زبان ترک خورده یا ترک خورده: علل و درمان


را زبان ترک خورده این یک بیماری زبانی است که با وجود ظاهر بد، معمولا جدی نیست و مسری نیست. کاملاً بدون درد است و در هیچ زمانی بر زندگی روزمره بیمار تأثیر نمی گذارد، بنابراین جای نگرانی نیست، هرچند برای جلوگیری از عوارض احتمالی، نگاه یک متخصص به آن ضرری ندارد.

در این پست قصد داریم توضیح دهیم که زبان ترک خورده یا شقاق شامل چه چیزی است، علل احتمالی آن و درمان های موجود برای حل آن.

ترک زبان چیست؟

زبان ترک خورده شامل تغییر در آناتومی طبیعی زبان است، زیرا شکاف ها و ترک های متعددی را روی سطح ایجاد می کند، اگرچه می توانند در کناره های زبان نیز ظاهر شوند.

شکاف ها می توانند بسیار متفاوت باشند، چه از نظر عمق، اندازه یا کمیت، همه چیز به هر فرد بستگی دارد. گاهی اوقات ترک ها آنقدر عمیق هستند که به نظر می رسد زبان به قسمت های مختلف تقسیم شده است، اما نیازی به نگرانی نیست.

از سوی دیگر، نباید آن را اشتباه گرفت زبان ترک خورده با گلوسیت مهاجرتی که معمولاً به عنوان زبان جغرافیایی شناخته می شود. این حالت از این جهت متفاوت است که لکه های گرد سفید یا قرمز روی سطح زبان دارد. به آن زبان جغرافیایی می گویند زیرا لکه ها شبیه نقاط روی نقشه هستند.

چرا زبان ترک می خورد؟

زبان شقاق ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا برعکس با درد، التهاب یا بوی بد دهان همراه باشد. با این حال، شایع ترین آن این است که یک بیماری بدون علامت است. شایع ترین عارضه ای که می تواند رخ دهد کاندیدیازیس است، یعنی عفونت ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس.

برای جلوگیری از این امر بسیار مهم است که بیمار یک بهداشت کامل دهان و دندانبه خصوص در زبان این اجازه می دهد تا بقایای مواد غذایی که بعد از غذا در شکاف ها جمع می شوند را از بین ببرید. در صورتی که تمیز کردن دهان خوب نباشد، تکثیر باکتری ها افزایش می یابد و ممکن است عفونت ظاهر شود.

در بسیاری از بیماران، منشأ شکاف های زبان ناشناخته است، اگرچه درست است که این وضعیت می تواند مادرزادی باشد و در هر زمانی از زندگی ظاهر شود. جنبه دیگری که باید به آن توجه کرد این است که با افزایش سن تمایل به افزایش دارد و می تواند با سندرم ملکرسون-روزنتال یا سندرم داون مرتبط باشد. در موارد دیگر، ترک ها می توانند به دلیل عوامل زیر ظاهر شوند:

  • تنباکو.
  • الکل.
  • کمبود ویتامین B.
  • آلرژی
  • استرس و اضطراب.
  • واکنش دارویی
  • دیابت.
  • دندان قروچه.
  • عوامل ژنتیکی
  • رفلکس اسید.

پاک کننده ی زبان

اگرچه اکثر مردم به استفاده از مسواک، خمیر دندان و نخ دندان برای بهداشت دهان و دندان روزانه خود عادت دارند، استفاده از پاک کننده زبان نیز برای پاک کردن بقایای غذا از زبان مهم است. به این ترتیب از ایجاد ترک یا شکاف در زبان جلوگیری می شود و از بروز عفونت های احتمالی جلوگیری می شود. اسکراپر زبان ارزان است و به راحتی در داروخانه ها موجود است.

درمان های شقاق زبان

مزیت این نوع شرایط این است که به راحتی با چشم غیر مسلح تشخیص داده می شوند. بنابراین، اگر بیمار مراقب باشد، می تواند آن را به وضوح در مقابل آینه ببیند و در غیر این صورت، دندانپزشک می تواند ترک زبان را در هر چکاپ معمولی تشخیص دهد.

در بیشتر موارد، نیازی به درمان یا تجویز دارو نیست، بنابراین می‌توان گفت که درمان شامل بهبود بهداشت دهان و دندان از همه جنبه‌ها است. جدا از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه خوب، همانطور که گفتیم، استفاده از زبان کش به عنوان آخرین راه حل، به خصوص قبل از رفتن به رختخواب ضروری است.

این بهترین راه برای جلوگیری از ترک است. اما اگر از قبل آنها را دارید، بهتر است بعد از هر وعده غذایی از زبان خراش استفاده کنید تا کم کم تمام باکتری هایی که در زبان نشسته اند از بین بروند و به این ترتیب ترک ها کمتر شوند.

توصیه هایی برای شکاف زبان

در اینجا چند نکته برای پیشگیری و از بین بردن ترک های زبان وجود دارد:

  • از مصرف عناصر تحریک کننده زبان مانند غذاهای تند، تلخ، شور یا بیش از حد اسیدی خودداری کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید، زیرا می توانند باعث التهاب، حساسیت، ناراحتی، درد و غیره شوند.
  • از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید زیرا احتمال بروز عفونت در زبان و در نتیجه ترک خوردن را افزایش می دهد.

از کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو، توصیه می کنیم در صورت کوچکترین علامت شقاق یا ترک زبان به یک متخصص مراجعه کنید تا مشکلی را رد کنید، زیرا ممکن است علامتی باشد که چیزی در بدن شما خوب کار نمی کند. اگر متوجه درد، خارش یا سوزش در زبان خود شدید، قرار گذاشتن با ما و تیم متخصصان ما، شما را معاینه خواهند کرد تا هرگونه آسیب شناسی را که ممکن است برای سلامت دهان و دندان شما خطرآفرین باشد، رد کنند. ما منتظر شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *