چیست، علل و راه حل ها


فیستول دندان چیست؟

آ فیستول دندان، یا همچنین به عنوان شناخته شده است کیست لثهبرجستگی کوچکی است که در بافت لثه ظاهر می شود و اگرچه ممکن است باعث درد نشود، اما مطمئناً می تواند زنگ خطری در رابطه با عفونت دندان باشد، بنابراین باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک معاینه شود.

در این پست قصد داریم تا ببینیم فیستول دندان چیست، علل احتمالی آن و درمان هایی که می توان برای رفع آن انجام داد.

فیستول دندان چیست؟

فیستول دندان زمانی تشکیل می شود که یک عفونت دندانی به استخوان و بافت های اطراف فشار می آورد و به عنوان یک دریچه ایمنی برای آزاد کردن فشار و خروج چرک عمل می کند.

اگرچه اندازه فیستول های دندانی می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً توده ها یا کیست های کوچکی هستند که معمولاً در بالای لثه ظاهر می شوند. این خود ارگانیسم است که با شناسایی یک عامل عفونی، این فیستول را تولید می کند.

هدف از پیدایش فیستول این است که چرک بتواند از طریق سوراخ کوچکی که در لثه ایجاد می شود تا آن را تخلیه کند، به بیرون فرار کند. اگر فیستول پاره شود، می تواند مایع غلیظ و بدبو ترشح کند.

علائم فیستول دندان

علائم عفونت دندان معمولاً با تورم در ناحیه عفونی همراه است. فشار ناشی از تورم، ناحیه شکننده‌تری را در لثه پیدا می‌کند تا راه فرار ایجاد کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که ظاهر فیستول نباید همراه با درد باشد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند و به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمی کنند. با این حال، فیستول یک سیگنال هشدار است که نشان دهنده وجود عفونت است که باید در اسرع وقت درمان شود.

علل فیستول دندانی

اینها دلایل اصلی فیستول دندان هستند:

  • حفره های عمیق: هنگامی که یک حفره به موقع درمان نشود، باکتری می تواند به پالپ دندان برسد و فیستول ایجاد کند. بنابراین، اگر حفره‌ای هر چند کم تشخیص داده شود، مهم است که توسط دندانپزشک معاینه شود. فیستول همچنین می تواند به دلیل حفره ای ظاهر شود که به اندازه کافی درمان نشده است، به عنوان مثال، با عملکرد ضعیف کانال ریشه.
  • پریودنتیت: این بیماری به‌ویژه لثه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا ممکن است عفونی شوند و در صورت عدم درمان به موقع، باکتری‌ها می‌توانند به طور جدی روی استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کند، تأثیر بگذارد. جدا از این آسیب های مهم، پریودنتیت می تواند عامل فیستول باشد.
  • دندان عقل: این دندان های آسیاب در بزرگسالی در قسمت انتهایی قوس ایجاد می شوند و می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. به دلیل موقعیت مکانی آن، تمیز کردن آن دشوار است و باعث ایجاد حفره می شود. علاوه بر این، به دلیل نداشتن فضا می توانند به اشتباه فوران کنند و منجر به فیستول دندان شوند.

درمان فیستول دندان

برای حل فیستول دندان، درمان عفونتی که باعث آن شده است ضروری است. دندانپزشک پس از انجام آزمایشات و معاینات لازم، منشا فیستول را می داند و در نتیجه مناسب ترین روش درمانی را انتخاب می کند. این ممکن است شامل برداشتن دندان عفونی، استفاده از a درمان کانال ریشه برای ذخیره قطعه، الف نظافتچی حرفه ای یا هر درمان دیگری برای درمان بیماری پریودنتال.

فیستول دندان چیست؟

مهم است که عفونت زمینه ای دندان در اسرع وقت درمان شود تا از گسترش آن و ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری شود. اگر به موقع و به درستی درمان نشود، عفونت دندان می تواند باعث آبسه دندان و عفونت های جدی در سایر قسمت های بدن شود.

برای درمان عفونت، دندانپزشک مطمئناً آنتی بیوتیک تجویز می کند، با این حال، یافتن علت بسیار مهم است، زیرا این مشکل نه تنها با تجویز آنتی بیوتیک حل می شود، بلکه با از بین بردن علت ایجاد کننده آن نیز حل می شود.

اگر فکر می کنید ممکن است فیستول دندانی داشته باشید، هوشمندانه ترین کار این است که در اسرع وقت به کلینیک مورد اعتماد خود مراجعه کنید. در آنجا متخصص دهان شما را معاینه می کند و علت فیستول را مشخص می کند. بسته به منشا، او مناسب ترین درمان را برای درمان عفونت و از بین بردن فیستول توصیه می کند.

توصیه هایی برای پیشگیری از فیستول دندانی

بهترین راه برای جلوگیری از فیستول دندان حفظ وضعیت مناسب است عادات بهداشت دهان و دندان روزانه و به طور مرتب برای معاینه و تمیز کردن به دندانپزشک مراجعه کنید (بهتر است دو بار در سال مراجعه کنید). به این ترتیب هر مشکل دندانی قبل از تبدیل شدن به عفونت قابل تشخیص و درمان است.

همچنین، بسیار مهم است که از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که بیش از حد قندی و چسبناک هستند خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث رشد باکتری‌ها در دهان شوند. همچنین مهم است که روزانه نخ دندان بکشید و همیشه بعد از غذا مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

از ما کلینیک دندانپزشکی در مادرید ما همیشه توصیه می کنیم در صورت بروز هر گونه علامتی که توضیح دادیم که می تواند منجر به فیستول دندان شود، به دندانپزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و درمان هر گونه مشکل دندانی همیشه به جلوگیری از عوارض جدی و حفظ دهان شما از عفونت کمک می کند. قرار گذاشتن با ما همراه باشید و آنگونه که شایسته شماست در شما حضور خواهیم داشت. ما منتظر شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *