آیا دندان مصنوعی می تواند بر طعم شما تأثیر بگذارد؟ –


از دست دادن حس چشایی، غذای بی مزه و ناتوانی در تشخیص طعم های مختلف؛ برای بسیاری از افراد ناامید کننده است. تمام بیمارانی که از دندان مصنوعی کامل و پارسیل استفاده می کنند می توانند این وضعیت را در هفته های اول تجربه کنند. اگرچه این وضعیت به شدت ناراحت کننده است، اما راه حل های زیادی وجود دارد.

با بالا رفتن سن افراد جوانه چشایی آنها ضعیف شده و حس چشایی کاهش می یابد. حتی برخی افراد؛ تشخیص طعم غذاهای شیرین، شور، ترش و تلخ دشوار است. با تأثیر دندان مصنوعی و دندان مصنوعی، برخی افراد طعم و مزه را از دست می دهند.

از آنجایی که دندان مصنوعی کام بالایی ما را که حاوی جوانه های چشایی است می پوشاند، گاهی اوقات باعث از دست دادن چشایی می شود. به همین دلیل، مهم ترین نکته ای که در درمان پروتز دندان باید به آن توجه شود، مناسب بودن پروتز برای ساختار دهان است.

برای اینکه افراد مناسب ترین دندان های مصنوعی را برای ساختار دهان خود داشته باشند باید از پزشکان متخصص و قابل اعتماد خدمات دریافت کنند. پلی کلینیک Yesiltepe; به لطف پزشکان مجهز و تجهیزات مدرن خود، نیازهای مشتریان خود را به بهترین نحو برآورده می کند.

پروتز دندان چیست؟

درمان پروتز دندان که در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و هر روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، روشی است که برای افرادی که دچار ریزش دندان می شوند ترجیح داده می شود. هر یک از پروتزهای دندانی با دقت زیادی برای فرد تولید می شود.

دندان های مصنوعی باید کاملاً با دهان بیمار سازگار باشد. این امر برای تامین نیازهای تغذیه ای بیمار به بهترین شکل ممکن از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، ظاهر طبیعی پروتز از نظر داشتن موضع زیبایی مهم تلقی می شود.

درمان برای زندگی با کیفیت و ساختار دهانی سالم باید توسط دندانپزشکان متخصص اعمال شود. درمان پروتز در ساختارهای مختلف با توجه به انتظارات افراد اعمال می شود. با نظر پزشک می توان پروتزهای ثابت دندان مانند روکش های زیرکونیومی را نیز ترجیح داد.

از جمله درمان هایی که با توجه به انتظارات و نیاز افراد اعمال می شود، پروتزهای متحرک دندان نیز وجود دارد. صرف نظر از ساختار، پروتزهای دندانی باید به طور منظم تمیز شوند تا در ساختار سالم باقی بمانند.

درمان پروتز در چه شرایطی انجام می شود؟

ساختار دندان و لثه به دلایل مختلف ممکن است آسیب ببیند و در نتیجه از دست دادن دندان رخ دهد. به دلیل ظاهر بد ناشی از از دست دادن دندان، مشکلات روحی و روانی مانند عدم اعتماد به نفس نیز به وجود می آید. اما با کاهش کیفیت تغذیه ای فرد می توان در حین غذا خوردن نیز لذت نبرد.

به لطف فناوری در حال توسعه در زمینه پزشکی، از دست دادن دندان به راحتی درمان می شود. به لطف برنامه مخصوص پروتز دندان، بیمارانی که دندان های خود را از دست داده اند، اعتماد به نفس و کیفیت تغذیه خود را بازیابند.

عملکرد جویدن که مهمترین شروع سیستم گوارشی است برای سلامت بدن بسیار مهم است. افرادی که دچار از دست دادن دندان می شوند نیز مشکلات گوارشی مختلفی را تجربه می کنند زیرا نمی توانند عملکرد جویدن خود را با موفقیت انجام دهند. به لطف کاربردهای دندان مصنوعی، از مشکلات گوارشی که پیش خواهد آمد نیز جلوگیری می شود.

کاربرد دندان مصنوعی در درمان شکستگی یا ترک ناشی از هرگونه ضربه نیز کاربرد دارد. همچنین به بیمارانی که به دلیل پوسیدگی دندان های خود را از دست داده اند کمک می کند تا سلامت خود را به دست آورند.

آیا پروتز مزه را مهار می کند؟

به ویژه دندان های مصنوعی که کل دهان را می پوشانند می توانند از چشیدن افراد جلوگیری کنند. از آنجایی که پوشش کام بالایی پروتز باعث بسته شدن جوانه های چشایی می شود، تشخیص طعم های مختلف می تواند دشوار باشد. با این حال، باقی مانده مواد غذایی چسبیده به دندان مصنوعی نیز باعث از بین رفتن چشایی می شود.

اگر دندان مصنوعی به طور تمیز استفاده نشود، باعث ایجاد شرایطی مانند از دست دادن چشایی می شود. در این مورد جای نگرانی نیست زیرا می توان از از بین رفتن طعم آن جلوگیری کرد. با این حال، اکثر افراد با از دست دادن چشایی در هفته های اول استفاده از دندان مصنوعی، احساس اضطراب شدید می کنند.

به منظور جلوگیری از از دست دادن طعم و مزه، برخی از اقدامات احتیاطی باید به صورت جداگانه انجام شود. تمیز کردن پروتزها با دقت بسیار مهم ترین این اقدامات است. علاوه بر این، استفاده از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه تضمین می‌کند که پروتزها می‌توانند سال‌ها بدون خطر استفاده شوند.

ملاحظات استفاده از پروتز

موارد زیادی وجود دارد که افرادی که تحت درمان پروتز قرار می گیرند باید برای حفظ سلامت دهان و دندان خود به آنها توجه کنند. به خصوص افرادی که از پروتزهای کامل یا پارسیل استفاده می کنند، در مواقعی که در مزه کردن مشکل دارند، باید به مراقبت از دندان مصنوعی خود توجه بیشتری داشته باشند. این موضوعی است که برای بسیاری مهم تلقی می شود، زیرا عدم توانایی در طعم یا تشخیص طعم غذا به عنوان یک وضعیت ناامید کننده توصیف می شود.

در استفاده از پروتز نکاتی که برای جلوگیری از کاهش چشایی و درمان آن باید مورد توجه قرار گیرد را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • تمیز کردن پروتزها: مسواک زدن و تمیز کردن روزانه دندان های مصنوعی تا حد زیادی از افراد در برابر زخم های دهان محافظت می کند. با این حال، دندان مصنوعی تمیز مانع از طعم و مزه نمی شود.
  • استفاده کافی از چسب دندان مصنوعی: نوعی چسب در هنگام قرار دادن پروتزهای متحرک در دهان استفاده می شود. با توجه به استفاده بیش از حد از این ماده، لازم است به مصرف آن در حد کافی توجه شود، زیرا شرایط منفی مانند کاهش چشایی را تجربه خواهد کرد.
  • قرار دادن صحیح پروتزها: پروتزهای درست قرار داده شده در شرایط عادی باعث از دست دادن چشایی نمی شوند. پروتزها؛ اگر به تازگی استفاده از آن شروع شده است، مردم باید به خود زمان بدهند تا به آن عادت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *