چگونه حباب خون در دهان تشکیل می شود؟ درمان چیست؟


تاول های خونی در دهان؛ اگرچه عمدتاً خوش خیم و بی ضرر است، اما به دلیل ظاهرش افراد را آزار می دهد. همچنین باعث می شود افراد درد و سوزش شدیدی را تجربه کنند و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد.

یک تاول خونی می تواند به دلیل آسیب تصادفی به بافت های دهان ایجاد شود. خونی که از وریدهای دهان می آید زیر پوست گیر می کند و باعث تشکیل حباب های خون می شود.

اگرچه تاول های خونی معمولاً در اثر آسیب ایجاد می شوند، اما اگر به طور مداوم رخ دهند، می توانند نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشند. به ویژه، حباب های خونی که برای مدت طولانی بهبود نمی یابند، می توانند به دلیل بیماری در سایر سیستم های بدن ایجاد شوند.

روش های درمانی مختلفی برای کاهش علائم حباب های خون در دهان وجود دارد که فرد را آزار می دهد. با این حال، برای تاول های خونی که برای مدت طولانی دوام نمی آورند و دائماً عود می کنند، سایر سیستم های بدن نیز باید تحت معاینه دقیق قرار گیرند.

حباب خون چیست؟

تاول خونی به این معنی است که ناحیه ای از سطح پوست پر از خون یا سایر مایعات بدن می شود و ظاهری متمایز تاول ایجاد می کند. تاول های خونی تقریباً در هر قسمتی از بدن می توانند ایجاد شوند.

حباب های خونی در دهان با تغذیه از سیاهرگ های زیر پوست تشکیل می شوند. خونی که از وریدهای دهان می آید زیر پوست گیر می کند و باعث تشکیل حباب های خون می شود.

تاول های خونی در دهان نسبت به تاول های خونی در سایر قسمت های بدن ناراحت کننده و دردناک تر هستند. دلیل این امر این است که ناحیه دهان حساس تر است و غذایی که از بیرون می آید باعث احساس درد می شود.

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد حباب خون در دهان و بسیاری از مشکلات دیگر عدم توجه به بهداشت دهان و دندان است. در صورت عدم تمیز کردن کافی دندان ها، علاوه بر پوسیدگی دندان، سایش دندان و شکستگی دندان؛ بیماری های پوستی مانند تشکیل تاول های خونی نیز ممکن است رخ دهد.

چه چیزی باعث ایجاد حباب های خون در دهان می شود؟

حباب های خون در دهان؛ اگرچه علت مشخصی وجود ندارد، اما معمولاً در نتیجه صدمات تصادفی رخ می دهند. اگرچه تاول های خونی دهان اغلب به صورت خود به خود در دهان ایجاد می شوند، علل بی ضرر دیگر را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض عوامل استرس زا.
  • سوزش یا سوختن داخل دهان در اثر قرار گرفتن در معرض غذاهای بسیار داغ.
  • واکنش های آلرژیک ناشی از برخی مواد شیمیایی.
  • تحریک بریس ها.
  • استفاده از پروتزی که برای ساختار دهان خود مناسب نیست.

تشکیل حباب های خون در دهان؛ ممکن است علل معمولی و کمتر خطرناک وجود داشته باشد، یا ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که سطح جدی خطر را به همراه داشته باشد. حباب های خون که برای مدت طولانی از بین نمی روند، به دلیل نقص در سایر سیستم های بدن ایجاد می شوند. اگر بخواهیم مشکلات احتمالی را فهرست کنیم:

  • مصرف الکل و مواد.
  • بیماری دیابت.
  • کمبود ویتامین.
  • نارسایی کلیه.
  • سرطان دهان یا پوست.
  • تعداد پلاکت کم

آیا حباب خون در دهان را می توان در خانه درمان کرد؟

حباب های خون در دهان اغلب عارضه جانبی بسیار نگران کننده ای ندارند. این البته در صورتی معتبر است که مشکل برای مدت طولانی ادامه پیدا نکند. برخی افراد در اطراف تاول خونی احساس سوزش و درد می کنند.

حباب خون که به سرعت عبور می کند، ممکن است نیازی به کنترل پزشک نداشته باشد زیرا به دلایل بی ضرری ایجاد می شود. اما تاول های خونی که مدت زیادی دوام نمی آورند و به شدت دردناک هستند باید تحت نظر پزشک درمان شوند. در صورت لزوم باید بیوپسی انجام شود و حباب به طور دقیق بررسی شود.

با این حال، حباب های خونی که در دهان ایجاد می شوند نیز می توانند به دلیل نقص در سایر سیستم های بدن ایجاد شوند. به همین دلیل، سایر سیستم های بدن باید به طور دقیق بررسی شوند و مقادیر خونی بررسی شوند. بهترین اقدام در این فرآیند بهره مندی از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه است.

تاول های خونی از دهان؛ اگر به دلیل بی ضرری رخ دهد، با روش های خانگی نیز قابل درمان است. افرادی که با تاول های خونی ناراحت هستند می توانند از روش های زیر بهره مند شوند:

  • ناحیه تاول را چند بار در روز به مدت 10 دقیقه یخ کنید. به تسکین علائم کمک می کند. یخ؛ التهاب تاول را از بین می برد.
  • چای تهیه شده از گیاه بابونه برای التیام زخم های دهان مفید است و اثر تسکین دهنده درد دارد. افرادی که دچار تاول های خونی در دهان می شوند می توانند با نوشیدن چند فنجان چای بابونه در روز علائم خود را تسکین دهند.
  • هنگامی که زردچوبه و عسل را مخلوط کرده و روی ناحیه تشکیل حباب خون قرار می دهند، احساس درد تسکین می یابد.

چگونه از ایجاد حباب خون در دهان جلوگیری کنیم؟

حباب های خونی مزاحم در دهان؛ مهم ترین شرط برای جلوگیری از شکل گیری بیماری البته رعایت بهداشت دهان و دندان است. به لطف رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان می توان از بسیاری از مشکلات دندانی و دهانی قبل از وقوع پیشگیری کرد.

علاوه بر توجه به بهداشت دهان و دندان، اقدامات احتیاطی مختلفی برای جلوگیری از تاول وجود دارد. اگرچه تأثیر این اقدامات از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما عموماً تأثیر مفیدی از خود نشان می دهند.

  • برای جلوگیری از تشکیل حباب های خونی باید غذاهای نرم را ترجیح داد تا دندان ها و لثه ها بیش از حد فرسوده نشوند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم/ سرد باید اجتناب شود.
  • مصرف غذاهای تند و تلخ بدون اغراق مهم است.
  • اگر پروتزهای مورد استفاده یا درمان ایمپلنت اعمال شده باعث ایجاد مشکل شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

چگونه حباب خون در دهان تشکیل می شود؟ درمان چیست؟ کتیبه برای اولین بار روی آن ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *