از دست دادن لثه: علل و درمان


این از دست دادن لثه، یا به عنوان تحلیل لثه نیز شناخته می شود، اگر به موقع درمان نشود، می تواند عواقب مهمی داشته باشد. افزایش سن، بیماری پریودنتال یا بهداشت نامناسب دهان علل اصلی هستند، اگرچه عوامل دیگری نیز وجود دارند که تأثیر تعیین کننده دارند.

در این مقاله قصد داریم علل و برخی از درمان‌های از دست دادن لثه مانند پیوند لثه و غیره را ببینیم.

علل از دست دادن لثه

از دست دادن لثه فرآیندی است که در آن بافت لثه از موقعیت طبیعی خود یعنی در حد فاصل بین تاج و ریشه دندان به سمت نواحی زیر این حد حرکت می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بخشی از سطح ریشه دندان نمایان می شود. بیایید شایع ترین دلایل از دست دادن لثه را ببینیم:

1. بهداشت ضعیف دهان

تجمع پلاک باکتریایی و تارتار روی دندان عامل اصلی تحریک لثه است. اگر بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، باکتری ها می توانند تجمع کرده و باعث التهاب و خونریزی لثه شوند. اگر این مورد اصلاح نشود، می تواند منجر به تحلیل لثه شود.

2. بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال یک عفونت باکتریایی است که لثه و بافت اطراف دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این بیماری به درستی درمان نشود، می‌تواند منجر به از دست رفتن استخوان و بافت نگهدارنده دندان شود که به نوبه خود می‌تواند باعث از دست دادن لثه شود.

3. ژنتیک

عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان دارند و بدون شک بر تحلیل لثه تاثیر می‌گذارند، زیرا برخی افراد استعداد ژنتیکی بیشتری برای ابتلا به بیماری پریودنتال دارند.

4.مسواک زدن بیش از حد

مسواک زدن بیش از حد تهاجمی یا با یک مسواک سفت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اگر این نوع مسواک زدن بیش از حد طولانی شود، می تواند به لثه ها آسیب برساند و باعث عقب نشینی آنها شود.

5. ضربه

ترومای دندانی ناشی از تصادف یا ضربه قوی، نه تنها بر از دست دادن احتمالی قطعه دندانی تأثیر می‌گذارد، بلکه آسیب به بافت لثه و پریودنتال را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو در از دست دادن لثه نیز موجب توجه است.

6. ارتودنسی

استفاده از براکت های فلزی می تواند باعث از بین رفتن بافت لثه به دلیل حرکاتی شود که با این درمان ایجاد می شود. در موارد شدید می تواند ریشه دندان را به طور کامل آشکار کند.

7. تنباکو

مصرف دخانیات، جدا از آسیب رساندن به بافت لثه، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد که می تواند باعث از بین رفتن لثه شود.

8. جنبه های هورمونی

تغییرات هورمونی در مراحل خاصی از زندگی مانند بلوغ، بارداری و یائسگی می تواند خطر از دست دادن لثه را افزایش دهد.

درمان های از دست دادن لثه

بیایید پرکاربردترین درمان‌ها برای رفع ریزش لثه را ببینیم:

1. بهبود بهداشت دهان و دندان

بهترین راه برای جلوگیری از ریزش لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید، نخ دندان و دهانشویه است. نخ دندان کشیدن برای سلامت دهان ضروری است. به حذف پلاک و بقایای مواد غذایی زیر خط لثه کمک می کند و از التهاب و عقب نشینی آن جلوگیری می کند. همچنین توصیه می شود حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا یک تمیز کردن حرفه ای دندان را انجام دهید.

2. پوسته پوسته شدن و صاف کردن ریشه

اگر تجمع پلاک و تارتار باعث بیماری پریودنتال شده باشد، ممکن است یک عمل جرم گیری و پلانینگ ریشه انجام شود. این فرآیند پلاک و تارتار را از ریشه دندان جدا می کند و سطوح دندان را صاف می کند تا لثه ها دوباره بچسبند. در جدی ترین موارد، متخصص می تواند پاکت های پریودنتال را از طریق جراحی کاهش دهد.

3. پیوند لثه

اگر تحلیل لثه پیشرفته باشد، احتمالا پیوند لثه ضروری است. در طی این روش، بافتی از دهان گرفته می‌شود یا از مواد پیوندی برای پوشاندن ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود و به لثه‌ها کمک می‌کند تا به موقعیت طبیعی خود بازگردند.

4. لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش غیر تهاجمی است که برای تحریک رشد سلولی و بهبود چسبندگی لثه استفاده می شود. این تکنیک در موارد تحلیل لثه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و این متخصص است که تصمیم به اعمال آن می گیرد.

توصیه هایی برای جلوگیری از ریزش لثه

پیشگیری توصیه اصلی برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از از دست دادن لثه است. ما قصد داریم به شما نکاتی را برای جلوگیری از ریزش لثه ارائه دهیم:

  • دندان های خود را به آرامی با یک برس نرم یا متوسط ​​دو بار در روز مسواک بزنید.
  • بعد از هر بار مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید.
  • به طور منظم به کلینیک دندان مراجعه کنید (هر شش ماه یکبار بیشتر توصیه می شود)، تا دندانپزشک بتواند دندان ها را معاینه کند و به تمیز کردن حرفه ای دندان ادامه دهد.
  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید، از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی شیرین یا اسیدی خودداری کنید.
  • تا حد امکان از مصرف تنباکو و الکل زیاد خودداری کنید.
  • تغییرات هورمونی را کنترل کنید و در صورت لزوم درمان مناسب دریافت کنید.
  • استرس را کاهش دهید و از سلامت عمومی ارگانیسم مراقبت کنید.
  • پس از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید تا به از بین بردن صحیح باکتری ها کمک کند.

در کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا بهترین لبخند را نشان دهید و برای رسیدن به این هدف، سلامت لثه ضروری است. در صورت مشاهده هرگونه علائم از دست دادن لثه، از گرفتن نوبت با ما دریغ نکنید تا یکی از متخصصان ما شما را معاینه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *