آیا کودکان می توانند پروتز دندان داشته باشند؟

پروتزها برای پر کردن محل دندان های از دست رفته به دلایل مختلف ساخته می شوند. در کودکان، پروتز درمانی نقش عمده ای در درمان کودکانی دارد که دندان هایشان به طور طبیعی رشد نمی کند. از دست دادن دندان یکی از شایع ترین دلایل نیاز به دندان مصنوعی کامل یا جزئی برای کودکان است. از دست دادن زودهنگام دندان ناشی از دلایلی مانند پوسیدگی خشن نیز ممکن است نیاز به پروتز را برای کودکان ایجاد کند.

پروتز کامل یا جزئی یکی از رایج ترین روش های درمانی پروتز برای بیماران جوان و کودکان است. از دست دادن دندان در کودکان به دلایل خاصی جویدن را دشوار می کند، مشکلاتی مانند اختلال در گفتار و مشکلات تغذیه ایجاد می کند. در عین حال، ظاهر غیر زیبایی ناشی از از دست دادن دندان می تواند از رشد روانی اجتماعی کودکان جلوگیری کند.

مرتباً باید پروتز را با توجه به اندازه فک که با افزایش سن کودک تغییر می کند، مرتب کرد. به همین دلیل، دندانپزشکان اطفال که ساختار آناتومیکی کودکان را به خوبی می شناسند باید در استفاده از پروتز در کودکان ترجیح داده شوند. پس از تصمیم گیری برای پروتز دندان در کودکان، اگر کودک اضطراب بیش از حد داشته باشد یا مشکل هماهنگی داشته باشد، عمل های دندانی با بیهوشی عمومی انجام می شود. در چنین شرایطی، دندانپزشک اطفال توسط متخصص بیهوشی همراه خواهد بود.

هنگام استفاده از پروتزهای کودک، اولین اندازه گیری انجام می شود. پروتز دندان مصنوعی با قرار دادن دندان مصنوعی در نواحی دندان از دست رفته مخصوص ساختار فک و دهان کودک آماده می شود که با اندازه گیری انجام شده به دست می آید. پس از اتمام مرحله پروتز، به کودک گفته می شود که چگونه از آن استفاده کند و به چه نکاتی توجه کند.

اهمیت پروتزهای ساخته شده برای جایگزینی دندان های از دست رفته شیری به دلایل مختلف در کودکان چیست؟

پروتزهای مصنوعی کودکان با دندان مصنوعی بزرگسالان بسیار متفاوت هستند. بنا به دلایلی مانند رژیم غذایی کودکان، زندگی فعال در طول روز و قرار گرفتن در سنین رشد، عمل پروتز باید با ملاحظه بیشتری انجام شود. پروتزهای مخصوص کودکان باید با دقت بیشتری تهیه شود تا از نظر وضعیت روانی به خصوص در کودکان در سنین رشد تحت تاثیر قرار نگیرد.

پروتز دندان در کودکان می تواند به دقت جایگزین دندان های از دست رفته در اثر هر گونه ضربه یا پوسیدگی شود. هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی از احساس ناراحتی کودکان جلوگیری می کند. این پروتزها که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند، از انحراف و بی نظمی که ممکن است به دلیل حفره های دندانی ایجاد شود نیز جلوگیری می کنند و در نتیجه نیاز به درمان ارتودنسی را از بین می برند.

در حین استفاده از پروتزهای نگهدارنده نباید غذاهای چسبنده مانند آدامس مصرف شود، مراقبت و نظافت باید طبق توصیه دندانپزشک انجام شود و نباید از آنها غافل شد. علاوه بر این، کنترل منظم دندانپزشک اطفال یک بار در ماه نیز برای بیمار اطفال مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *