دوره های دندان درآوردن در کودکان چیست؟


دوره رویش دندان در کودکان دوره ای است که والدین مشتاقانه منتظر آن هستند و از نزدیک دنبال می شود. این دوره به طور کلی به عنوان یک دوره چالش برانگیز شناخته می شود. دندان های شیری یا دندان های شیری دندان هایی هستند که با تولد در ساختار فک قرار می گیرند و در دوره 12-6 ماهگی نوزادان بیرون می آیند. اکثر کودکان 20 دندان شیری دارند. این دندان ها که تا 3 سالگی به طور کامل بیرون می آیند، تا 6-7 سالگی کودکان به کار خود ادامه می دهند.

دوره زمانی رویش دندان در نوزادان دقیقاً مشخص نیست. این دوره از تنوع باعث ایجاد حس کنجکاوی در والدین می شود. در حالی که برخی از نوزادان ممکن است مستقیماً با ساختار دندانی به دنیا بیایند، فقدان دندان ممکن است در کودکانی که یک سالگی را تکمیل کرده اند، مشاهده شود. به همین دلیل والدین نگران نباشند و با اطلاعات اشتباهی که از محیط خود دریافت کرده اند مشکوک نباشند. اگر چیزی در مورد این موضوع در ذهن شما وجود دارد، بهترین مشاور شما پزشک شما خواهد بود. دندانپزشکی ازمیرهمیشه یک نظر تخصصی برای شما ارائه خواهد کرد. دندانپزشکی ازمیر با تماس با کلینیک می توانید اطلاعات دقیق تری در مورد دوره دندان درآوردن در کودکان کسب کنید.

چه زمانی دندان های نوزاد در می آید؟

نوزادان 3 ماه پس از تولد شروع به کشف جهان می کنند. این کشف عموما با دهان آنها انجام می شود. در این ماه حرکت دست به دهان در کودکان مشاهده می شود و با افزایش ترشح بزاق شروع به گذاشتن هر شیئی که پیدا می کنند در دهان خود می کنند. این رفتارهایی که در نوزاد وجود دارد از والدین پرسیده می شود که آیا نوزادم دندان در می آورد؟ باعث طرح سوال می شود. اما این حرکت به طور کلی بخشی از مراحل رشد کودک است و بیانگر بیان قطعی در مورد دندان درآوردن نیست.

با تولد نوزادان، اولین دندان ها در پایان دوره 6 ماهگی شروع به رویش می کنند. با این حال، دندان هایی نیز وجود دارند که در طول این فرآیند ایجاد نمی شوند یا زودتر از 6 ماه رویش می کنند. دندان هایی که به این شکل بیرون می آیند منعکس کننده شرایط بدی برای رشد کودک نیستند. به همین دلیل، لازم نیست نگران وجود اختلال رشد در نوزادان خود باشید.

اولین دندان هایی که در میان نوزادان بیرون می آیند عموما دندان های ثنایای جلویی پایینی هستند. با رویش این دندان ها دندان های دیگر شروع به رویش می کنند و در نهایت با رویش دندان های آسیاب دوره دندان درآوردن در کودکان به پایان می رسد. تا زمانی که کودک 3 ساله شود، انتظار می رود تمام شیر خارج شود. همراه با این دندان ها تعداد دندان های دهان در مجموع به 20 عدد می رسد. اگر بخواهیم توضیح ساده تری برای شما داشته باشیم؛ با تولد بچه ها هر 6 ماه 4 دندان بیرون می آید.

بر اساس داده های آماری اخیر، مشاهده شده است که نوزادان دختر خیلی زودتر از نوزادان پسر دندان در می آورند. وقتی این کودکان به 4 سالگی می رسند، چون ساختار فک و استخوان آنها رشد می کند، دوره دیدن فضاهای بین دندان ها وارد می شود. این حفره ها بخشی از فرآیند طبیعی هستند و به گونه ای شکل می گیرند که دندان های بزرگتر می توانند جای خود را پیدا کنند. وقتی کودکان به محدوده سنی 6 و 12 سالگی می رسند، هم دندان های دائمی و هم دندان های شیری جای خود را در دهان گرفته اند. برای هر مشکلی که تجربه خواهید کرد دندانپزشک اطفال می توانید با ما تماس بگیرید و اطلاعات و درمان های لازم را دریافت کنید.

علائم دندان درآوردن در کودکان چیست؟

نوزادانی که به دنیا می آیند در فواصل زمانی معینی شروع به دندان درآوردن می کنند. این فرآیندی است که والدین در تعجب هستند که چگونه آن را طی خواهد کرد. همانطور که به شما گفته ایم، با اتمام دوره 3 ماهه، اطلاع از این تحولات برای شما بسیار مفیدتر خواهد بود. اگرچه در کودکان تفاوت هایی وجود دارد، اما به طور کلی علائم دندان درآوردن به شرح زیر است:

  • تجربه بدخلقی
  • مشکلات مختلف خواب
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست یا اسهال
  • ظاهر بثورات در اطراف دهان
  • خارش و درد در گوش
  • مشاهده افزایش بزاق
  • شناخت کاهش سرعت در هنگام افزایش وزن و درک کاهش وزن

اگرچه این علائم به طور کلی در بسیاری از کودکان ظاهر می شود، اما به این معنی نیست که هر کودکی آن را تجربه خواهد کرد. اگر به نظر می رسد که یک یا چند مورد از این علائم را دارید، احتمالاً کودک شما در چرخه دندان درآوردن است. برای مشکلاتی که در این زمینه تجربه خواهید کرد دندانپزشک اطفال ازمیر و می توانید روند سالم تری داشته باشید.

نمودار دندان درآوردن برای کودکان

دوره رویش دندان در کودکان دوره ای است که نیاز به توجه دارد. ما می توانیم این دوره ها را به شرح زیر برای شما فهرست کنیم:

  • دندان های جلویی بالایی در 6 تا 8 ماهگی بیرون می آیند و از 6 تا 7 سالگی شروع به افتادن می کنند.
  • دندان های کناری بالایی بین 9 تا 11 ماهگی بیرون می آیند و زمانی که به محدوده سنی 7 تا 8 سال می رسند می ریزند.
  • دندان های نیش بالایی بین 16 تا 20 ماهگی بیرون می آیند و زمانی که به محدوده سنی 10 تا 12 سالگی می رسند می ریزند.
  • دندان های پرمولر فوقانی در 12 تا 16 ماهگی بیرون می آیند و در سنین 9 تا 11 سالگی می افتند.
  • دندان های آسیاب فوقانی بین 20 تا 30 ماهگی رویش می کنند و در سن 12-10 سالگی می ریزند.
  • دندان های جلویی پایین در 5 تا 7 ماهگی بیرون می آیند و در 7-6 سالگی می ریزند.
  • دندان های کناری پایین بین 10 تا 12 ماهگی بیرون می آیند و زمانی که به محدوده سنی 7 تا 8 سالگی می رسند می ریزند.
  • دندان نیش تحتانی در 16 تا 20 ماهگی بیرون می زند و در سن 9 تا 12 سالگی می افتد.
  • دندان های پرمولر پایینی در 12 تا 16 ماهگی بیرون می آیند و در سن 9 تا 11 سالگی می افتند.
  • دندان های آسیاب پایینی در 20 تا 30 ماهگی رشد می کنند و در سن 12-10 سالگی می افتند.

این فرآیندها فرآیندهای رشد طبیعی در نوزادان و کودکان هستند. والدین باید با حساسیت رفتار کنند و در طول این فرآیند بررسی دقیقی انجام دهند. اگر کودک شما به دلیل دندان درآوردن بسیار ناراحت است، می توانید با پزشک مشورت کنید و از پزشک خود حمایت حرفه ای دریافت کنید. اطلاعاتی که در طول این فرآیند از محیط اطراف خود دریافت می کنید ممکن است برای شما گمراه کننده باشد. همیشه برای بهترین تصمیم و مشاوره دندانپزشک اطفال می توانید با ایزمیر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *