سوراخ در لثه و نحوه درمان پریودنتیت


تغییرات در لثه شما می تواند نگران کننده باشد. به هر حال ، لثه های سالم برای دندانهای قوی ضروری هستند. با این حال ، بسیاری از ما تا زمانی که اوضاع به هم نریزد ، از سلامت لثه خود هیچ شناختی نداریم.

اگر متوجه سوراخ لثه ، سوزش یا بی نظمی های دیگر شده اید ، احتمالاً شروع به وحشت کرده اید. و در حالی که نگرانی در مورد سلامت دهان و دندان خوب است ، بهتر است درک درستی از این تغییرات داشته باشید تا بتوانید تصمیمات درستی برای درمان این مشکل بگیرید.

در این پست ، ما به س questionsالاتی مانند “چرا سوراخ در لثه من وجود دارد؟” ، “انواع مختلف بیماری های لثه (مانند پریودنتیت) چیست؟” و “چگونه می توان از ایجاد سوراخ در لثه جلوگیری کرد” ، بنابراین می توانید مراقبت های لازم را دریافت کنید. برای توضیحات کامل درباره علت ایجاد سوراخ در لثه و نحوه حل مشکل به خواندن ادامه دهید یا از پیوندهای زیر برای رد شدن در آینده استفاده کنید:

چرا من لثه ای دارم؟

درجات مختلفی وجود دارد که می توان آن را سوراخ لثه دانست. ممکن است به شکاف بین لثه و دندان اشاره کنید که بافت زیرین را در معرض دید قرار می دهد یا زخم های باز در لثه ایجاد می کند.

سوراخ های لثه معمولاً از عوارض جانبی آن است بیماری لثهبه این به این دلیل است که باکتری ها روی لثه ها جمع شده اند و به تدریج شروع به خوردن بافت می کنند. در ابتدا ، این حالت به صورت سوراخ های کوچکی در بافت لثه شروع می شود ، اما با بدتر شدن آن ، می تواند یک سوراخ بزرگتر و قابل توجه ایجاد کند که لایه های زیرین لثه را آشکار می کند. اگر این سوراخ درمان نشود ، می تواند عمیق تر شود و به باکتری ها اجازه می دهد تا به ساختار دندان زیر دست پیدا کنند.

نیازی به گفتن نیست ، اگر سوراخ هایی در لثه یا فضای اضافی بین لثه و دندان مشاهده کردید ، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی باشید.

تفاوت بین التهاب لثه و پریودنتیت؟

همانطور که گفته شد ، سوراخ های لثه بر اساس مرحله عفونت می تواند درجات مختلفی ایجاد شود. دو نوع اصلی بیماری لثه التهاب لثه و پریودنتیت است.

التهاب لثه پیش ساز پریودنتیت است. برخی از نکات مهم در مورد التهاب لثه عبارتند از:

  • التهاب لثه اولین و خفیف ترین مرحله بیماری لثه است.
  • التهاب لثه برگشت پذیر است.
  • با وخیم تر شدن التهاب لثه ، باکتری ها روی لثه تجمع کرده و شروع به حمله به بافت لثه می کنند.
  • برخی از علائم قابل مشاهده التهاب لثه شامل قرمزی ، حساسیت و خونریزی هنگام مسواک زدن است.

در صورت عدم درمان ، التهاب لثه می تواند به پریودنتیت تبدیل شود ، که یک بیماری بسیار جدی تر است. برخی از جنبه های کلیدی پریودنتیت که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • با افزایش بیماری لثه به پریودنتیت ، سوراخ های کوچکی در لثه بین دندان ها ایجاد می شود.
  • سوراخ های لثه می تواند بافت لثه حمایتی اطراف دندان را شل کرده و باعث پایداری کمتر آنها شود.
  • بیماری پریودنتال درمان نشده به پیشرفت پریودنتیت ادامه می دهد ، که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود و در نهایت وارد جریان خون شود و خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی را افزایش دهد.
  • پریودنتیت می تواند باشد مرتبط با بیماری های سیستمیک مانند دیابت و بیماری های قلبی.

انواع بیماریهای پریودنتال

همانطور که قبلاً گفته شد ، دو نوع اصلی بیماری پریودنتال وجود دارد: التهاب لثه و پریودنتیت. با این حال ، چندین زیرگونه پریودنتیت وجود دارد – درک انواع مختلف و تشخیص اینکه از چه بیماری رنج می برید برای کنترل شرایط شما ضروری است. این پنج نوع بیماری لثه هستند:

  • التهاب لثه: خفیف ترین شکل بیماری پریودنتال ، که با علائم قابل توجه تحریک مانند خونریزی و قرمزی مشخص می شود. با التهاب لثه ، بیماران معمولاً فقط از حداقل آسیب رنج می برند ، که به طور کلی برگشت پذیر است.
  • پریودنتیت: بافت لثه شروع به تجزیه می کند ، با عقب نشینی بافت ، جیب هایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شود و عفونت تشدید می شود.
  • پریودنتیت تهاجمی: با تشدید پریودنتیت بدون درمان ، بافت لثه بیشتر از دندان جدا می شود و عفونت می تواند به بافت حمایت کننده استخوان برسد.
  • پریودنتیت مزمن: در پریودنتیت مزمن ، این وضعیت کندتر از پریودنتیت تهاجمی پیشرفت می کند. با این حال ، بافت در حال عقب نشینی است ، جیب هایی (یا سوراخ هایی در لثه) ایجاد می شود و از دست دادن استخوان هنوز در حال رخ دادن است.
  • پریودنتیت نکروزان: در این شکل از پریودنتیت ، سلول های داخل بافت لثه ، فیبرهای همبند و استخوان فک که دندان ها را در جای خود نگه می دارند می میرند. به طور معمول ، این بیماری با سایر بیماری های سیستمیک مانند HIV همراه است.

اگر قبلاً فکر می کردید ، “آیا بیماری لثه می تواند سلامت من را تحت تاثیر قرار دهد؟؟ “، پاسخ مثبت است – و عواقب آن می تواند شدید باشد. با تشدید بیماری پریودنتال ، می تواند به ساختارهای دندانی و حتی جریان خون شما نفوذ کند ، که می تواند مشکلات کلی سلامتی جدی ایجاد کند. بنابراین ، ضروری است که مراقب تغییرات در سلامت لثه خود باشید و در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

علائم و نشانه هایی که باید به دنبال آنها باشید

اکنون که با انواع مختلف بیماری های پریودنتال بیشتر آشنا شده اید ، چگونه می دانید که به آن مبتلا هستید؟ بیماری لثه چگونه است و احساس کنم؟ ما برخی از علائم فوق را لمس کردیم ، اما در اینجا لیستی از علائمی است که باید به دنبال آنها باشید که ممکن است نشان دهد شما از بیماری لثه رنج می برید:

  • سرخی
  • تورم
  • حساسیت به دمای سرد و گرم
  • طعم بد در دهان شما
  • خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن
  • سوراخ هایی در لثه ها یا جدا شدن بافت لثه از دندان ها
  • نمایان شدن نواحی تحتانی دندان ها (که قبلاً مشاهده نمی کردید)
  • دندانهای شل که در جای خود تکان می خورند
  • افزایش فاصله بین دندانها

درمان بیماریهای پریودنتال

پس از مطالعه انواع مختلف بیماری های پریودنتال ، احتمالاً اضطراب شما افزایش یافته است ، و شما را در تعجب می اندازد.بیماری پریودنتال قابل درمان است؟ ” پاسخ مثبت است ، با کمک متخصصان.

بسته به شدت بیماری پریودنتال ، گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک ها: اگر در مراحل اولیه بیماری لثه-التهاب لثه-گرفتار شده اید ، درمان نسبتاً ساده است. در موارد خفیف ، برای مبارزه با التهاب لثه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد.
  • پوسته پوسته شدن و برنامه ریزی ریشه (تمیز کردن عمیق): متخصص دندانپزشکی در طی روشی که به جرم گیری و ترمیم ریشه معروف است ، زیر خط لثه را تمیز می کند. اول ، آنها باکتری ها و تجمع را از بین می برند. سپس ، سطوح ریشه را صاف می کنند تا بتوانند دوباره به درستی به دندان ها متصل شوند. این به بهبود آسیب و جلوگیری از عفونت بیشتر کمک می کند.
  • کاهش جیب: این یک عمل جراحی است که ممکن است در صورت ایجاد جیب های بزرگ پریودنتال (فاصله یا سوراخ بین لثه و دندان) ضروری باشد. در طی این روش ، پزشک بافت لثه را به عقب بر می گرداند ، باکتری ها را از بین می برد و سپس بافت لثه را مجدداً وصل می کند. این روش با هدف کاهش عمق جیب ، رفع برخی از آسیب های ناشی از بیماری پریودنتال و امکان اتصال مجدد لثه به استخوان انجام می شود.
  • پیوند بافت نرم: اگر لثه ها به شدت عقب نشینی کرده اند ، ممکن است پیوند بافت نرم برای پوشاندن ریشه های در معرض دندان مورد نیاز باشد. در ابتدایی ترین حالت ، بافت از سقف دهان شما گرفته می شود (یا ممکن است از یک بافت بافت استفاده شود) و به بافت باقی مانده لثه متصل می شود.
  • پیوند استخوان: اگر از دست دادن استخوان به دلیل پریودنتیت پیشرفته رخ داده باشد ، پیوند استخوان ممکن است لازم باشد. پیوند استخوان شبیه پیوند بافت نرم است ، زیرا بافت استخوانی پیوندی یا اهدا شده به بافت استخوانی موجود وارد می شود تا جایگزین از دست رفته و بازسازی یا رشد استخوان جدید شود.

هنگامی که از پزشک خود تشخیص رسمی دریافت کردید ، او می تواند بهترین روش درمانی را برای کمک به بازیابی سلامت دهان و دندان شما توصیه کند. در برخی موارد ، آنها ممکن است یک پریودنتیست ، پزشک متخصص در درمان لثه ، را برای درمانهای تهاجمی تر بیماری لثه به شما توصیه کنند.

صرفه جویی در هزینه های درمان پریودنتال

بسیاری از مردم به دلیل ترس ، از درمان دندانپزشکی اجتناب می کنند ، به ویژه در مورد بیماری لثه ، اما پول نیز عامل مهمی است که منجر به تاخیر در درمان می شود. وقتی صحبت از بیماری لثه می شود ، هرچه زودتر به دنبال درمان باشید ، بهتر است – بنابراین اجازه ندهید هزینه درمان شما را در مسیر تخریب دندان ها پیش ببرد. اگر بیمه ندارید یا طرح بیمه شما تمام درمان های پریودنتال شما را پوشش نمی دهد ، ممکن است از الف بهره مند شوید طرح پس انداز دندانبه

برنامه پس انداز دندانپزشکی عضویتی است که به شما امکان می دهد در درمان خود صرفه جویی کنید ، بنابراین می توانید مشکلات را زودتر از موعد برطرف کنید. مثلا، میانگین پس انداز اعضا در درمان پوسته پوسته شدن و ریشه زایی 65 درصد تخفیف دارد.

چگونه از ایجاد حفره در لثه و بیماری لثه جلوگیری کنیم

چندین اقدام آسان برای جلوگیری از ایجاد حفره در لثه و بیماری لثه وجود دارد ، از جمله:

  • تمرین خوب عادات دندانپزشکی: شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید ، اگر نه بعد از هر وعده غذایی. این به این دلیل است که غذا می تواند به دندان بچسبد و باعث ایجاد پلاک و رشد باکتری ها می شود. با مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی ، خطر تکثیر باکتری ها در دهان را به حداقل می رسانید و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنید. همچنین باید روزانه نخ دندان بکشید تا ذرات کوچکتر برداشته شوند و به جاهایی برسید که مسواک شما نمی تواند.
  • استفاده از محصولات بهداشتی مناسب دندان: همه محصولات بهداشت دهان و دندان به یک اندازه تولید نمی شوند. برای جلوگیری از ایجاد بیماری لثه و ایجاد حفره لثه ، باید در مورد خمیردندان با فواید اثبات شده لثه تحقیق کنید. بهترین مسواک داروخانه، و م mostثرترین نخ دندان. استفاده از بهترین محصولات بهداشت دهان و دندان برای حذف هر چه بیشتر باکتری از دهان و جلوگیری از تجمع آن ضروری است.
  • حرفه ای شدن دوبار در سال تمیز کردن دندان: در طول تمیز کردن دندان ها هر دو سال یکبار ، متخصص بهداشت از ابزارهای ویژه ای برای برداشتن پلاک و تارتار چسبیده به دندان استفاده می کند و اقدامات دیگری را برای تمیز کردن کامل دندان ها انجام می دهد. قانون کلی برای تمیز کردن دندانها دو بار در سال است. با این حال ، برخی از افراد ممکن است بر اساس جنبه های دیگری که ممکن است بر سلامت دهان و دندان آنها تأثیر بگذارد ، کم و بیش نیاز داشته باشند.

در اسرع وقت به دنبال درمان لثه باشید

نگهداری لثه های سالم یکی از کلیدهای حفظ لبخند و احساس بهترین حالت است. در حالی که برخورد با سوراخ های لثه و سایر مشکلات لثه می تواند ترسناک باشد ، به نفع شماست که به محض مشاهده هرگونه تغییر ، به دنبال درمان باشید. اجازه ندهید پول عامل اصلی سد راه شما باشد. با یک طرح پس انداز دندان، می توانید هزینه درمان خود را کاهش دهید و قبل از بدتر شدن وضعیت خود از لثه مورد نیاز خود مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *