لثه های متورم: چرا این اتفاق می افتد و از چه راه حل هایی استفاده می شود


در لثه های متورمهمراه با علائم دیگری مانند قرمزی و خونریزی، تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه بسیاری از افراد آن را طبیعی می‌دانند، اما اگر لثه‌ها در شرایط عالی قرار دارند، نباید هیچ یک از این علائم را ایجاد کنند و بهتر است در صورتی که ممکن است یک دندان عفونی یا هر مشکل دیگری باشد، دهان بیمار را به صورت حرفه‌ای معاینه کنید.

در این پست در مورد علل احتمالی تورم لثه و درمان های ممکن برای حل این عارضه دهان و دندان به شما خواهیم گفت.

چرا لثه ملتهب است؟

افرادی که لثه های متورم دارند اغلب از علائمی مانند سوزش در ناحیه، بوی بد دهان، درد و خارش رنج می برند. پس از معاینه دندان ها، متخصص منشاء آن را بررسی می کند و در صورت ارتباط با ظاهر بیماری های پریودنتال در اسرع وقت با آن مقابله می کند.

تعیین علت التهاب برای انتخاب موثرترین درمان ضروری است. بیایید شایع ترین علل تورم لثه ها را ببینیم:

بهداشت ضعیف دهان

هنگامی که بهداشت دهان و دندان به طور روزانه انجام نمی شود، احتمال تشکیل پلاک باکتریایی و تارتار بیشتر است. این یکی از دلایل اصلی التهاب لثه است که می تواند منجر به بیماری های دیگری مانند التهاب لثه یا پریودنتیت شود، از این رو کنترل پلاک اهمیت دارد.

واکنش به خمیر دندان یا شستشوی دندان

افرادی هستند که با تعویض خمیر دندان یا شستشوی دندان خود واکنش نشان می دهند. این دلیل ممکن است برای بروز التهاب لثه کافی باشد و علت آن ممکن است آلرژی به محصولات جدید یا حساسیت بیش از حد باشد. فرد باید خمیر دندان و دهانشویه خود را عوض کند تا بداند که آیا لثه های خود را تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر.

داروها

برخی از داروها وجود دارند که می توانند باعث التهاب در لثه شوند. مهم است که با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که لثه های متورم مربوط به دارو هستند یا خیر. در این صورت با پایان درمان دارویی، لثه ها به حالت طبیعی خود باز می گردند.

تغذیه بد

برخی از افراد مبتلا به کمبود تغذیه ممکن است التهاب لثه را نشان دهند. برای حل این مشکل، لازم است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و رژیم غذایی که بیمار مصرف می کند را برای رژیم غذایی متعادل تر اصلاح کنید.

تغییرات هورمونی

در برخی موارد، زمانی که تغییرات هورمونی وجود دارد، لثه ها ملتهب می شوند. در طول چرخه قاعدگی زنان، در دوران بارداری و یا در دوران بلوغ، این تغییرات که بر لثه ها تأثیر می گذارد بسیار محتمل است.

بریس ها

دستگاه‌های ارتودنسی ممکن است به دلیل مالش مداوم لثه‌ها را تحریک و ملتهب کنند، همانطور که با بریس‌های فلزی اتفاق می‌افتد، یا همچنین به این دلیل که بهداشت روزانه دندان را با مشکل مواجه می‌کنند. برای جلوگیری از این امر، مهم است که ارتودنتیست دستگاه را به خوبی تنظیم کند و بیمار در تمیز کردن دهان خود دقیق تر عمل کند.

التهاب لثه

این یک بیماری پریودنتال است که در اثر تشکیل تارتار ایجاد می شود که با رعایت بهداشت روزانه دهان قابل حذف نیست. التهاب لثه همراه با سوزش، قرمزی و خونریزی هنگام مسواک زدن از علائم اصلی آن است. همچنین طعم بد دهان و بوی بد دهان. لازم است در اسرع وقت برای تمیز کردن حرفه ای و بازگرداندن سلامت لثه ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

پریودنتیت

این بیماری جدی ترین بیماری پریودنتال است و زمانی ظاهر می شود که التهاب لثه مهار نشده باشد، زیرا تارتار جمع می شود و نتیجه آن ایجاد پاکت های پریودنتال بین لثه و دندان است. باکتری‌ها به تدریج لثه‌ها را از بین می‌برند تا زمانی که به استخوانی که از دندان حمایت می‌کند برسند و اگر درمانی در محل قرار نگیرد، ممکن است دندان از بین برود. خفیف ترین علامت در پریودنتیت ملتهب لثه است، زیرا شاخص های مهم دیگری از این بیماری وجود دارد.

چگونه از تورم لثه جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهترین متحد برای جلوگیری از ظاهر شدن لثه ملتهب است. بیایید چند نکته ساده و مفید را ببینیم:

  • بهداشت روزانه دندان: مهم است که بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • دهانشویه را خوب انتخاب کنید: شستشوی انتخابی شما نباید حاوی الکل باشد.
  • عادتهای خوب: از الکل، تنباکو و غذاهای شیرین و فرآوری شده خودداری کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید: آب به حذف بقایای غذا و باکتری هایی که باعث تارتار می شوند کمک می کند. همچنین به تولید بزاق بیشتر کمک می کند، که مانع طبیعی است که از تکثیر باکتری ها و سایر عوامل مضر جلوگیری می کند.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید: این بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ها است زیرا با تشخیص حداقل علائم می توان به سرعت آنها را درمان کرد.

از کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو توصیه می کنیم اگر متوجه شدید که لثه هایتان ملتهب شده است، با ما یک قرار ملاقات بگذارید. به این ترتیب ما می توانیم هر گونه بیماری جدی را رد کرده و درمان مورد نیاز را به شما پیشنهاد دهیم. ما منتظر شما خواهیم بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *