چگونه تارتار را از روی دندان پاک کنیم


دندان های دارای تارتار تصویر بدی به دست می دهند و این مشکلی است که می تواند وضعیت دندان ها و لثه ها را تحت تاثیر قرار دهد. مراقبت از سلامت دندان های خود امری اساسی است و به همین دلیل است که باید هر روز بهداشت صحیح دندان را انجام دهید که به شما امکان می دهد تمیز و به خوبی از دندان ها مراقبت شده است. تجمع تارتار می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. برای جلوگیری از این امر، مهم است که مرتباً برای معاینه به کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد خود مراجعه کنید تا آنها بتوانند بررسی کنند که همه چیز خوب است. علاوه بر این، ما برخی از آنها را برای شما باقی می گذاریم نکاتی که به شما در درک علل تجمع جرم کمک می کند و چگونه می توانید از آنها اجتناب کنید.

تارتار چیست؟

هنگامی که غذا باقی می ماند یا کثیفی در دهان باقی می ماند که به درستی با مسواک زدن پاک نشده است، پلاک باکتریایی ظاهر می شود که روی دندان ها سفت می شود و باعث ایجاد جرم یا جرم دندانی می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، دندان ها با یک پوشیده می شوند توده زرد رنگی که در فضای بین دندان ها جمع می شود. تارتار معمولاً به راحتی قابل شناسایی است زیرا باعث ایجاد بافت زبری می شود که هنگام عبور از زبان قابل توجه است، علاوه بر این، قابل مشاهده است و زیبایی دهان را تحت تأثیر قرار می دهد. اما مهمتر از همه، می تواند آزاردهنده باشد و باعث مشکلات دندانی شود. اگر به طور کامل حذف نشود، تارتار می تواند باعث عفونت در لثه شود که باعث خونریزی آنها می شود و حتی منجر به از دست دادن دندان می شود.

چرا تارتار ظاهر می شود؟

دو نوع تارتار وجود دارد که بسته به ناحیه ای که در آن تجمع می کنند متفاوت است. در حساب فوق لثه روی سطح دندان ها وجود دارد و آنها را می فرستد و زیر لثه ای، در ناحیه زیر لثه تجمع می یابد و باعث پیدایش پاکت های پریودنتال می شود. شناسایی دومی دشوارتر است زیرا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

دلایل زیادی برای ظهور تارتار وجود دارد و بسته به بیمار و شرایط او می تواند متفاوت باشد. اگرچه به طور معمول وجود تارتار ناشی از a بهداشت ضعیف دهان. تمیز کردن دندان ها با یک مسواک مناسب و پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک یک مرحله ضروری برای حفظ سلامت دندان ها است. همچنین کمک می کند یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و سایر غذاهایی که می توانند بر سلامتی تأثیر بگذارند، خودداری کنید.

گاهی اوقات ممکن است تارتار به دلایلی ظاهر شود که ربطی به بهداشت و تغذیه ندارد، مثلاً به دلیل یک درمان خاص یا به دلیل بیماری هایی مانند دیابت. برخی عادات مضر مانند سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی و قهوه می تواند ظاهر این مشکل را تشدید کند. فردی که می تواند به وضوح علت پیدایش تارتار را تشخیص دهد دندانپزشک شما است. از طریق یک بررسی می توانید وضعیت دندان ها و لثه های خود را بررسی کنید و انجام دهید درمان موثر قبل از اینکه سلامت دندان شما تحت تاثیر قرار گیرد.

مشکلاتی که می تواند باعث وجود تارتار دندان شود

پلاک باکتریایی با تجمع، باعث ایجاد حفره هایی می شود که به مینای دندان آسیب می زند. مهم است که به موقع آنها را درمان کنید تا از رسیدن آنها به عصب و تأثیر بر روی دندان جلوگیری شود. تارتار نیز به دلیل وجود باکتری در دهان باعث بوی بد دهان می شود. این بیماری نامیده می شود بوی بد دهان و در صورت عدم درمان مناسب می تواند عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

تارتار نیز در بروز بیماری های پریودنتال مقصر است مانند پریودنتیت و التهاب لثه. دومی روی لثه ها تأثیر می گذارد و باعث التهاب می شود که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به پریودنتیت شود که علاوه بر دردناک بودن، می تواند بر وضعیت دندان تأثیر بگذارد و حتی باعث از بین رفتن آن شود.

چگونه دندان های خود را برای از بین بردن تارتار تمیز کنیم

اگرچه این چیزی است که قبلاً می دانید، اما ارزش آن را دارد که اهمیت مسواک زدن روزانه دندان هایمان را برای جلوگیری از تشکیل پلاک باکتریایی به خاطر بسپاریم. دندان های خود را بعد از هر وعده غذایی تمیز کنید و مکمل بهداشت با استفاده از نخ دندان. سعی کنید مسواک خیلی سفت انتخاب نکنید که مینای دندان شما را از بین می برد. خمیردندانی که انتخاب می‌کنید نیز بر روی نتیجه تأثیر می‌گذارد، روی خمیردندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند و به جلوگیری از ظهور حفره‌ها کمک می‌کنند، شرط ببندید. اگر نمی دانید برای تمیز نگه داشتن دندان های خود چه کاری انجام دهید، از کلینیک دندانپزشکی خود بپرسید. در آنجا مراحل انجام یک تمیز کردن عمیق را توضیح می دهند و بهترین برس را برای جلوگیری از آسیب رساندن به لثه به شما توصیه می کنند.

برای از بین بردن جرم و جرم نیز باید از نخ دندان استفاده کنید بقایای مواد غذایی که ممکن است بین دندان ها باقی مانده باشد را بردارید. هنگام انجام این کار مراقب باشید و سعی کنید به لثه های خود آسیب نرسانید. اگر در نظافت روزانه متوجه شدید که لثه هایتان خونریزی می کند، مهم است که به معاینه دندانپزشکی بروید تا بررسی کنید که آیا مشکلی وجود دارد و بتوانید به موقع آن را درمان کنید.

هر چند وقت یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا یک تمیز کردن عمیق انجام دهید و از شر تمام بقایای پلاک باکتریایی که با برس نمی تواند پاک شود خلاص شوید. درمان ضد تارتار از ایجاد حفره ها جلوگیری می کند. این روش تارتارکتومی نامیده می شود و یک روش ساده و بدون درد برای بیمار است.

این یک روش ضروری است، حتی اگر از قبل تمیز کردن روزانه دندان را انجام داده باشید، زیرا می تواند به فضاهایی برسد که با برس نمی توانید به آنها برسید. توصیه می شود حداقل یک بار تمیز کردن در سال انجام شود و اگر قبلاً از پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال رنج می برید، بیشتر اوقات. اگر قبلاً پلاک باکتریایی جامد شده وجود داشته باشد، متخصص باید درمان دیگری را برای از بین بردن آن انجام دهد که به آن کورتاژ می‌گویند. از طریق خراش دادن، دندان را هم در قسمت بیرونی و هم در ناحیه تحتانی لثه که تارتار در آن جمع شده تمیز می کند.

تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها و عاری از پلاک باکتریایی بسیار مهم است، زیرا عفونت دهان می تواند کل سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر متوجه شدید که تارتار روی دندان‌هایتان جمع می‌شود یا هنگام مسواک زدن لثه‌هایتان خونریزی می‌کند، به ما مراجعه کنید. ما یک بررسی عمیق انجام خواهیم داد تا بتوانیم مناسب ترین درمان را نشان دهیم و از تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت دندان شما جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *