پیوره چیست، علل و درمان

حتما شما هم در مورد آن شنیده اید پیوره اگرچه بسیاری از مردم دقیقاً نمی دانند که این عارضه دهان از چه چیزی تشکیل شده است. در این پست توضیح خواهیم داد این بیماری چیست، علل آن، درمان و نحوه تأثیر آن بر بیماران.

پیوره چیست؟

ما می‌توانیم پیوره را به‌عنوان یک بیماری پریودنتال تعریف کنیم که بر ساختارهای دهان تأثیر منفی می‌گذارد، حتی اگر یک درمان با کیفیت برای خنثی کردن اثرات آن انجام نشود، منجر به از دست دادن دندان‌ها می‌شود. پیوره به عنوان پریودنتیت نیز شناخته می شود.

در بیماری های پریودنتال، استخوان ها و لثه ها بیشترین آسیب را می بینند، بنابراین بسیار مهم است که با ظاهر شدن اولین علائم به کلینیک دندانپزشکی خود در مادرید مراجعه کنید، زیرا مشکل پیوره این است که برگشت پذیر نیست و مشکل است. برای ترمیم هر چیزی که آسیب ایجاد کرده است.

پیوره بیشتر بزرگسالان را درگیر می کند و منشأ آن اثر باکتری در دهان است. بنابراین یکی از دلایل اصلی آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. به همین دلیل است که رعایت عادات بهداشتی روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای چک آپ و تمیز کردن حرفه ای ضروری است.

تکثیر باکتری‌ها در لثه نشان‌دهنده شروع پیوره است که باعث بدتر شدن تدریجی ناحیه می‌شود، حتی اگر عفونت متوقف نشود، به استخوان آلوئول می‌رسد.

علاوه بر خطر از دست دادن دندان ها به دلیل ضعیف شدن استخوان های فک، نگرانی بزرگ دیگر این است که باکتری ها از طریق خون به سایر قسمت های بدن برسند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پریودنتیت می تواند منشا بیماری های قلبی عروقی و سیستمیک باشد.

باکتری ها معمولاً از طریق بهداشت روزانه دندان از دهان خارج می شوند، اما اگر این اتفاق نیفتد، پلاک باکتریایی جامد می شود و باعث ایجاد جرم دندانی می شود. این تنها با استفاده از تمیز کردن حرفه ای به درستی حذف می شود، به همین دلیل است که مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است، زیرا اگر تارتار برداشته نشود، باکتری ها همچنان به نواحی حساس تر مانند خط لثه دسترسی خواهند داشت.

هنگامی که باکتری ها به زیر لثه نفوذ می کنند، پاکت های پریودنتال شروع به تشکیل می کنند و عمل آنها شروع به آسیب رساندن به ساختارهای نگهدارنده دندان می کند.

علائم پیوره

اینها علائم اولیه پیوره است که بیمار باید آنها را تشخیص دهد و باید به عنوان زنگ خطر برای مراجعه در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی باشد:

  • لثه های قرمز و متورم.
  • لثه ها ممکن است خونریزی کنند.
  • عقب رفتن لثه.
  • تحرک دندان.
  • حساسیت دندان
  • هالیتوزیس
  • ظاهر آبسه های دندانی.
  • ناراحتی هنگام جویدن.
  • تشکیل فضاهای بین دندانی

التهاب و خونریزی احتمالی لثه از علائم اولیه پریودنتیت است. اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن طبیعی است، اما اصلاً اینطور نیست و توصیه می شود که یک متخصص وضعیت لثه و دندان را بررسی کند.

همچنین قرمزی یا حتی بنفش بودن لثه طبیعی نیست. سالم ترین رنگ آنها صورتی است و اگر با رنگ دیگری ظاهر شوند مشکلی وجود دارد. توصیه ما این است که اگر این علائم را در لثه خود مشاهده کردید، زمان را از دست ندهید و به دندانپزشک مورد اعتماد خود مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. اگر شروع پریودنتیت باشد، می توانید درمانی را شروع کنید که به سرعت بیماری را از بین می برد.

درمان پیوره

متخصص ایمپلنت سعادت آباد و پریودنتیت یک مطالعه کامل پریودنتال روی دندان های بیمار، بررسی پاکت های پریودنتال احتمالی و تحلیل استخوانی که از دندان ها حمایت می کند، انجام می دهد. در صورت صلاحدید اسکنر داخل دهانی نیز انجام می شود تا تمامی اطلاعات مربوط به وضعیت داخلی لثه و استخوان ها را داشته باشد.

هنگامی که تمام اطلاعات مربوطه جمع آوری شد، متخصص در موقعیتی خواهد بود که تشخیص داده و متعاقباً در صورت تشخیص پیوره، یک درمان شخصی طراحی کند. بسته به درجه آن، متخصص ممکن است درمان های زیر را تجویز کند:

  • مواد مخدر: از آنجایی که این یک عفونت باکتریایی است، تجویز آنتی بیوتیک سعی می کند در کمترین زمان ممکن آن را متوقف کند.
  • کورتاژ دندان: جرم گیری یا روت پلنینگ نیز نامیده می شود و شامل یک تمیز کردن عمیق دندان برای از بین بردن پاکت های پریودنتال زیر خط لثه است.
  • کورتاژ انتخابی: اگر عفونت گسترده باشد، درمان پریودنتال می تواند شامل کورتاژ انتخابی در برخی از دندان های خاص باشد.
  • جراحی پریودنتال: درمانی است که سعی می کنیم تا حد امکان از آن پرهیز کنیم، اما مواردی وجود دارد که لثه و استخوان بسیار آسیب دیده و لازم است با جراحی مداخله شود.

در صورت گم شدن هر قطعه، ایمپلنت های دندانی آنها همچنین نشان دهنده درمانی برای بازگرداندن عملکرد و زیبایی دندانی بیمار هستند.

در بهترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد ما همیشه مراقب سلامت دهان و دندان شما هستیم و بهترین متخصصان پریودنتیت را برای رفع مشکل در اسرع وقت داریم. در صورت مشاهده علائم در اسرع وقت با ما وقت بگیرید. ما منتظر شما خواهیم بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *