دندان شکسته، شکسته یا پوسیده. عفونت ها و درمان ها


وقتی متوجه می‌شوید که دندان‌تان به‌طور معمولی شکسته شده است، علامت اصلی درد شدید هنگام جویدن و ناراحتی مداوم است که فروکش نمی‌کند. اگر متوجه این موضوع شدید، بهتر است در اسرع وقت نزد دندانپزشک مورد اعتماد خود بروید تا دندان های خود را معاینه کند و ببینید آیا دندان پوسیده یا شکسته ای دارید یا خیر.

دندان عفونی همیشه به راحتی قابل تشخیص نیست، از این رو مراجعه مکرر به کلینیک دندانپزشکی و شرکت در تمام معاینات منظم اهمیت دارد. اگر این نوع بیماری ها زود تشخیص داده شوند، می توان به سرعت آن ها را اصلاح کرد و از ایجاد آبسه پریودنتال یا سایر بیماری های مهم جلوگیری کرد.

علت شکستگی، شکستگی یا پوسیدگی دندان چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا می توانید دندان تراشیده داشته باشید، اما اصلی ترین آنها بدون شک بهداشت نامناسب دهان و دندان است. تکثیر باکتری ها به آنها اجازه می دهد به پالپ برسند و آن را عفونی کنند و باعث ایجاد مقدار زیادی چرک شود که به تدریج به ریشه و لثه گسترش می یابد. این دلیل درد شدیدی است که هنگام جویدن ایجاد می شود. منشاء عفونت می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:

حفره ها

یکی از دلایل اصلی شکستگی یا شکستگی دندان است. نکته خطرناک در مورد این وضعیت این است که ممکن است به روشی کاملا نامرئی عمل کند و وقتی صورت خود را نشان می دهد، باکتری قبلاً قادر به رسیدن به پالپ بوده است. در این صورت پرکردن دندان کافی نیست، بلکه اندودنتیکس کافی است. برای جلوگیری از رسیدن به آن نقطه، اگر متخصص دندان را از قبل معاینه کند، می تواند شروع پوسیدگی را تشخیص دهد و به راحتی و سریع آن را اصلاح کند و از ادامه روند و منجر به اتفاق جدی تری جلوگیری کند.

التهاب لثه و پریودنتیت

در صورت عدم درمان به موقع، بیماری های پریودنتال می توانند به گونه ای پیچیده شوند که حتی خطر از دست دادن دندان وجود داشته باشد. ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود و باعث آسیب های قابل توجهی به استخوان فک بالا و دندان های آسیاب شود، زیرا باکتری ها در زیر لثه در رسوبات کوچکی تجمع می کنند که با پیشرفت عفونت بزرگتر می شوند.

تروما و صدمات

هنگامی که ضربه محکمی دریافت می شود، دندان ها ممکن است دچار نوعی شکاف یا ترک تقریباً نامحسوس شوند که از طریق آن باکتری ها نفوذ می کنند. در صورت پارگی جزئی، خطر عفونت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. هنگامی که زخمی در داخل دهان ناشی از یک جسم نوک تیز ایجاد می شود، همین اتفاق می افتد، زیرا ورود باکتری ها و میکروب ها از طریق زخم تضمین می شود.

چگونه دندان بریده شده را تشخیص دهیم؟

به غیر از درد شدید و مداوم در ناحیه دندان آسیب دیده، علائم دیگری نیز وجود دارد که در صورت داشتن دندان عفونی ممکن است فرد دچار آن شود. آیا اینها هستند:

  • حساسیت به سرما و گرما در دندان و لثه
  • بوی بد دهان.
  • تلخی در دهان.
  • تب.
  • گلودرد.
  • سر و گوش درد.
  • گونه ها، فک یا صورت متورم شده است.
  • خونریزی لثه.

دندان تراشیده چگونه درمان می شود؟

هنگامی که متخصص از قبل تشخیص داده است که در دندان عفونت وجود دارد، اولین کار این است که سعی کنید درد بیمار و التهاب ناشی از افزایش چرک را کاهش دهید. اگر دندانپزشک راحت بداند، آنتی بیوتیک، مسکن و مقداری دهانشویه تجویز می کند.

هنگامی که عفونت کنترل شد، متخصص درمان ریشه را ادامه می دهد یا در موارد شدیدتر، اگر کاری برای نجات آن انجام نشود یا همچنین اگر عفونت در دندان عقل رخ داده باشد، می تواند تصمیم بگیرد که قطعه را بکشد.

همانطور که گفتیم، در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، ضروری است در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، زیرا اگر عفونت به پیشروی خود فراتر از قطعه و بافت های اطراف ادامه دهد، می تواند به جریان خون برسد. وخامت اوضاع را افزایش می دهد.

چگونه از عفونت دندان جلوگیری کنیم

بهداشت خوب دهان و دندان بهترین پیشگیری ممکن است، نه تنها برای جلوگیری از عفونت دندان، بلکه هر شرایط دیگری. بدون شک بهترین راه برای جلوگیری از تکثیر باکتری در دهان است. بیایید چند نکته ساده برای دستیابی به عادات بهداشتی روزانه دهان و دندان را ببینیم:

  • دندان های خود را سه بار در روز و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  • از نخ دندان برای از بین بردن بقایای مواد غذایی بین دندان ها استفاده کنید.
  • برای تکمیل بهداشت از شستشوی دندان استفاده کنید.
  • هر سه ماه یکبار برس را عوض کنید.

جدای از این توصیه های اولیه در مورد بهداشت دندان، لازم است اهمیت مراجعه حداقل یک بار در سال (به طور ایده آل هر شش ماه) به کلینیک دندانپزشکی را به خاطر بسپارید و در صورت بروز هر گونه علائم یا ناراحتی در دندان ها، فک یا لثه، این کار را انجام دهید. منتظر نمانید و در اسرع وقت برای دیدن دندانپزشک بروید. این تنها راه برای جلوگیری از هر گونه مشکل و جلوگیری از پیچیده شدن آن است.

در کلینیک دندانپزشکی González Baquero ما همیشه در اختیار شما هستیم تا سلامت دهان و دندان شما را تضمین کنیم. می دانید که ما بهترین تیم چند رشته ای، مدرن ترین امکانات و پیشرفته ترین تکنیک ها را برای حل هر مشکل دهانی داریم. زمانی که به آن نیاز دارید، قرار ملاقات بگذارید، احساس می کنید که در خانه هستید. تعطیلات خوشی را برای شما آرزو می کنیم.

دندان ورودی شکسته، شکسته یا پوسیده شده است. عفونت و درمان برای اولین بار در کلینیک دندانپزشکی González Baquero منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *