بهداشت دندان در کودکان – Smyrna Dent


اگرچه سلامت دندان برای همه مهم است، چه بزرگسال و چه کودک، سلامت دندان در کودکان مهمتر است. سازمان بهداشت جهانی می گوید اولین چکاپ دندان کودکان باید بین سنین 6 ماهگی تا یک سالگی انجام شود. معاینات دندانپزشکی در این فاصله نیز بر سلامت کودک در زندگی آینده وی تأثیر قابل توجهی دارد. دندانپزشکان به سلامت دندان اهمیت می دهند، به ویژه برای اینکه کودک در آینده آسیبی را تجربه نکند.

از نظر بهداشت دهان و دندان از رشد دندان ها و فک ها گرفته تا عادات غذایی سالم در کودکان اهمیت زیادی دارد. در این زمینه نه تنها دندانپزشک، بلکه خانواده نیز تأثیر زیادی دارد. آنها باید از ماه ششم فرزندان خود را به دندانپزشکی ببرند و در این روند رشد دندان ها و فک ها را دنبال کنند. با توصیه دندانپزشکی اطفال، از سلامت دندان به شرح زیر محافظت می شود.

  • رسوبات روی دندان های شیر کودک باید با پنبه یا گاز تمیز تمیز شود.
  • پستانک یا شیشه شیری که برای نوزادان استفاده می شود باید بدون فرو بردن آنها در محصولاتی مانند عسل شیرین استفاده شود.
  • عادت به تمیز کردن دندان ها را باید در زمان مناسب به دست آورید.
  • معاینات دندانپزشکی باید به طور منظم انجام شود.
  • عادت مسواک زدن را باید در زمان مناسب به دست آورد.
  • کنترل دندانپزشک در مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و افتادن نباید به تعویق بیفتد.
  • باید الگوی خوبی برای کودکان در زمینه سلامت دندان باشد.

چرا سلامت دندان در کودکان مهم است؟

سلامت دندان بخش مهمی از سلامت کلی است. زیرا عامل اصلی تمام سیستم های بدن ما دندان ها هستند. غذایی که وارد دهان می شود از طریق دندان ها خرد شده و به دستگاه گوارش فرستاده می شود. هر گونه پوسیدگی یا جرم روی دندان ها باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود.

اگر در مورد دوران کودکی صحبت کنیم، این دوره ای است که دندان ها رشد می کنند و بالغ می شوند. از این رو توجه کودکان به سلامت دندان ها بسیار مهم است. کودکان باید اهمیت دندان های سالم را از سنین پایین درک کنند و باید به دقت از سلامت دندان های خود محافظت کنند.

عادت مسواک زدن را باید از سنین پایین به کودکان معرفی کرد. تنها افرادی که در این زمینه الگو قرار می دهند خانواده ها هستند. عادات مسواک زدن ارائه شده توسط خانواده ها باید نمونه باشد. علاوه بر این، دندانپزشکان باید عاداتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تغذیه سالم را برای محافظت از سلامت دندان کودکان ایجاد کنند.

از نظر تغذیه ای شکر و غذاهای اسیدی نباید مصرف شود. رژیم غذایی که به این ترتیب شکل می گیرد باعث ایجاد مشکلاتی در رنگدانه دندان ها می شود و پس از مدتی مشکلاتی مانند پوسیدگی و تارتار در دندان کودکان ظاهر می شود.

برای سلامت دندان در کودکان چه باید کرد؟

برای حفظ سلامت دندان کودکان باید از 6 ماهگی تا 2 سالگی به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوند. رشد دندانی کودک باید به طور مداوم در یک نمودار کنترل شود. مشکلات دندان های شیری باید توسط دندانپزشک برطرف شود. خمیر دندان های حاوی فلوراید به طور کلی توسط دندانپزشکان توصیه می شود. این توصیه برای سلامت دندان کودک باید رعایت شود.

خانواده همچنین نقش زیادی در سلامت دندان و فک دارند. خانواده باید در این زمینه به فرزندان خود اطلاع دهند. انیمیشن های مختلفی در این قسمت قابل مشاهده است و نمونه فیلم ها و تصاویر در این قسمت نمایش داده می شود. غذاهای اسیدی و شیرین باعث ایجاد حفره و جرم روی دندان کودکان می شود. بنابراین، این گونه غذاها و نوشیدنی ها باید کمتر داده شوند. پوسیدگی هایی که در ایجاد آن مشاهده می شود باید با استفاده از درمان ریشه و درمان تگرگ در صورت لزوم با انجام عمل جراحی برطرف شود. به این ترتیب می توان از آسیب هایی که کودکان با دندان های خود تجربه می کنند جلوگیری کرد.

در انتخاب خمیر دندان و مسواک باید محصولاتی که از اجزای طبیعی ساخته شده اند ترجیح داده شود. استفاده از دهانشویه و نخ دندان برای از بین بردن جرم باقی مانده روی دندان ها باید تشویق شود. برای اطلاعات دقیق تر در مورد سلامت دندان ها، می توانید به کلینیک دندانپزشکی کودکان ما ازمیر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *