بریس های شفاف یا بریس های فلزی؟


هم عوامل ژنتیکی و هم عادات مختلف از سنین پایین می تواند منجر به شلوغی دندان ها و اختلالات فک شود. چنین شرایطی در دراز مدت باعث مشکلات جویدن و بلع و حتی اختلالات گفتاری می شود. در درمان این مشکلات می توانید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. درمان بریس باید انجام شود.

ارتودنتیست ها پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، چهار سال دیگر در رشته ارتودنسی تحصیل می کنند و عنوان تخصص را کسب می کنند. در کاربردهای درمانی در زمینه ارتودنسی اغلب از بریس های شفاف یا فلزی استفاده می شود. در این مرحله، هدف اصلاح اختلالات موجود در دندان‌ها و ساختار فک بیماران و اطمینان از زیبایی ظاهری دندان‌های بیماران است.

بریس ها، یعنی درمان ارتودنسی، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که دندان های شیری خود را از دست داده اند قابل استفاده است. در این مرحله، انتخاب بین بریس‌های شفاف یا بریس‌های فلزی عمدتاً با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تعیین می‌شود. اما می توان با همکاری پزشک در این راستا نظر خود را اعلام کرد.

چرا بریس ها ضروری هستند؟

بریس ها دستگاهی هستند که در درمان شلوغی دندان ها و مشکلات مختلف فک استفاده می شود. اگرچه بریس ها از نظر زیبایی شناختی بسیاری از افراد را آزار می دهند، از بریس ها باید در درمان مشکلات مختلف سلامت دندان استفاده شود. موقعیت هایی مانند عقب یا جلو بودن بیش از حد ساختار فک، عادات ناخن خوردن، عادت مکیدن انگشت در سنین پایین باعث ایجاد اختلال در دندان ها در آینده می شود. در چنین مواقعی لازم است به متخصص ارتودنسی مراجعه و معاینه شود.

در درمان های ارتودنسی معمولاً از بریس های شفاف یا فلزی استفاده می شود. در این مرحله اغلب از بیماران این سوال پرسیده می شود که آیا بریس های فلزی بهتر هستند یا بریس های شفاف. اخیراً بریس های شفاف که از نظر زیبایی شناختی قابل قبول تر هستند، محبوبیت پیدا کرده اند. با این حال، بریس های شفاف کاملاً شفاف تولید نمی شوند. بریس ها در ابزاری فلزی هستند که به آن سیم شفاف می گویند. فقط براکت هایی که در قسمت بالایی دندان ها قرار می گیرند به صورت شفاف تولید می شوند. این براکت ها روی دندان ثابت می شوند و به دندان ها اجازه می دهند تا به موقعیت مورد نظر روی سیم برسند.

به طور کلی درمان بریس پس از از دست دادن دندان های شیری یعنی از حدود 13 سالگی برای همه قابل استفاده است. علاوه بر این، هر چه زودتر ضرورت درمان بریس مشخص شود، نتایج موفقیت آمیزتری ممکن است. به این دلایل، می توانید با استفاده از درمان فلزی یا بریس، دندان های خود را آنطور که می خواهید جلوه دهید.

ویژگی های بریس های فلزی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند

از بریس های فلزی معمولاً از گذشته تا به امروز در درمان های دندانپزشکی استفاده می شود. ویژگی های کلی بریس های فلزی که در درمان ارتودنسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر است:

  • سیم های فلزی مورد استفاده در سنین پایین نتایج سریع و قابل اعتمادی را ارائه می دهند.
  • سیم های فلزی نیروی بیشتری نسبت به سیم های شفاف اعمال می کنند، بنابراین زمان درمان ممکن است کوتاهتر باشد.
  • بریس‌های فلزی توسط افرادی که دغدغه‌های زیبایی دارند ترجیح داده نمی‌شوند، زیرا کاملا واضح هستند.
  • بریس های فلزی از نظر هزینه مقرون به صرفه تر هستند.

به طور کلی ویژگی های مثبت و منفی بریس های فلزی به شرح زیر است. با توجه به شرایط دندان‌هایتان، می‌توانید با در نظر گرفتن چنین عواملی با پزشک خود تعیین کنید که از چه نوع بریس‌هایی استفاده کنید.

ویژگی های بریس های شفاف

بریس های شفاف که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، ویژگی های مختلفی دارند. این ویژگی ها را می توان به صورت زیر فهرست کرد:

  • سیم‌های شفاف که بیشتر در درمان‌های دندان‌پزشکی بزرگسالان استفاده می‌شوند، از پرسلن یا مواد پلاستیکی سخت تولید می‌شوند.
  • تارهای شفاف در مقایسه با تارهای فلزی در دهان چندان محسوس نیستند.
  • افرادی که نمی خواهند با بریس ها جلب توجه کنند، چه در زندگی اجتماعی و چه در زندگی تجاری، ممکن است بریس های شفاف را ترجیح دهند.
  • این سیم های شفاف که به رنگ طبیعی دندان تولید می شوند، ضعیف تر از سیم های فلزی هستند. به همین دلیل خطر شکستگی وجود دارد.
  • معمولاً درمان شفاف دندان گزینه های گران تری دارد.
  • از آنجایی که بریس‌های شفاف نیروی کمتری اعمال می‌کنند، ممکن است زمان درمان طولانی‌تر شود.

در محدوده درمان ارتودنسی، ویژگی های مثبت و منفی بریس های شفاف را می توان به شرح زیر برشمرد. در این مسیر می توانید با پزشک خود انتخاب کنید.

تفاوت بین بریس های فلزی و شفاف

بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند اغلب از خود می پرسند که آیا بریس های شفاف هستند یا بریس های فلزی. در این مرحله، برخی از ویژگی هایی که این دو نوع مختلف بریس را متمایز می کند باید در نظر گرفته شود. این ویژگی ها را می توان اساساً به صورت زیر فهرست کرد:

  • مهم ترین ویژگی که بریس های فلزی را از بریس های شفاف متمایز می کند این است که برجستگی بیشتری دارند. این یک ظاهر نامطلوب زیبایی شناختی ایجاد می کند.
  • بریس های شفاف بیشتر از بریس های فلزی لکه می گیرند.
  • ساختار رنگ آمیزی بریس های شفاف نیز خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
  • بریس های فلزی در مقایسه با بریس های شفاف، گزینه های مقرون به صرفه ای دارند.
  • از آنجایی که می توان نیروی بیشتری را در بریس های فلزی نسبت به بریس های شفاف اعمال کرد، زمان درمان معمولاً کوتاهتر است.
  • در بریس های فلزی موقعیت دندان ها و روند درمان با وضوح بیشتری دنبال می شود.

به طور کلی می توان ویژگی های متمایز بین مهاربندهای فلزی و مهاربندهای شفاف را به این ترتیب برشمرد. با در نظر گرفتن چنین ویژگی هایی، می توانید به همراه متخصص ارتودنسی تصمیم بگیرید که از کدام سیم در روند درمان خود استفاده کنید.

عناصری که باید توسط افراد استفاده کننده از بریس در نظر گرفته شود

افرادی که از بریس های شفاف و فلزی استفاده می کنند باید به ویژگی های خاصی در این فرآیند توجه کنند. به طور کلی بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند باید معاینات پزشکی منظم داشته باشند، به آنچه می خورند توجه کنند و به مراقبت های دندانی توجه کنند. رعایت بهداشت دهان به ویژه در هنگام استفاده از بریس مهم و ضروری است.

غذاهای مصرف شده در حین استفاده از بریس ها می توانند بین بریس ها گیر کرده و تشکیل پوسیدگی را تسریع کنند. بنابراین، استفاده از مسواک رابط و نخ دندان در کنار مسواک زدن در مراقبت از دهان بسیار مهم است. هنگام انجام مراقبت از دهان در طول درمان بریس، لازم است ابتدا بریس ها و پین ها را در مرحله مسواک زدن تمیز کنید. سپس می توانید هر یک از دندان های خود را با حرکات دایره ای مسواک بزنید و زمان مشخصی را صرف کنید. در عین حال لازم است در هنگام مسواک زدن فشار زیادی وارد نشود و به آرامی فرآیند مسواک زدن را انجام دهید.

با این حال، استفاده از نخ دندان یک بار در روز و استفاده از دهانشویه ها در صورت لزوم بسیار مهم است. در این مرحله می توانید توصیه های پزشک خود را نیز در نظر بگیرید. جدای از این، لازم است در حین درمان بریس، غذاهایی مانند آجیل، ذرت بو داده، چیپس، ساندویچ، سیب، هویج، پیتزا مصرف نشود و یا در مصرف آنها نهایت احتیاط را به عمل آورد. علاوه بر این، جویدن آدامس و استفاده از نوشیدنی های اسیدی مانند کولا، فانتا، نوشابه در این فرآیند ناخوشایند است. با توجه به چنین ویژگی هایی می توان روند درمانی خود را با موفقیت به پایان رساند.

مدت زمان درمان بریس چقدر است؟

مدت زمان درمان ارتودنسی بسته به ساختار دندان و بریس های استفاده شده ممکن است متفاوت باشد. با این حال، این درمان به طور متوسط ​​1-2 سال طول می کشد. همچنین در این فرآیند توجه به قوانینی که باید توسط پزشک متخصص رعایت شود، روند درمان را کوتاه کرده و نتایج موفق تری را برای شما به همراه خواهد داشت. به طور کلی با درمان ارتودنسی می توانید دندان های مورد نظر خود را داشته باشید و از لبخندی لبنی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *