هیپوپلازی دندان: علل و درمان


هیپوپلازی دندان

هیپوپلازی دندان که هیپوپلازی مینای دندان نیز نامیده می شود، یک بیماری دهانی است که در اثر رشد نادرست مینای دندان ایجاد می شود. در مورد هیپوپلزی، فرد کمتر از حد طبیعی دارد و در نتیجه لکه های قهوه ای، زرد یا سفید همراه با شیارها یا شقاق های کوچک در دندان ظاهر می شود.

بسته به درجه هیپوپلازی دندان، اثرات آن به وضوح قابل مشاهده است یا می تواند مورد توجه قرار نگیرد، بنابراین توصیه ما این است که در صورت کوچکترین علامتی بیمار به کلینیک دندانپزشکی شما در مادرید مراجعه کند تا متخصص دندان ها را معاینه کند و در در صورت تشخیص این وضعیت، می توانید بهترین درمان ممکن را انتخاب کنید.

هیپوپلازی دندان چیست: علل و درمان

مینا لایه ای است که بر روی خارجی ترین لایه دندان قرار دارد و از هیدروکسی آپاتیت، سخت ترین ماده معدنی که در بدن انسان داریم، تشکیل شده است. وظیفه اصلی مینا محافظت از دندان در برابر تهدیدات خارجی مانند باکتری است.

اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که مینا چیزی است که رنگ سفید را به دندان می دهد، اما اینطور نیست، زیرا شفاف است. این عاج است که وظیفه تامین رنگ سفید دندان را بر عهده دارد. نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشت این است که در صورت آسیب قابل توجه به دندان، مینای دندان بازسازی نمی شود، بنابراین باید حداکثر مراقبت از آن را انجام دهیم.

علل هیپوپلازی دندان

روند تشکیل مینای دندان در دوران کودکی اتفاق می افتد و در طول رشد آن ممکن است تغییراتی رخ دهد که می تواند منجر به هیپوپلازی دندان شود. در مورد هیپوپلازی دندان در دوران کودکی، معمولاً با رویش اولین دندان موقت ظاهر می شود، در این مرحله است که می توان عدم تعادل در رشد مینای دندان در کودک را مشاهده کرد.

اینها اصلی هستند علل هیپوپلازی مینای دندان در کودکان:

  • بیماری های دوران کودکی
  • فرآیندهای عفونی
  • تغذیه نامناسب
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید (فلوروزیس).
  • دارویی که ممکن است بر رشد دندان تأثیر بگذارد.

دانستن منشأ هیپوپلازی نوزادی با قطعیت دشوار است، زیرا این مشکل می‌تواند در سال‌های اول زندگی نوزاد ایجاد شود و زمانی که شرایط ظاهر می‌شود، تقریباً غیرممکن است که بدانیم علت یا علل آن چیست.

هیپوپلازی دندان می تواند در سنین دیگر نیز ظاهر شود، نه تنها در دوران کودکی، و یکی از شایع ترین علل آن سایش دندان است، یعنی مسواک زدن نادرست در عادات بهداشتی روزانه دندان فرد. ممکن است از یک برس با موهای خیلی سفت استفاده شود، یا ممکن است فرد با تکنیک مناسب مسواک نزند.

سایر بیماری‌ها مانند دندان قروچه یا پوسیدگی نیز می‌توانند باعث زوال تدریجی مینای دندان شوند و در صورت عدم درمان به موقع، می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی‌تری مانند التهاب لثه یا پریودنتیت شوند.

بدون شک، پیشگیری برای محافظت از مینای دندان ضروری است و برای این منظور، رژیم غذایی متعادل توصیه می شود، زیرا رژیم غذایی یکی از علل شایع هیپوپلازی دندان است. به عنوان مثال، مصرف زیاد مرکبات باعث آسیب به مینای دندان می شود. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیلی سفت یا شیرین و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

هیپوپلازی همچنین می تواند در صورتی ظاهر شود که فرد از اختلالی که در آن استفراغ مکرر است، مانند زنان باردار یا بیماری هایی مانند بولیمیا، رنج می برد.

درمان هیپوپلازی دندان

هنگامی که هیپوپلازی دندان تشخیص داده شد، درمانی که متخصص تصمیم می گیرد برای اصلاح آن استفاده کند به درجه زوال مینای دندان بستگی دارد. اینها پرکاربردترین درمان ها هستند:

  • سفید کردن دندان: برای از بین بردن لکه های سطحی و به دست آوردن رنگ تا حد امکان یکنواخت روی تمام دندان ها استفاده می شود.
  • آب بندی دندان: زمانی استفاده می شود که اثرات هیپوپلازی دندان هنوز مهم نباشد. این درمان معمولاً روی دندان های آسیاب دارای شقاق انجام می شود.
  • روکش های دندانی: در موارد ساییدگی های مهم در مینای دندان استفاده می شود. آنها می توانند از کامپوزیت یا چینی ساخته شوند و مشکل زیبایی شناختی ناشی از هیپوپلازی را کاملاً اصلاح کنند.
  • میکرو ابریژن دندان: برای لکه های شدید نشان داده شده است و شامل صیقل دادن ناحیه آسیب دیده تا زمانی است که آنها پاک شوند. هنگامی که پرداخت تمام شد، آن را به منطقه کامپوزیت اعمال می شود.
  • ایمپلنت های دندانی: در شدیدترین موارد استفاده می شود، زمانی که قطعه یا قطعات دندانی زوال زیادی نشان می دهد و هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند زیبایی یا عملکرد دندان ها را بازگرداند. در آن صورت، متخصص تصمیم می گیرد که قطعات آسیب دیده را استخراج کرده و ایمپلنت های دندانی را قرار دهد.

بسته به هر مورد و ویژگی های هر بیمار راه حل های مختلفی برای هیپوپلازی دندان وجود دارد. در صورت مشاهده هرگونه لکه یا تغییر رنگ دندان، ترک های کوچک یا هر ناهنجاری دیگری در دندان های خود به کلینیک دندانپزشکی ما مراجعه کنید تا متخصصین ما شما را معاینه کنند. با ما یک قرار ملاقات بگیرید تا مشکل شما و بهترین راه حل ممکن را با جزئیات به شما اطلاع دهیم. ما می خواهیم شما بدون هیچ گونه پیچیدگی لبخند بزنید و دندان های سالم و زیبا را به رخ بکشید.

مدخل هیپوپلازی دندان: علل و درمان ها برای اولین بار در کلینیک دندانپزشکی González Baquero منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *