه، در هنگام جویدن یک کارکرد یا عملکرد دیگری دارد. به عنوان مثال دندان های ثنابی آنها کسانی هستند که مسئول بریدن غذا هستند دندان نیش پاره کردن و پرمولر و مولر آنها غذا را خرد می کنند تا در نهایت آن را ببلعند.

در کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو ما بهترین متخصصین را برای درمان هر گونه بیماری دهانی در دندان های شما داریم. قرار گذاشتن در صورت مشاهده علائم یا صرفاً برای بررسی توسط متخصصان ما با ما تماس بگیرید. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری به شما اطلاع می دهیم و رضایت بخش ترین راه حل را برای لبخند زدن مجدد به شما پیشنهاد می کنیم. بعدا صحبت میکنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *