دندان مرده چقدر می تواند در دهان بماند؟ –


بهداشت دهان و دندان موضوعی است که بسیاری از افراد به آن اهمیت می دهند. فعالیت های افزایش آگاهی در مورد بهداشت و مراقبت از دندان تا حد زیادی سودمند بوده است. در جامعه تقریباً همه به سلامت دندان اهمیت می دهند.

ساختار دندان سیستمی است که در آن بافت های سخت و نرم با هم وجود دارند. اگر به طور منظم مراقبت نشود، کل ساختار دندان، با شروع از بافت نرم، به مرور زمان پوسیده می شود. یک دندان؛ وقتی اعصاب لایه داخلی آن پوسیده می شود، جریان خون می تواند متوقف شود و عفونت رخ دهد. در پایان این فرآیند، اعصاب دندان به طور کامل می میرند و دندان حیات خود را از دست می دهد.

تغییر رنگ در لایه بیرونی دندان می تواند نشانه مرگ دندان باشد. دندان در حال مرگ رنگ متفاوتی با دندان های دیگر دارد. این می تواند زرد، قهوه ای یا حتی سیاه باشد. با پیشرفت مرگ دندان، تغییر رنگ نیز افزایش می یابد.

با این حال، هنگامی که مرگ دندان رخ می دهد; در هنگام جویدن، درد شدیدی احساس می شود و تورم در اطراف دندان ها دیده می شود. اگرچه شدت درد با توجه به آستانه درد افراد متفاوت است، اما معمولا غیر قابل تحمل است. علاوه بر این، بوی بد و طعم بد در دهان به عنوان دیگر نشانه های مرگ دندان نشان داده می شود.

از دست دادن دندان چیست؟

از دست دادن دندان به عنوان یک مشکل سلامتی تعریف می شود که می تواند به دلیل بسیاری از عوامل خارجی رخ دهد. ضربه های ساختار دندان از بیرون می تواند باعث از دست دادن دندان شود. اما مهم ترین عاملی که باعث از دست دادن دندان می شود، پوسیدگی دندان و عدم درمان به موقع است.

ساختار دندان از بافت های مختلفی تشکیل شده است. از آنجایی که برخی از بافت های دندان حساس تر هستند، بیشتر در معرض پوسیدگی هستند. پوسیدگی که در هر قسمت از دندان شروع می شود، به مرور زمان به کل دندان و حتی سایر دندان ها سرایت می کند و عواقب منفی در پی دارد.

اگر پوسیدگی دندان خیلی پیشرفت نکند، می توان این روند را متوقف کرد. پر کردن دندان با آمالگام یا پر کردن دندان چینی برای کبودی های خفیف روی سطح دندان اعمال می شود. با این حال، زمانی که کل دندان پوسیده می شود و پوسیدگی به ریشه ها می رسد، درمان ریشه مورد نیاز است.

چه چیزی باعث از دست دادن دندان می شود؟

از دست دادن دندان و مرگ دندان می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. حوادث احتمالی، ضربه به ناحیه دهان و پوسیدگی دندان را می توان از جمله این دلایل برشمرد. خطرناک ترین عاملی که باعث از دست دادن دندان می شود، البته پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان؛ اگرچه تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است، اما بیشتر زمانی رخ می دهد که مراقبت از دهان و دندان انجام نشود. از آنجایی که ساختار دندان افراد با یکدیگر متفاوت است، حساسیت آنها به پوسیدگی نیز متفاوت است. به همین دلیل، هر فردی باید با ایجاد برنامه های معمول خود از دندان های خود محافظت کرده و تمیز نگه دارد.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و در نتیجه جلوگیری از مرگ دندان باید اقدامات احتیاطی زیادی انجام داد. اگرچه بیشتر این اقدامات به صورت جداگانه اعمال می شوند، اما ممکن است لازم باشد از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه بهره مند شوید. اگر بخواهیم اقدامات احتیاطی را فهرست کنیم:

  • توجه بیشتر به بهداشت و مراقبت از دهان و دندان.
  • علاوه بر استفاده از مسواک و خمیر دندان، از نخ دندان و دهانشویه تمیزکننده استفاده کنید.
  • با استفاده از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه، سلامت دندان را تحت کنترل نگه دارید.

درمان های اعمال شده پس از مرگ دندان

روش های درمانی مختلفی برای از دست دادن دندان به دلایل مختلف وجود دارد. از دست دادن دندان بیماری است که نیاز به درمان سریع دارد زیرا بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی می گذارد.

افراد ممکن است به دلیل از دست دادن دندان، ظاهر و لبخندشان را مختل کند و در این حالت دچار مشکلات اعتماد به نفس شوند. علاوه بر این، از دست دادن دندان کیفیت تغذیه افراد را به طور جدی کاهش می دهد.

عملکرد جویدن که به عنوان شروع سیستم گوارش پذیرفته شده است، یک سیستم مهم برای بدن انسان است. یکی از پیامدهای منفی از دست دادن دندان این است که عملکرد جویدن را مختل می کند و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود.

به دلیل تمام این عواقب منفی، بسیاری از افرادی که از دست دادن دندان را تجربه می کنند، مراقبت می کنند تا به سرعت درمان شوند. در اثر مرگ دندان، اگرچه بیشترین خدمات درمانی ریشه دندان است، اما در برخی موارد کشیدن دندان نیز انجام می شود.

روش های درمانی مختلفی برای بستن شکاف ایجاد شده در نتیجه کشیدن دندان و در نتیجه بازگرداندن سلامت قبلی بیمار وجود دارد. مرجح ترین روش در بین این درمان ها، پروتز دندان است. سایر روش های درمانی عبارتند از درمان ایمپلنت، درمان بریج و درمان روکش.

برای جلوگیری از مرگ دندان چه کنم؟

اقدامات احتیاطی زیادی وجود دارد که باید به صورت جداگانه برای سلامت ساختار دهان خود انجام دهیم. اجرای دقیق این اقدامات برای حفاظت از سلامت دندان ما اهمیت حیاتی دارد. اگر مراقبت از دهان و تمیز کردن دندان به طور منظم انجام نشود، مرگ دندان به سرعت رخ می دهد.

علاوه بر این؛ بهره مندی از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه در پیشگیری از مشکلات مختلف دندانی بسیار موثر است. با خدمات بهداشتی دندانپزشکی ارائه شده در پلی کلینیک Yeşiltepe می توانید از سلامت دهان و دندان خود به ایمن ترین راه محافظت کنید. پلی کلینیک Yesiltepe; به لطف پزشکان متخصص خود با بالاترین کیفیت درمانی را به سریع ترین روش به مشتریان خود ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *