علل و درمان تبخال یا شیلیت زاویه ای

نام فنی از دهان ها این است کیلیت زاویه ای، اگرچه تقریباً هیچ کس این وضعیت را با آن نام نمی شناسد. این زخم ها در گوشه لب بسیار شایع هستند و معمولاً هنگام غذا خوردن، خمیازه کشیدن یا حرکت دادن دهان باعث درد و خارش می شوند.

اگرچه معمولاً مهم نیست، اما اگر اولین علائم را دارید، بهتر است به سراغ خود بروید کلینیک دندانپزشکی در مادرید تا یک متخصص شما را معاینه کند و بتواند در کمترین زمان ممکن بیماری را درمان کند.

چیلیت زاویه ای یا تبخال چیست؟

زخم ها ترک ها یا شکاف های کوچکی هستند که در گوشه لب، هم در یک طرف لب و هم در هر دو طرف ظاهر می شوند. اولین علائم قرمزی و پوسته شدن ناحیه آسیب دیده است، سپس فرسایش های کوچک ظاهر می شود و سطح به رنگ سفید یا زرد در می آید.

زخم ها باعث ایجاد احساس سفتی مربوط به حرکات معمول دهان می شوند، به خصوص هنگام خوردن و آشامیدن، زمانی که دهان خود را کاملا باز می کنیم یا همچنین هنگام صحبت کردن. در موارد پیشرفته تر که ترک ها عمیق تر هستند، خونریزی می تواند رخ دهد.

علل تبخال

عوامل زیادی می توانند باعث پیدایش بوکورا شوند که بسیاری از آنها به عوامل محلی مربوط می شوند. بیایید آنها را ببینیم:

  • پروتزهایی که نامناسب هستند و روی لب مالیده می شوند.
  • می تواند در بیمارانی که دندان های از دست رفته دارند ظاهر شود.
  • وقتی بزاق در گوشه لب جمع می شود. این معمولا در دندان درآوردن کودکان و افراد مسن رخ می دهد.

علل نه تنها می توانند در ناحیه آسیب دیده منشاء بگیرند، بلکه می توانند کلی نیز باشند:

  • بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت یا HIV.
  • فشار
  • آلرژی
  • کمبود روی، آهن یا ویتامین های A، B یا C.
  • دمای بسیار سرد

تشخیص دهان

بسیاری از افراد به تبخال اهمیتی نمی دهند و ترجیح می دهند چندین روز صبر کنند تا خود به خود ناپدید شوند. با این حال، توصیه می شود که یک متخصص آسیب ها را بررسی کند تا شدت آنها را ارزیابی کند و سعی کند علل آنها را مشخص کند. برای انجام این کار، او بیمار را ارزیابی می کند و آسیب شناسی های عمومی احتمالی را با آزمایش های پزشکی مختلف، مانند اسمیر ناحیه مورد نظر برای اینکه بفهمد چه عامل خارجی باعث عفونت شده است را رد می کند. در صورت لزوم انجام آزمایش خون نیز ممکن است توصیه شود.

هنگامی که علت شیلیت زاویه ای مشخص شد، مناسب ترین درمان ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال، اگر زخم ها به دلیل تناسب نامناسب پروتز دندان ظاهر شده اند، باید به متخصصی مراجعه کنید که آن را برای اصلاح ترک خوردگی گذاشته است.

در صورتی که عفونت عامل ایجاد زخم باشد، دندانپزشک استفاده از کرم های ضد قارچ یا آنتی بیوتیک را تجویز می کند تا از بین بروند. و اگر منشاء کمبود تغذیه باشد، می توان برخی دستورالعمل های غذایی را تغییر داد یا مجتمع های ویتامین را برای از بین بردن تبخال توصیه کرد. بیشترین استفاده از درمان ها به شرح زیر است:

  • پمادهای شفابخش: عملکرد آن جداسازی ناحیه از رطوبت برای تسریع بازسازی پوست و بهبود بهبود است.
  • دهانشویه ها: آنها عملکرد آسپتیک دارند و از عفونت گوشه لب در هنگام بهبودی جلوگیری می کنند. آنها باید توسط دندانپزشک تجویز شوند.
  • کرم های ضد قارچ: آنها برای درمان زخم های سرد ناشی از قارچ ها نشان داده شده اند. دندانپزشک مناسب ترین را برای هر بیمار توصیه می کند.
  • پمادهای آنتی بیوتیک: آنها برای عفونت های باکتریایی اندیکاسیون دارند و توصیه های دندانپزشک باید رعایت شود

توصیه هایی برای بوکوئراها

متخصصان مجموعه ای از دستورالعمل ها را توصیه می کنند که به درمان سریعتر تبخال کمک می کند. بیایید آنها را ببینیم:

  • مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی اسیدی را کاهش دهید، زیرا بهبودی را دشوار می کنند و باعث ناراحتی بیشتر می شوند.
  • دهان خود را با احتیاط باز کنید تا شکاف ها باز نشوند و کم کم خوب شوند.
  • از مالش ناحیه آسیب دیده، تماس با بزاق و استفاده از مواد آرایشی خودداری کنید.
  • روغن گل رز یا آلوئه ورا را روی زخم ها بمالید که بازسازی کننده طبیعی هستند و باعث بهبودی می شوند.

سوال دیگری که زیاد از ما پرسیده می شود این است که آیا تبخال می تواند مبتلا شود و حقیقت این است که می تواند به شرطی که منشاء آن عفونت قارچی و باکتریایی باشد. در این موارد، فرد مبتلا به التهاب لثه باید از استفاده از کارد و چنگال، لیوان یا دستمال سفره در زمان صرف غذا خودداری کند و همچنین از بوسیدن افراد دیگر خودداری کند.

اگر علائم تبخال را دارید نگذارید روزها بگذرد و برای معاینه توسط متخصص به کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد خود مراجعه کنید، زیرا در مواردی درد بسیار حاد است یا ضایعات برای مدت طولانی باقی می مانند. زمان. .

در کلینیک دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی گیشا ما همیشه مراقب سلامت دهان و دندان شما هستیم و اگرچه اصولاً زخم ها معمولاً مهم نیستند، اما پس از تعیین علل، مناسب ترین درمان را به شما ارائه خواهیم داد. قرار گذاشتن با ما همراه باشید و ما خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *