اگر دندان عقل کشیده نشود چه اتفاقی می افتد؟


دندان های عقل که در پشت فک ما قرار دارند، دندان هایی هستند که در سنین 17 تا 25 سالگی رویش می یابند یا سعی در بیرون آمدن دارند. رویش دندان عقل باعث می شود بسیاری از افراد دوره ای از درد شدید را تجربه کنند. این دندان های عقل که به عنوان آخرین دندان های دائمی در دهان بیرون می آیند، این دوره های دردناک را برای همه ایجاد نمی کنند. در برخی افراد اصلاً نمی توانیم این دندان ها را ببینیم و در برخی دیگر مانند دندان های معمولی بدون درد به نظر می رسند.

سازگاری دندان عقل با ساختار فک بسیار دشوار است. به همین دلیل اغلب با آبسه، درد و ناراحتی های مختلف مواجه می شویم. این واقعیت که دندان ها روند خروجی سختی دارند باعث تجمع باکتری در این ناحیه خروجی می شود. دلیل همه این مشکلات این است که فک انسان فضای کافی ندارد. در کنار تمام این مشکلات می تواند باعث وجود دندان های کج روی فک و خراب شدن کامل ساختار فک شود. به همین دلیل، لحظه ای که متوجه دندان عقل خود می شوید ارتودنسی ازمیر می توانید با پزشک متخصص تماس بگیرید و از او کمک بگیرید.

چه زمانی دندان عقل بیرون می آید؟

دندان عقلاگرچه این نام یادآور 20 سالگی است، اما لازم نیست که به خصوص در 20 سالگی ظاهر شود. در کل 420 دندان در ساختار دندان ما وجود دارد. فاصله رویش این دندان ها به طور کلی بین 17 تا 25 سالگی است. اگر دیدید این دندان ها در این سنین بیرون نمی آیند، فکر نکنید که دندان عقل ندارید. احتمال نهفته شدن برخی از دندان ها وجود دارد و دندان عقل رایج ترین دندان است.

دندان عقل عموماً در سن 10 سالگی و در اوایل دهه 20 سالگی شروع به رشد و نمو می کند. این رشد در لثه ممکن است در هنگام جاسازی باعث درد نشود. به همین دلیل، در میان “من نمی دانم آیا من دندان عقل ندارم؟” سوال پرسیده می شود این افراد همچنین دندان عقل دارند و فقط به دلیل نهفته شدن هیچ دردی احساس نمی کنند.

تمام 28 دندان دیگر ما در طول زمانی که دندان عقل می تواند رشد کند و بیرون بیاید رشد کرده و رشد کرده است. به همین دلیل نمی توانیم فضای کافی برای این دندان ها در ساختار فک خود پیدا کنیم. ضربه زدن به دندان عقل نیز در چنین دوره های زمانی اتفاق می افتد.

علائم 20 دندان چیست؟

اگر به عنوان یک فرد ساختار فک صاف و محکمی دارید و مشکلی ندارید که از رویش دندان عقل جلوگیری کند، در حین رویش این دندان ها دچار درد و مشکل نخواهید شد. اما اگر فردی هستید که با این ساختار فک مشکل دارید و فضای کافی وجود ندارد، متاسفانه ممکن است در این دندان ها و لثه ها دچار درد شوید. با این حال، مشکلات زیر توسط مردم احساس می شود:

  • حساسیت روی لثه
  • درد در گوش و فک
  • پخش بوی بد در دهان
  • درد هنگام جویدن

اینها و مشکلات مشابه نشانه دندان عقل به عنوان دیده می شود.

اگر قرار است درمان با بریس یا مراقبت از دندان انجام دهید، ممکن است دندانپزشکان بخواهند در طول این فرآیندها دندان عقل شما را بکشند. در این فرآیند ارتودنسی می توانید تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را دریافت کنید.

چه چیزی برای دندان درد دهه 20 مفید است؟

این سوال که دندان درد کدام ناحیه از دندان عقل باعث درد می شود نیز امروزه اغلب مطرح می شود. دندان عقل نهفته می تواند باعث درد در ساختار فک بالا، ناحیه گوش، زیر چانه و قسمت های گردن شود. اگرچه نادر است، اما تورم در غدد لنفاوی نیز قابل مشاهده است. وقتی با چنین موقعیت هایی مواجه می شوید، حتما باید با پزشک مشورت کنید و تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار بگیرید. علاوه بر این می توان برنامه ای برای کشیدن دندان های شما در این ناحیه تهیه کرد.

اگر می خواهید در خانه تسکین کوتاه مدتی داشته باشید، می توانید از آب نمک در گرمای گرم کمک بگیرید. برای این کار یک لیوان آب بردارید و با یک قاشق غذاخوری نمک مخلوط کنید. می توانید این ترکیبی را که تهیه کرده اید یک ساعت یک بار بنوشید و دهان خود را بشویید. روغن میخک نیز یک روش طبیعی است که به این روند کمک می کند.

20 کشیدن دندان

کشیدن دندان عقل در برخی موارد به عنوان یک عمل جراحی انجام می شود. با این حال، دندان عقل وجود دارد که می توان بدون این روش های جراحی کشید. اگر این دندان ها با زاویه صاف بیرون آمده باشند، کشیدن دندان با اشعه ایکس امکان پذیر است. کشیدن دندان عقل هیچ گونه عارضه نامطلوبی بر روی دندان ایجاد نمی کند. اما اگر دندان عقلی که قرار است کشیده شود نهفته باشد، گاهی ممکن است در این مداخلات بافت لثه آسیب ببیند.

اگر دندان عقل شما در موقعیت نامناسبی ظاهر نشده یا بیرون نیامده است، ممکن است این دندان ها نهفته یا گرفتگی داشته باشند. از آنجایی که این دندان ها ممکن است مشکلات سلامتی دیگری ایجاد کنند، ممکن است نیاز باشد که توسط دندانپزشک شما برداشته شود. یکی از این مشکلات تشکیل کیست است. این کشیدن دندان نهفته که با بی حسی موضعی انجام می شود به طور کلی در عرض 1 ساعت کامل می شود. اگر دندان عقل خود را نکشیم چه؟ بیایید با هم بررسی کنیم.

اگر دندان عقل خود را نکشیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان عقل در ناحیه ای قرار گرفته باشد که مشکلی ایجاد نکند، ممکن است پزشکان ترجیح دهند که کشیده نشوند. با این حال، این بدان معنا نیست که ما آنها را تنها خواهیم گذاشت. این دندان ها باید به طور مداوم تحت نظر باشند و اینکه آیا در فرآیندهای بعدی مشکل ایجاد می کنند یا خیر باید پیگیری شود. زیرا این دندان ها پتانسیل ایجاد این مشکلات را دارند.

اینکه افراد وارد روند پیری می شوند، احتمال بروز مشکل در دندان عقل آنها را ایجاد می کند. در این زمینه، برای اینکه فردی سالم باشید، باید دائماً اطراف دندان عقل خود را با نخ دندان تمیز کنید و دندانپزشک خود را معاینه کنید. به لطف این بازدیدها اطلاعاتی در مورد دندان عقل و وضعیت کلی دندان خود خواهید داشت و می توانید نقشه راه را بر اساس آن ترسیم کنید.

نکاتی که در مورد کشیدن دندان عقل باید در نظر گرفت

با کشیدن دندان عقل، پزشک داروهای خاصی را برای شما تجویز می کند. استفاده از این داروها برای شما اهمیت زیادی دارد. انجام کمپرس یخ در 1 روز اول پس از این استخراج توصیه می شود. البته باید در هفته اول از نوشیدنی های اسیدی دوری کرد و از مصرف غذاهای تند خودداری کرد. یک روز بعد از مداخله، هنگام مسواک زدن مجدد باید حساسیت زیادی به خرج دهید و مخصوصاً ناحیه تحت درمان را با ملایمت مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *