درمان ارتودنسی چیست، چگونه انجام می شود؟


ارتودنسی علمی است که هم اختلالات فک و هم دندان را تشخیص داده و درمان می کند. در مواردی که ساختار دندان کج است، متفاوت از آن چیزی که باید باشد، اصلاح مشکل در اختیار متخصصان ارتودنسی است. پزشکان متخصص در زمینه ارتودنسی با معاینه ساختار دهان و دندان، مشکلات را با روش های مختلف درمانی اصلاح می کنند و اطمینان حاصل می کنند که بیماران به دندان های مورد نظر خود می رسند. با این حال، تخصص ارتودنسی شامل یک دوره آموزشی طولانی است. به همین دلیل فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی برای اعمال درمان ارتودنسی کافی نیست.

درمان ارتودنسی توسط پزشکانی انجام می شود که پنج سال دوره دندانپزشکی را گذرانده اند و سپس حداقل چهار سال آموزش دستیاری ارتودنسی را دیده اند. درمان ارتودنسی، که می تواند برای افراد در هر سنی اعمال شود، تضمین می کند که دندان ها در موقعیت های صحیح قرار می گیرند تا از رشد فک کودکان خردسال حمایت کنند. این روش درمانی در اصلاح مشکلات دندان کج و مشکلات مربوط به بسته شدن دهان در بزرگسالان موثر است. با درمان ارتودنسی، می توانید دندان هایی سالم تر و زیباتر داشته باشید.

دلایل مشکلات ارتودنسی چیست؟

مشکلات ارتودنسی هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی ممکن است رخ دهد. دلایل اصلی این مشکلات را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • ساختار فک خیلی جلوتر یا عقب است
  • اختلالات سیستم اسکلتی
  • چانه فرد با صورت عمومی ناسازگار است
  • تنفس مداوم از راه دهان
  • مکیدن شست
  • ناخن جویدن

عوامل موثر در بروز مشکلات ارتودنسی را می توان به شرح زیر برشمرد. افرادی که چنین شکایاتی دارند باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و درمان را شروع کنند.

درمان ارتودنسی برای چه منظوری اعمال می شود؟

بسیاری از افراد به دلایلی مانند شلوغی دندان ها و نگرانی های زیبایی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند. به طور کلی دندان های کج باعث مشکلات سلامتی و همچنین نگرانی های زیبایی می شود. شلوغی دندان ها و اختلالات بسته شدن دهان می تواند باعث مشکلات جویدن و گفتار شود.

زمانی که دندان ها به درستی قرار نگیرند، اختلالات تلفظ اجتناب ناپذیر است. متأسفانه رعایت بهداشت دهان در دندان های کج دشوار است، بنابراین خطر ایجاد پوسیدگی بیشتر است. با این حال، به طور مشابه، به دلیل عدم رعایت بهداشت کافی، تحلیل لثه و بیماری های لثه ممکن است رخ دهد. درمان ارتودنسی بیشتر به این دلایل انجام می شود.

وقتی دندان ها شلوغ هستند، دندان های بالا و پایین به طور معمول بسته نمی شوند. بنابراین، مشکلات مفصلی ممکن است رخ دهد. در نتیجه تحقیقات انجام شده مشخص شده است که دندان های افرادی که در دوران کودکی فک بالایی آنها به سمت عقب یا جلوتر است، در صورت قرار گرفتن در معرض هر ضربه ای سریعتر آسیب می بیند.

علاوه بر این، برخی از دندان‌ها ممکن است در اثر ناسازگاری فک و دندان در دهان باقی بمانند. دندان های سالم و صاف لبخندی زیبا به ارمغان می آورد. شما می توانید درمان ارتودنسی را انتخاب کنید تا دندان هایی داشته باشید که هم از نظر سلامت و هم از نظر زیبایی ظاهری زیبا داشته باشند.

درمان ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

روش های کاربردی مختلفی برای درمان ارتودنسی وجود دارد. هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی، ابتدا یک معاینه دقیق انجام می شود. در این مرحله بررسی می شود که آیا در دندان ها شلوغی وجود دارد، وضعیت فک و یا هر مشکل دیگری در دهان وجود دارد. بر این اساس در نتیجه معاینه مشخص می شود که آیا به درمان ارتودنسی نیاز است یا خیر. در صورت نیاز به درمان، برنامه ریزی زمانی و روشی برای این امر صورت می گیرد.

برای انجام درمان ارتودنسی، دندان نباید پوسیدگی داشته باشد. به همین دلیل، اگر قبل از چنین روند درمانی، مشکلات دندانی متفاوتی وجود داشته باشد، باید ابتدا آنها را درمان کرد. پس از انجام اقدامات لازم مانند پرکردن، درمان ریشه و تمیز کردن تارتار، بیماران آماده درمان ارتودنسی می شوند. در مرحله برنامه ریزی، معاینات مختلف انجام می شود، اندازه گیری های لازم انجام می شود و فیلمبرداری می شود. سپس درمان شروع می شود. در این مرحله درمان با توجه به شکایت هر فرد به روش های مختلف انجام می شود.

به طور کلی درمان ارتودنسی با استفاده از دستگاه های ثابت یا متحرک انجام می شود. اینکه کدام یک از این وسایل مورد استفاده قرار خواهد گرفت، با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تعیین می شود.

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

روش های مختلفی در درمان های ارتودنسی وجود دارد که این روش ها معمولا بسته به شرایط بیمار تعیین می شوند. قبل از درمان، یک روند آماده سازی وجود دارد. قبل از درمان ارتودنسی نباید دندان های پوسیده در دهان وجود داشته باشد و بهداشت دهان و دندان رعایت شود. سپس بسته به شرایط بیمار، درمان با سیم های ثابت یا متحرک انجام می شود. رایج ترین ابزارهای مورد استفاده در درمان ارتودنسی به شرح زیر است:

  • دستگاه ارتودنسی ثابت (براکت های فلزی، براکت های شفاف و براکت های لینگوال)
  • دستگاه های تلفن همراه

در میان دستگاه های ارتودنسی ثابت این دسته، براکت های فلزی و براکت های شفاف بیشترین استفاده را دارند. براکت های فلزی که تک تک به دندان می چسبند و دندان ها را حرکت می دهند نقش فعالی در روند درمان دارند. از طرف دیگر، براکت های شفاف با همان سیستم براکت های فلزی کار می کنند، اما به دلیل شفاف بودن کمتر مشخص هستند. علاوه بر این، گزینه‌های پلاک شفافی نیز وجود دارد که اخیراً رایج شده‌اند و می‌توان آن‌ها را گذاشت و برداشت. در نهایت، براکت های زبانی؛ با چسبیدن به سطح داخلی دندان از بیرون قابل مشاهده نیست اما درمان در این روش زمان بیشتری می برد. دستگاه های تلفن همراه عموماً در بیماران اطفال ارجحیت دارند. به خصوص در کودکان در یک گروه سنی خاص، دستگاه های تلفن همراه به رشد فک کمک می کنند.

پزشک متخصص تصمیم می گیرد که از کدام روش در روند درمان استفاده کند. در درمان های ارتودنسی، یک رترکتور برای باز نگه داشتن دائمی دهان در مرحله درمان وصل می شود. سپس بریس ها به درستی قرار می گیرند. از آنجایی که این روش به طور کلی بدون درد است، جای نگرانی نیست.

پلاک های شفاف مورد استفاده در درمان ارتودنسی چه ویژگی هایی دارند؟

در درمان ارتودنسی اغلب برای راحتی بیماران، الاینرهای شفاف ترجیح داده می شود. از مزایای این پلاک های شفاف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفحات شفاف بسیار کاربردی تر هستند، زیرا می توان آنها را در هر زمان وارد و برداشت.
  • استفاده از صفحات شفاف در طول فرآیند درمان، احساس درد را به حداقل می رساند.
  • از آنجایی که پلاک های شفاف متناسب با ابعاد ساختار دهان افراد تولید می شود، مشکلاتی مانند فشردن یا ناراحتی فک تجربه نمی شود.
  • به لطف صفحات شفاف، روند درمان سریعتر پیشرفت می کند.
  • استفاده از صفحات شفاف در مقایسه با بشقاب های معمولی با جلوگیری از بو و ناراحتی که ممکن است در دهان شما ایجاد شود، راحتی را فراهم می کند.

با توجه به چنین مزایایی، استفاده از الاینرهای شفاف در درمان های ارتودنسی در سال های اخیر افزایش یافته است.

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

درمان ارتودنسی با روش های مختلفی برای هر بیمار انجام می شود. بنابراین ممکن است در زمان درمان تفاوت هایی وجود داشته باشد. فقط درمان دندان های کج کوتاه تر است. به طور متوسط ​​طول مدت درمان ارتودنسی بین 6 تا 24 ماه متغیر است. با این حال، مدت درمان به طور مستقیم با میزان رضایت افراد از درمان متناسب است. در این فرآیند توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان، مراقبت از سلامت دندان و لثه، عدم مصرف غذاهایی که باید از آنها پرهیز شود از جمله عوامل کوتاه کننده روند درمان هستند. در عین حال، مهم است که در دوره های 4-6 هفته ای به درخواست پزشک در طول روند درمان معاینه شود.

در طول فرآیند درمان ارتودنسی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

به طور کلی در درمان ارتودنسی باید عواملی را در نظر گرفت تا روند بهبودی کوتاه شود. این عوامل را می توان به صورت زیر برشمرد:

  • باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه ای شود و بعد از هر وعده غذایی دندان ها مسواک زده شود.
  • در طول مسواک زدن باید بررسی شود که آیا اطراف براکت ها کاملا تمیز شده است یا خیر.
  • از نخ دندان و برس رابط استفاده کنید.
  • برای مراقبت از دندان ها و لثه ها باید در فواصل زمانی معین به پزشک مراجعه کرد.
  • در این فرآیند غذاهای سفت مانند هویج و سیب نباید با گاز گرفتن مصرف شوند. با این حال، می توانید این غذاها را با خرد کردن آنها به قطعات کوچک مصرف کنید.
  • در طول درمان لازم است مصرف مواد غذایی مانند همبرگر، پیتزا، ساندویچ به حداقل برسد.
  • مهم این است که مغزهای سفت مانند گردو، بادام، فندق را مصرف نکنید.

توجه به چنین نکاتی بسیار مهم است زیرا نتیجه موفقیت آمیزتر درمان ارتودنسی را تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *