آناتومی دندان: ساختار دندان ها و انواع قطعات دندانی


ساختار دندان

دهان تعداد زیادی از عملکردهای حیاتی انسان مانند خوردن، آشامیدن، صحبت کردن یا لبخند زدن را برای ما فراهم می کند. حفره دهان از قسمت های زیادی تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا بتوانند وظایف خود را به روشی عالی انجام دهند.

در آناتومی دندان مطالعه ساختار دندان، انواع قطعات دندانی، مورفولوژی، عملکرد و حرکات آنها را به صورت فردی و مرتبط با سایر دندان ها بر عهده دارد. همچنین موقعیت، شکل، تعداد و رشد دندان ها را در هر قوس دندانی تجزیه و تحلیل می کند. بیایید آن را با جزئیات بیشتر ببینیم.

دندان از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

تاج

دندان ها از کلسیم و فسفر تشکیل شده اند و به لطف یک رباط پریودنتال به آلوئول استخوان های فک بالا می پیوندند. تاج قسمت قابل رویت دندان بسیار سفت و یکدست است و قسمت نرم آن دیده نمی شود و به پالپ دندان مربوط می شود.

شکل تاج عملکرد دندان را تعیین می کند. مثلاً اگر تیز مانند نیش باشد برای بریدن غذا استفاده می شود. اگر مانند دندان صاف باشد، کارش آسیاب کردن غذا خواهد بود.

مینای دندان

مینا سخت ترین و مقاوم ترین بافت بدن و بیرونی ترین قسمت دندان است. اما با وجود سختی، شکننده نیز هست و در صورت شکستگی بازسازی نمی شود. علاوه بر این، مینای دندان پایانه های عصبی ندارد، بنابراین باعث درد نمی شود.

ریشه

قابل مشاهده نیست و دو سوم دندان را تشکیل می دهد. به استخوان فک بالا زیر لثه وارد می شود. بسته به نوع دندان، ممکن است یک، دو یا سه ریشه وجود داشته باشد. زمانی که دندان یا دندان آسیاب باعث درد می شود، معمولاً به دلیل عفونتی است که ریشه را تحت تأثیر قرار داده است.

عاج

زیر مینای دندان قرار دارد و رنگ سفید را به دندان می دهد. به تغییرات دما بسیار حساس است و از خواص اصلی آن سختی و نفوذپذیری است. همچنین شفاف و الاستیک است. وظیفه آن علاوه بر حمایت از مینای دندان، برقراری ارتباط با ریشه و عصب دندان است.

پالپ

این یک بافت نرم است که در زیر عاج قرار دارد و باعث نشاط و محافظت از دندان می شود. به محرک هایی مانند فشار یا دمای شدید پاسخ می دهد و زمانی که پوسیدگی پیشرفت می کند باعث ایجاد درد می شود تا حضور آن را هشدار دهد. ممکن است پالپ ملتهب شود (پالپیت) و باعث درد شدید شود.

لثه ها

لثه ها از دندان ها در برابر عوامل بیماری زا که در دهان هستند محافظت می کنند، بنابراین تمایل به تجمع پلاک و جرم دارند. این منطقه بسیار حساس است و باید بهداشت دهان و دندان در آن رعایت شود، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض باکتری ها می تواند منجر به التهاب لثه یا پریودنتیکس شود.

انواع دندان ها و عملکردها

بسته به مورفولوژی هر دندان، عملکرد آن متفاوت است. مهمترین توابع به شرح زیر است:

  • جویدن غذا (دندان های آسیاب)
  • تلفظ کلمات و زیبایی شناسی (ثنایا و نیش)

دندان های ثنابی

دندانهای ثنایای فوقانی آنهایی هستند که هنگام لبخند زدن نشان می دهیم. هشت دندان وجود دارد، چهار دندان جلو (دو دندان بالا و دو دندان پایین) و چهار دندان جانبی (دو تا در بالا و دو دندان در پایین). آنها مخروطی شکل با لبه های تیز هستند و فقط یک ریشه دارند. آنها اولین کسانی هستند که در سال اول زندگی فوران می کنند و وظیفه اصلی آنها جدا از زیبایی شناسی، بریدن غذا و تسهیل آسیاب آن توسط قطعات مولر است.

دندان نیش

همچنین به عنوان دندان نیش شناخته می شود، به شکل نوک تیز است و برای کمک به دندان های ثنایا در بریدن و پاره کردن غذا استفاده می شود. دو تا در بالا در هر گوشه و دو تا در پایین وجود دارد.

دندان های پرمولر

آنها در قسمت میانی قوس، پشت دندان نیش و قبل از دندان آسیاب قرار دارند. هشت دندان پرمولر وجود دارد، چهار دندان در بالا و چهار دندان در پایین. روی سطح آنها دو نقطه تیز وجود دارد که به شما امکان می دهد غذا را آسیاب کنید.

دندان های مولر

آنها بزرگترین قطعات هستند و عموماً به عنوان چرخ های سنگ زنی شناخته می شوند. آنها در پشت بازی قرار دارند، با شش قطعه در بالا و شش قطعه در پایین. مولرها وظیفه دارند فرآیند آسیاب کردن را به پایان برسانند و غذا را آماده بلع کنند. این قطعه می تواند تا چهار ریشه داشته باشد.

ما قبلاً مورفولوژی و عملکرد هر یک از قطعات دندان مصنوعی را شناخته ایم. همانطور که می بینیم، هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و برای جلوگیری از شرایط احتمالی یا بیماری های جدی نیاز به مراقبت دارند. مراقبت اصلی بهداشت دهان، هم در مسواک زدن و هم در کشیدن نخ دندان و شستشو است.
علاوه بر این، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، ضروری است که دو بار در سال به کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان های خود را بررسی کنید. این بهترین راه برای تشخیص هر مشکل و اصلاح آن قبل از اینکه منجر به شرایط پیچیده تر برای درمان شود، است. در کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو شما در بهترین دستان و با مدرن ترین امکاناتی هستید که به شما احساس می کند در خانه هستید. برای مراقبت از دندان های خود قرار ملاقات بگذارید.

مدخل آناتومی دندان: ساختار دندان ها و انواع قطعات دندانی اولین بار در کلینیک دندانپزشکی González Baquero منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *