ارتباط بین سرطان خون و خونریزی لثه چیست؟


تمام بیماری هایی که در سیستم های بدن ایجاد می شوند، اثرات منفی روی دندان ها و لثه ها دارند. این بیماری ها باعث ایجاد علائم دهانی و همچنین اندام ها یا سیستم هایی می شوند که در آن قرار دارند. در برخی موارد، این علائم عبارتند از؛ می تواند به تشخیص زودهنگام یک بیماری جدی کمک کند.

لوسمی یک آسیب شناسی است که با افزایش کنترل نشده گلبول های سفید خون به نام لکوسیت مشخص می شود. با لوسمی، اختلالات در انعقاد خون و پسرفت در سیستم ایمنی مشاهده می شود. بنابراین خطر التهاب و تمایل به خونریزی در بیماران لوسمی افزایش می یابد.

علائم و ناهنجاری های داخل دهانی نیز در بیماران لوسمی دیده می شود. خونریزی با کوچکترین تماس یا خود به خود به دلیل اختلال در سلول های خونی رخ می دهد. علاوه بر این، زخم و کبودی در بافت دهان دیده می شود.

به این دلایل و بسیاری از دلایل مشابه، اهمیتی که بیماران لوسمی برای بهداشت دهان و دندان قائل هستند باید در سطح بالایی باشد. این بیماران به دلیل ترس از خونریزی لثه از مسواک زدن خودداری می کنند. به همین دلیل کنترل سلامت دهان و دندان باید با کمک دندانپزشک انجام شود.

بیماری لوسمی چیست؟

لوسمی، شناخته شده ترین نوع سرطان خون، بیماری است که در افراد در هر سنی دیده می شود. با این حال، لوسمی با داروهای هدفمند خاص و درمان با سلول های بنیادی خاص با موفقیت درمان می شود.

بیماری لوسمی؛ با توجه به پیشرفت و سرعت بیماری به حاد و مزمن تقسیم می شود. در حالی که لوسمی حاد هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود. لوسمی مزمن در بزرگسالان شایع تر است. لوسمی حاد بسیار سریع پیشرفت می کند. در صورت عدم تشخیص زودهنگام، بیمار می تواند در عرض چند هفته بمیرد.

از طرف دیگر لوسمی مزمن کاملاً موذیانه است و به کندی پیشرفت می کند. برای مدت طولانی ساکت می ماند و اثرات خود را به تدریج در طول سال ها نشان می دهد. اگرچه در این دوره با برخی علائم خود را نشان می دهد. فرد اغلب این علائم را عادی می بیند و فکر نمی کند که ناشی از سرطان خون باشد.

آیا بیماری لوسمی بر انعقاد خون موثر است؟

از آنجایی که لوسمی با تکثیر کنترل نشده سلول های لکوسیتی در مغز استخوان مشخص می شود، باعث اختلال در انعقاد خون نیز می شود. بیماران لوسمی دارای خطر افزایش التهاب و خونریزی و سطوح پایین پلاکت هستند.

پلاکت ها که سلول های انعقادی نیز نامیده می شوند. سلول های خونی در لخته شدن خون نقش دارند. در صورت کاهش تعداد پلاکت ها در خون، مشکلاتی در توقف خونریزی مشاهده می شود.

دلایل زیادی می تواند در کاهش پلاکت های بدن موثر باشد. به دلیل برخی بیماری های مغز استخوان، میزان ناکافی پلاکت تولید می شود. نارسایی مغز استخوان یکی از بیماری هایی است که باعث کمبود پلاکت می شود.

در برخی موارد، پلاکت ها ممکن است مستقل از مغز استخوان کاهش یابد. اختلالات سیستم ایمنی، داروهای شیمیایی و روماتیسم؛ سایر بیماری هایی که باعث کمبود پلاکت می شوند.

در میان بیماری های خونی، سرطان خون و مشتقات آن نیز باعث آسیب به سلول های خونی می شود. در بیماران مبتلا به لوسمی معمولاً بدتر شدن تعداد گلبول های قرمز و سفید همراه با کاهش پلاکت ها مشاهده می شود. در نتیجه این وضعیت معمولا خونریزی غیر قابل کنترل دیده می شود اما برعکس انعقاد بیش از حد خون نیز دیده می شود.

اثرات سرطان خون بر سلامت دهان و دندان

از آنجایی که لوسمی یک بیماری است که بسیاری از سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند علائم دهانی را نیز ایجاد کند. اگر بخواهیم علائم دهانی احتمالی لوسمی را فهرست کنیم:

  • خونریزی از زبان، لب و لثه.
  • تورم و درد در لثه.
  • آفت و زخم در دهان.
  • رنگ پریدگی لثه.

این علائم در بیماران لوسمی معمولاً با تخریب سلول های خونی همراه است. با این حال، داروهای شیمی درمانی مورد استفاده در درمان لوسمی نیز می تواند باعث این نوع خونریزی شود. از آنجایی که سلول های سالم نیز در اثر شیمی درمانی آسیب می بینند، سیستم ایمنی ضعیف می شود و خونریزی لثه رخ می دهد.

بدتر شدن سلول های خونی به دلیل لوسمی می تواند باعث خونریزی شدید در کوچکترین تماس با لثه شود. در برخی موارد، این خونریزی ها خود به خود رخ می دهد. علاوه بر این، از آنجایی که کبودی در بافت دهان یافت می شود، تشخیص زودهنگام لوسمی از طریق این علائم انجام می شود.

چگونه از خونریزی لثه در بیماران لوسمی جلوگیری کنیم؟

به منظور به حداقل رساندن مشکلات بهداشتی دندان در بیماران لوسمی؛ دندانپزشکان باید بیماران را به درستی راهنمایی کنند. اگر بخواهیم این تغییر مسیرها را مرتب کنیم:

  • تمیز کردن دندان با مسواک نرم.
  • استفاده از دهانشویه برای محافظت از دندان و لثه.
  • استفاده از داروهای موثر برای تسکین درد ناشی از زخم های دهان.
  • تشدید نوبت های چک آپ دندانپزشکی و بهره مندی از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها برای تسکین التهاب در دهان.

خونریزی لثه می تواند منادی بسیاری از بیماری های مختلف همراه با سرطان خون باشد. پلی کلینیک Yeşiltepe به لطف خدمات بهداشتی دندانپزشکی، کادر پزشک متخصص و شرایط کاری مدرن، در زمینه خونریزی لثه نیز پیشگام است.

پلی کلینیک Yeşiltepe که با ارادت فراوان تلاش می کند تا افراد تحت معاینه دقیق قرار بگیرند و در سریع ترین زمان به درمان مورد نیاز خود برسند، از سال 1997 خدمات ارائه می دهد و رضایت بیماران خود را جلب می کند.

 

ارتباط بین سرطان خون و خونریزی لثه چیست؟ کتیبه برای اولین بار روی آن ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *