توصیه هایی برای سلامت دندان ها در دوران بارداری

یکی دیگر از شرایطی که به طور مستقیم بر سلامت مادر و نوزاد در دوران بارداری تاثیر می گذارد، مراقبت موثر و صحیح از دهان است. در دوران بارداری، روی آوردن به غذاهای غنی از کلسیم در پیشگیری از مشکلات دهان و دندانی که ممکن است رخ دهد بسیار موثر است و همچنین به روند زایمان سالم کمک می کند. مشکلات لثه در دوران بارداری پریودنتیت می توانید یک قرار ملاقات در بخش بگیرید. توصیه می شود بدون تاخیر در تمام مشکلات دندانی و دهانی که در دوران بارداری با آن مواجه هستید، با دندانپزشک خود وقت بگیرید. اگر دندانپزشک شما مناسب تشخیص داده شود، درمان‌های لازم انجام می‌شود و از بروز مشکلات و عواقب جدی‌تر جلوگیری می‌شود.

توصیه هایی برای حفظ سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

  • در این دوران که اغلب با هوس مواجه می شوید، مسواک زدن دندان ها به خصوص بعد از خوردن شیرینی برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.
  • حالت تهوع یکی از شایع ترین شرایطی است که در دوران بارداری با آن مواجه خواهید شد. بعد از هر حالت استفراغ باید مراقبت از دهان را انجام دهید. با تمیز کردن عمیق دندان ها و دهان خود باید مطمئن شوید که هیچ باقیمانده ای وجود ندارد.
  • لثه های شما در این دوران بسیار حساس هستند، اما با وجود این، نباید از مسواک زدن دندان های خود غافل شوید. شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و غرغره کنید. همچنین می توانید با استفاده از آب گرم و نمک به جای دهان شویه از دهان خود مراقبت کنید. بنابراین، می توانید با کاهش حساسیت لثه خود، لثه های خود را آرام کنید. با انجام این مراحل مراقبت موثر و عمیق از دهان و دندان خواهید داشت.
  • اگر در دوران بارداری نمی توانید به کلینیک دندانپزشکی یا بیمارستان بروید بهترین کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد همچنین می توانید از خدمات استفاده کنید.
  • با روی آوردن به غذاهای غنی از کلسیم می توانید دندان های خود را تقویت کنید.
  • توصیه می شود در صورت لزوم از اشعه ایکس دوری کنید.
  • برای استفاده از درمان های دندانپزشکی به طور کلی ماه های چهارم، پنجم و ششم بارداری توصیه می شود.
  • قبل از استفاده از مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و طبق توصیه های وی از آنها استفاده کنید.
  • همچنین توصیه می شود برای استفاده از بی حسی موضعی در حین درمان دندان، نظر پزشک متخصص زنان و زایمان خود را جلب کنید.

اثرات بارداری بر سلامت دندان

شرایطی مانند تغییرات هورمونی، استفراغ، حالت تهوع و رفلاکس در دوران بارداری می تواند باعث آسیب به بافت دندان و لثه شود. به همین ترتیب، تورم ممکن است در لثه هایی که در دوران بارداری حساس می شوند، ایجاد شود. در مراحل بعدی بارداری، به دلیل بدتر شدن کیفیت خواب، ممکن است مشکلات دندان قروچه و فشردن و درد مفاصل ایجاد شود.

در دوران بارداری که دوره‌ای است که عادت‌های خوردن و آشامیدن تغییر می‌کند، مراقبت‌های مکرر از دندان‌ها و دهان باید در برابر خوردن مکرر انجام شود. برای داشتن دندان ها و دهان سالم تر می توانید تعداد مسواک زدن را در این دوره افزایش دهید. از آنجایی که تغییرات هورمونی مستقیماً بر ترشح دهان تأثیر می گذارد، متراکم شدن و کاهش بزاق می تواند تأثیر مراقبت از دهان را از بین ببرد. چنین دلایلی نشان می دهد که در دوران بارداری باید به مراقبت از دهان و دندان اهمیت بیشتری داد.

لثه ها و بافت های دندانی به دلیل افزایش میزان اسید در دهان هنگام استفراغ، ریفلاکس یا حالت تهوع آسیب می بینند. این امر باعث فرسایش سطوح دندان، حساسیت در لثه و پوسیدگی دندان می شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی باعث تورم در لثه ها می شود. اگر با چنین شرایطی مواجه هستید، می توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با انجام درمان های لازم از شر این مشکلات خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *