هر آنچه که باید در مورد لبخند لثه ای بدانید


می توانیم لبخند لثه ای را به عنوان لبخندی تعریف کنیم که در آن قسمت مهمی از لثه بالایی نمایان می شود. افرادی هستند که این لبخند را بسیار مشخصه هیکل و حتی شخصیت خود می دانند.

با این حال، افراد دیگری نیز وجود دارند که معتقدند این نوع لبخند بر زیبایی دندان آنها تأثیر می گذارد و می تواند منجر به مشکلات اعتماد به نفس و عزت نفس شود. خبر خوب این است که لبخند لثه ای را می توان به روشی ساده با درمان های مختلف بسته به هر مورد اصلاح کرد.

لبخند لثه ای چگونه ایجاد می شود؟

لبخند لثه ای که در زبان انگلیسی به آن لبخند بلند یا “لبخند لثه ای” نیز می گویند، تقریباً 10 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و بسته به سطح لثه ای که هنگام لبخند زدن نشان داده می شود، درجات مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر لثه 2 تا 4 میلی متر نشان داده شود (شایع ترین مورد در مردان است) خفیف، اگر سطح 4 تا 6 میلی متر نشان داده شود (شایع ترین مورد در زنان است) متوسط ​​و شدید خواهد بود. اگر بیش از 6 میلی متر از بافت لثه نشان داده شود.

هنگام تشخیص لبخند لثه ای در بیمار، متخصص چندین عامل را در نظر می گیرد:

  • میلی متری از آدامس هنگام لبخند زدن آشکار می شود.
  • اندازه و شکل دندان ها.
  • تحرک لب بالایی.
  • موقعیت استخوان فک بالا.

هر گونه ناهنجاری در یکی از این عناصر باعث عدم هماهنگی و تناسب در لبخند بیمار و در نتیجه کاهش چشمگیر زیبایی دندان می شود.

با در نظر گرفتن عوامل اصلی که در تشخیص لبخند لثه ای دخالت می کنند، می خواهیم دلایلی را ببینیم که چرا بیمار ممکن است برای اصلاح لبخند لثه ای به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند:

  • داشتن لب بالایی که خیلی کوتاه است و لثه ها را نمی پوشاند.
  • لب های هایپرموبایل داشته باشید.
  • استخوان فک بالا بسیار برجسته داشته باشید.
  • سایش بیش از حد دندان های بالا همراه با رشد عمودی بیش از حد لثه ها.
  • داشتن یک تکامل غیرطبیعی دندان در طول رشد.
  • متحمل فوران غیرفعال تغییر یافته لثه شده است که منجر به جمع شدن نادرست لثه می شود.

از تجربه ما در کلینیک دندانپزشکی González Baquero، شایع‌ترین دلایل لبخند لثه‌ای که توسط بیماران ارائه می‌شود، معمولاً این است که فرد دندان‌هایش را در وضعیتی بسیار پایین قرار داده است یا لثه‌هایش غیرطبیعی است. در ادامه نحوه اصلاح لبخند لثه ای را با توجه به هر مورد می بینیم.

درمان های اصلاح لبخند لثه ای

به خاطر داشته باشید که زمانی که فرد لثه زیادی داشته باشد، به دندان چسبیده نیست، بلکه توسط آن حمایت می شود. بنابراین در صورت عدم استفاده از درمان، به مرور زمان بین دندان و لثه فاصله ایجاد می‌شود و بعداً باکتری‌های متعددی به آن فضا می‌رسند و باعث ایجاد حفره، التهاب لثه یا در موارد پیشرفته‌تر بیماری‌های پریودنتال می‌شوند.

بنابراین اگرچه نمی‌توانیم لبخند لثه‌ای را به خودی خود یک آسیب شناسی بدانیم، اما درمان صحیح علاوه بر بهبود زیبایی، سلامت دهان و دندان بیمار را نیز بهبود می‌بخشد.

بسته به علت لبخند لثه ای، دندانپزشک متخصص در زیبایی دندان یک روش درمانی را اعمال می کند. در صورتی که بیمار داشته باشد فک بلند برای اصلاح آن و قرار دادن آن در موقعیت صحیح از جراحی ارتوگناتیک استفاده می شود، به این ترتیب لب فوقانی بدون مشکل می تواند لثه را بپوشاند.

اگر بیمار به علت نوردهی بیش از حد لثه داشته باشد فوران غیرفعال تغییر یافته جراحی بسیار ساده تری اعمال خواهد شد: جراحی لثه. این مداخله شامل برداشتن بافت اضافی است که روی دندان را می پوشاند در حالی که باید بیشتر قابل مشاهده باشد. دوره بعد از عمل باعث ناراحتی زیادی برای بیمار نمی شود و جای زخمی باقی نمی ماند.

وقتی یکی هست رویش بیش از حد دندان های ثنایای بالایی ما می‌توانیم لبخند لثه‌ای را بدون جراحی با هدایت دندان‌ها به موقعیت صحیح خود اصلاح کنیم. درمان مورد استفاده در این مورد ارتودنسی یا با براکت های فلزی، یاقوت کبود، ارتودنسی نامرئی و … می باشد.

در صورتی که بیمار داشته باشد لب بالایی کوتاه یا هایپرموبیل لازم است در عضلات لب مداخله شود. برای این کار با تزریق بوتاکس برای کاهش قدرت عضله و پوشاندن صحیح لثه هنگام لبخند زدن فرد اقدام می کنیم.

در اسید هیالورونیک همچنین یک روش بسیار جالب برای لبخند لثه ای بدون جراحی است، زیرا یک درمان کم تهاجمی است و نتایج نهایی عالی است.

متخصص دندانپزشکی زیبایی مسئول انجام یک مطالعه شخصی لبخند بیمار، دانستن دلایل شکل گیری لبخند لثه ای و تصمیم گیری در مورد درمان مناسب برای رفع مشکل و دستیابی به لبخند بسیار متناسب تر خواهد بود. اگر فکر می کنید ممکن است لبخند لثه ای داشته باشید، یک قرار ملاقات بگذارید تا متخصصان ما بتوانند شما را راهنمایی کنند.

ورودی هر آنچه باید در مورد لبخند لثه ای بدانید اولین بار در کلینیک دندانپزشکی González Baquero منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *