آیا دهانشویه کار می کند و چگونه از دهانشویه به درستی استفاده کنیم؟


همه ما تبلیغات دهانشویه را دیده ایم که بازیگران شاد از دهانشویه برای مبارزه با پلاک ، میکروب ، حفره ها و سایر بازدیدکنندگان ناخواسته استفاده می کنند. نتیجه؟ لبخندی خیره کننده و دهانی سالم. یا آن تبلیغات تجاری به ما می گوید. آیا دهانشویه کار می کند؟ پاسخ کوتاه بله است. اما همه محصولات دهانشویه یکسان نیستند. انواع مختلفی از شستشوی دهان وجود دارد که انواع مختلفی از مشکلات مربوط به سلامت دندان را مورد هدف قرار می دهد ، از بوی بد دهان گرفته تا التهاب لثه.

در زیر ، ما عمیقاً به دهانشویه ، آنچه که انجام می دهد ، انواع مختلف دهانشویه های موجود و چگونگی بهبود بهداشت دهان و دندان می پردازیم. برای مرور اجمالی به خواندن ادامه دهید یا به قسمتی بروید که می خواهید درباره آن بیشتر بدانید.

دهانشویه چیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم: دهانشویه دقیقاً چیست؟ و دهانشویه چگونه کار می کند؟ دهانشویه – گاهی اوقات دهانشویه نیز نامیده می شود – مایع شستشو دهان است که به تمیز کردن دهان ، لثه و دندان کمک می کند. اکثر مایعات دهانشویه دارای یک ضد عفونی کننده هستند که باکتری های موجود در دهان ، لثه و دندان شما را از بین می برد.

بیشتر دهانشویه های تجاری موجود شامل مواد زیر هستند:

  • مواد شوینده: مواد شوینده به حذف مواد زائد غذا و از بین بردن پلاک چسبیده به دندان کمک می کند.
  • الکل: از الکل دهانشویه برای از بین بردن میکروب هایی که ممکن است منجر به بوی بد دهان یا پوسیدگی دندان شوند استفاده می شود. دهانشویه بدون الکل به جای الکل دارای عوامل ضد میکروبی دیگری است.
  • مواد نگهدارنده: مواد نگهدارنده به تازه نگه داشتن دهانشویه و جلوگیری از رشد باکتری در دهانشویه کمک می کند.
  • طعم: طعم ها برای طعم و رنگ اضافه می شوند.
  • اب: آب معمولاً یک عنصر اضافی است زیرا به عنوان حلال سایر اجزای دهانشویه عمل می کند.

فواید دهانشویه چیست؟

در حالی که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به از بین بردن بقایای مواد غذایی و پلاک کمک می کند ، استفاده از دهانشویه می تواند یک ابزار اضافی در زرادخانه بهداشت دهان و دندان شما باشد. با این حال ، قبل از استفاده از دهانشویه باید چند نکته را درک کرد. بیایید مزایا و معایب زیر را بررسی کنیم.

فواید

نفس را تازه می کند: دهان شویه می تواند باعث شادابی دهان شما شود و از نفس کشیدن طولانی مدت قهوه خلاص شود. بسیاری از دهانشویه ها شامل نعناع و طعم های دیگری هستند که بوی تازگی را به بوی نفس می دهند.

ممکن است پلاک و التهاب لثه را کاهش دهد: دهانشویه ، به ویژه دهانشویه ضد عفونی کننده ، به کاهش میزان باکتری در دهان شما کمک می کند که می تواند منجر به مشکلات دندان شود.

از بین بردن حفره و پوسیدگی دندان: این امر به ویژه در صورت استفاده از دهانشویه با فلوراید صادق است. هنگام استفاده از دهانشویه ، فلوراید با بزاق دهان شما ترکیب شده و دندان های شما را محکم می کند و از آنها در برابر پلاک و قندها محافظت می کند.

اشکالاتی

کم آبی بدن: اگر دهان شما خشک است ، دهانشویه های حاوی الکل می توانند بیش از حد خشک شوند. در عوض ، انواع بدون الکل را انتخاب کنید.

آزار دهنده: اگر از دهانشویه با الکل استفاده می کنید ، مایع می تواند نقاط حساس مانند زخم های دهان یا سایر زخم ها را تحریک کند. مجدداً ، اگر هرگونه حساسیت یا زخمی در دهان خود دارید ، بهتر است از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید یا توصیه دندانپزشک خود را دریافت کنید.

علت واقعی بوی بد دهان را می پوشاند: اگرچه دهانشویه می تواند احساس تازه ای برای دهان شما ایجاد کند ، اما دلیل اصلی بوی بد دهان را مشخص نمی کند. تنها راه اطمینان از داشتن سفید مروارید و لبخند سالم ، مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک است. دهانشویه می تواند شما را به احساس امنیت کاذب بکشاند زیرا این احساس “تمیز” را ایجاد می کند. اما به یاد داشته باشید ، دهانشویه ممکن است از شر قهوه شما خلاص شود ، اما این همه درمان علل بوی بد دهان نیست.

انواع دهانشویه

مصرف کننده امروزی گزینه های زیادی برای دهانشویه دارد. اما همه دهانشویه ها به یک اندازه ایجاد نمی شوند. ما لیستی از رایج ترین انواع دهانشویه ها و کارهایی که آنها می توانند برای سلامت دهان و دندان شما انجام دهند را در کنار سایر عادات خوب مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه قرار می دهیم.

تنفس عمومی

هیچ کس بوی بد دهان و دهان بد بو نمی خواهد ، به همین دلیل است که دهانشویه های خوشبو کننده نفس یک گزینه محبوب است. هنوز هم ایده خوبی است که از دهانشویه های خوشبو کننده با ترکیبات ضد عفونی کننده استفاده کنید ، بنابراین هنگام مقایسه برچسب ها این نکته را در نظر داشته باشید.

دهانشویه برای التهاب لثه

اگر مبتلا به التهاب لثه یا سایر مشکلات لثه هستید ، می توانید از دهانشویه استفاده کنید که به مبارزه با بیماری لثه کمک می کند. باز هم ، دهانشویه به تنهایی مشکلات لثه شما را حل نمی کند. مهم است که علاوه بر رعایت اصول اولیه مانند مسواک زدن و نخ دندان ، مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی ثابت داشته باشید. این امر به ویژه در صورتی که ناگهان متوجه قرمز شدن یا تحریک لثه ها ، خونریزی لثه ها یا عقب نشینی لثه ها از دندان ها شوید ، صادق است.

دهانشویه برای دندانهای حساس

درمان تیرگی دندان های حساس سرگرم کننده نیست. علاوه بر خمیردندان حساس ، می توانید از دهانشویه مخصوص دندانهای حساس استفاده کنید. انتخاب یک شستشوی دهان بدون الکل بسیار مهم است زیرا در صورت داشتن مشکلات حساسیت ، الکل می تواند باعث تحریک یا درد شود.

در بیشتر موارد ، حساسیت دندان به دلیل فرسایش مینای دندان است ، بنابراین دهانشویه با فلوراید می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا می تواند به تجمع مجدد دندان های شما کمک کند.

دهانشویه برای سفید کردن

از نظر دهانشویه های آرایشی و بهداشتی ، دهانشویه سفید کننده بسیار محبوب است. اما آیا سفید کردن دهانشویه م workثر است؟ دهانشویه سفید کننده حاوی یک ماده سفید کننده ، معمولاً پراکسید هیدروژن ، برای سفید کردن دندان ها است. و اگرچه این نوع دهانشویه ها می توانند به روشن شدن دندان های شما کمک کنند ، اما پراکسید هیدروژن می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

به دنبال دهانشویه با میزان پراکسید هیدروژن پایین باشید تا هرگونه آسیب احتمالی را به حداقل برسانید. یا ، دهانشویه سفید کننده را برای مدت زمان کوتاهی بچرخانید تا مدت زمان قرار گرفتن در معرض دندانها کاهش یابد.

دهانشویه فلوراید

دهانشویه فلوراید می تواند به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی دندان ، حفره ها و سایر علائم ضعیف سلامت دندان کمک کند. آیا دهانشویه فلوراید برای تقویت دندان ها نیز مفید است؟ بله ، این نوع دهانشویه می تواند به تجمع مجدد دندان های شما کمک کرده و آنها را قوی تر و متخلخل تر کند. فلوراید همچنین می تواند بخشی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان باشد و ممکن است در آب لوله کشی شما نیز وجود داشته باشد. با توجه به این اطلاعات ، مهم است که هیچ کدام را قورت ندهید ، زیرا فلوراید زیاد می تواند سمی باشد.

آیا دهانشویه کار می کند؟ آره. اما برخی بهتر از دیگران هستند.

حتماً به دنبال دهانشویه هایی باشید که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) تأیید شده است. مهر و موم پذیرش ADA به این معنی است که محصول دارای استانداردهای ایمنی و کارایی است. اطلاعات بیشتر را می توانید در ADA.org دریافت کنید.

در اینجا چند مورد از بهترین شستشوی دهان آورده شده است:

  • بهترین دهانشویه عمومی: شستشوی دهانی Therabreath Fresh Breath
  • بهترین برای رکود لثه: دندانپزشک طبیعی دهان شویه لثه سالم
  • بهترین دهانشویه فلوراید: دهان شویه طبیعی طبیعی Toms Main
  • بهترین دهان شویه دندان حساس: دهانشویه حساس CloSYS
  • بهترین برای بوی بد دهان: دهان شویه تنفسی دهان و B

برای توصیه های بیشتر دهانشویه ، می توانید به Healthline.com مراجعه کنید یا از دندانپزشک خود بخواهید بهترین انتخاب را انجام دهد.

نحوه استفاده صحیح از دهانشویه

دهانشویه زمانی موثرتر است که بعد از مسواک زدن و نخ کشیدن از آن استفاده کنید. در اینجا مراحلی را دنبال می کنید تا بیشترین استفاده را از دهانشویه خود ببرید.

مرحله 1: مسواک بزنید.

قبل از استفاده از دهانشویه ، مطمئن شوید که دندان های خود را مسواک زده و نخ کشیده اید. اگر از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می کنید ، قبل از استفاده از دهانشویه صبر کنید تا بلافاصله آن را دنبال کنید. دهانشویه می تواند فلوراید موجود در خمیر دندان شما را پاک کند.

مرحله 2: دهانشویه را خارج کنید.

دهانشویه خود را داخل درپوش بریزید یا از یک لیوان اندازه گیری پلاستیکی استفاده کنید. مقدار مایع را طبق دستورالعمل روی برچسب اندازه گیری کنید. برای اکثر انواع دهانشویه ها ، بین سه تا پنج قاشق چایخوری استفاده کنید.

مرحله 3: بکشید و آبکشی کنید.

دهانشویه را داخل دهان خود قرار دهید و حداقل 30 ثانیه آن را بچرخانید. آن را قورت ندهید.

مرحله 4: دهانشویه را بیرون بریزید.

بعد از اینکه 30 ثانیه در دهانشویه آب کشیدید ، آن را داخل سینک تف کنید.

آیا دهانشویه علاوه بر تمیز کردن دندان ها و لثه ها ، برای چیزهای دیگری نیز مفید است؟ خوب ، خوشحالیم که پرسیدید. علاوه بر تمیز کردن دهان ، استفاده های جایگزین زیادی برای دهانشویه نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، اگر دهانشویه ای حاوی الکل و بدون قند دارید ، می توانید از آن به عنوان ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. همچنین می توانید از دهانشویه حاوی الکل به عنوان ضد عفونی کننده بریدگی و به عنوان محلول موضعی ضد خارش برای بثورات پیچک سمی استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای دهانشویه تمیز کردن زباله ها با آن است! کافی است نصف فنجان از دهانشویه خود را در محل دفع بریزید تا آشپزخانه ای خوش طعم تر و خوشبو داشته باشید.

نتیجه گیری: آیا دهانشویه واقعاً کار می کند؟

اگرچه دهانشویه بخش مهمی از رژیم بهداشت دهان و دندان در خانه است ، اما مزایای استفاده از دهانشویه جایگزین نیاز به ملاقات منظم دندانپزشک نمی شود. بسیار مهم است که برای سلامت دهان و دندان هر شش تا دوازده ماه یکبار تمیز کردن حرفه ای دندان انجام دهید. قرار ملاقات با یک متخصص دندانپزشکی می تواند به پیشگیری و رفع سریع مشکلات دندان کمک کند.

آیا نگران بار مالی مراقبت صحیح از دندان ها هستید؟ در این صورت ، برای برنامه پس انداز دندانپزشکی ثبت نام کنید. برنامه های پس انداز دندان جدا از بیمه است و به عنوان عضویت پس انداز عمل می کند که به شما امکان می دهد در درمان های دندانپزشکی خود تخفیف بگیرید. با برنامه پس انداز دندانپزشکی ، مراقبت از دندان بسیار مقرون به صرفه تر است ، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که می توانید درمانهای مورد نیاز خود را برای حفظ لبخند سالم در سالهای آینده انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *