هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها چگونه باید غذا بخوریم؟ –


آنتی بیوتیک ها روشی رایج و موثر برای مبارزه با بیماری های عفونی هستند. با این حال، اکثر مردم نمی دانند چگونه در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها تغذیه کنند. آنتی بیوتیک درمانی اولین روش درمانی است که برای اکثر بیماری های عفونی به ذهن می رسد. آنتی بیوتیک ها می توانند عوارضی مانند نفخ، اسهال، حالت تهوع و درد شکم داشته باشند. ممکن است لازم باشد در حین مصرف آنتی بیوتیک، عادات غذایی خود را کمی تغییر دهید.

این عوارض معمولاً خفیف، موقت و بی ضرر هستند. با این حال، در برخی موارد ممکن است شدید شود و ممکن است لازم باشد مصرف دارو را متوقف کنید. راه های کمی برای پیشگیری و کاهش این عوارض وجود دارد. با کمی تغییر در عادات غذایی خود می توانید عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها را کنترل کنید. در بیشتر موارد، این غذاهایی هستند که می خورید که باعث ایجاد مشکل می شوند.

غذاهایی که باید هنگام مصرف آنتی بیوتیک مصرف کنید

با مصرف مواد غذایی زیر می توانید عوارض رایج آنتی بیوتیک ها را کاهش دهید یا به طور کامل از بین ببرید. برخی از غذاهایی که هنگام مصرف آنتی بیوتیک مصرف می شود به شرح زیر است:

• پروبیوتیک ها. غذاهایی مانند کفیر، ماست و شیر، باکتری های خوب بدن شما را تغذیه می کنند.
• ماست و شیر. هم ماست و هم شیر حضور باکتری های مفید را در روده ها افزایش می دهند. آنها همچنین به طور قابل توجهی باکتری های بد را مهار می کنند.
• غذاهای سرشار از ویتامین K. آنتی بیوتیک ها در برخی موارد می توانند منجر به کمبود ویتامین K شوند. با خوردن سبزیجات برگ سبز و همچنین گل کلم، جگر و تخم مرغ می توانید ویتامین K بیشتری دریافت کنید.
• روغن نارگیل؛ این روغن ممکن است خطر ابتلا به عفونت ناشی از آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد.
با این حال، ملاقات با یک متخصص تغذیه نیز راه حل های دقیق تری را در اختیار شما قرار می دهد. کارشناس متخصص تغذیه شما همیشه می توانید برای نیازهای خود تماس بگیرید.
غذاهایی که نباید هنگام مصرف آنتی بیوتیک مصرف کرد
در حین مصرف آنتی بیوتیک ها، غذاهای خاصی وجود دارند که در صورت مصرف آنها می توانند شما را بیمار و مسموم کنند. همچنین این غذاها به نوعی با آنتی بیوتیک ها تداخل می کنند و باعث می شود اثربخشی آنها کاهش یابد.
• گریپ فروت؛ شما نباید هم خودتان و هم آبتان را مصرف کنید. حاوی ترکیباتی است که اثر آنتی بیوتیک ها را در بدن شما کاهش می دهد.
• کلسیم اضافی. برخی تحقیقات نشان می دهد که کلسیم اضافی در جذب اختلال ایجاد می کند. برای بهترین نتایج، ممکن است بهتر باشد تا زمانی که داروهای آنتی بیوتیکی شما تمام نشده اند، کلسیم زیادی مصرف نکنید.
• الکل. ترکیب الکل و آنتی بیوتیک ها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که می تواند خطرناک باشد.
• قندها و مخمرها. در برخی از بیماران، استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به عفونت قارچی شود.

نحوه استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به محض ورود به جریان خون شما کار خود را آغاز می کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما بلافاصله احساس خوبی خواهید داشت. ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید. حتی اگر فکر می‌کنید آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر نیستند، درمان را زود قطع نکنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. همیشه از آنتی بیوتیک های خود استفاده کنید تا زمانی که داروهای شما تمام شود. بسیاری از افراد به محض اینکه احساس بهتری کردند مصرف آنتی بیوتیک ها را قطع می کنند تا از عوارض جانبی جلوگیری کنند. این می تواند باعث شود که بدن عفونت را به درستی پاک نکند، که می تواند باعث عود بیماری و نیاز به دوره دیگری از دارو شود.
همچنین اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، دفعه بعد دو قرص مصرف نکنید. مصرف بیشتر شما را سریعتر بهبود نمی بخشد. در صورت فراموشی یک نوبت، داروی خود را طبق معمول در ساعت بعدی دارو مصرف کنید و تا زمانی که جعبه از بین برود به مصرف دارو ادامه دهید.

در پلی کلینیک تمام عیار ما، شما انواع خدمات را از پزشکان متخصص و متخصصان دریافت می کنید. مناسب برای شرایط شما تجزیه و تحلیل های پزشکی انجام دقیق ترین تشخیص ممکن

سوالات متداول
آنتی بیوتیک ها برای چه مواردی استفاده می شوند؟
آنتی بیوتیک ها با عفونت های ناشی از باکتری ها مبارزه می کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌شوند، اما برخی از آن‌ها قبل از عمل جراحی یا برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تجویز می‌شوند.
آیا آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی دارند؟
داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. درد معده و اسهال از عوارض جانبی شایع هستند. ممکن است لازم باشد در حین مصرف آنتی بیوتیک، عادات غذایی خود را تغییر دهید.
آیا هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها باید آب زیادی بنوشم؟
به طور کلی، تمام داروها باید با یک لیوان پر آب مصرف شوند، مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کرده باشد. اگر لازم است داروی شما با آب فراوان مصرف شود، ممکن است لازم باشد بیش از یک لیوان آب همراه با دارو بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *