رکود لثه (پریودنتیت) چیست؟


بافت لثه اطراف دندان را می توان با در معرض دید قرار دادن دندان یا ریشه دندان جمع کرد. به این وضعیت تحلیل لثه می گویند که به آن پریودنتیت نیز می گویند. فرورفتگی لثه باید به گونه ای درمان شود که بافت ها و ساختارهای استخوانی که از دندان ها حمایت می کنند آسیب نبینند. از دست دادن دندان زمانی رخ می دهد که تحلیل لثه درمان نشود.

تحلیل رفتن لثه شایع است اما می توان از آن جلوگیری کرد. معمولاً در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. مسواک زدن حداقل دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی به طور قابل توجهی شانس درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد، حتی اگر دچار تحلیل لثه شده باشید. با این حال، می تواند از تحلیل لثه جلوگیری کند. تحلیل لثه نیز بسته به سن ممکن است ایجاد شود. پریودنتیت بسته به عوامل محیطی و ژنتیکی در سنین پایین نیز قابل مشاهده است. اگر درمان نشود باعث از دست دادن دندان می شود.

علائم تحلیل لثه (پریدونتیت).

علائم تحلیل لثه را می توان به راحتی متوجه شد. یکی از اولین علائم حساسیت دندان است. در کشیدن دندان های پیشرفته، دندان بلند می شود و دندان شروع به لرزیدن می کند. علاوه بر این، خونریزی هنگام مسواک زدن یا خوردن غذاهای سفت مانند سیب و گلابی یکی از اولین نشانه های تحلیل لثه است. حتی در فرورفتگی های شدید لثه، درد و درد حتی در هنگام تنفس نیز احساس می شود.

یک لثه سالم سفت و صورتی کم رنگ است. همچنین مشاهده می شود که محکم در اطراف دندان قرار می گیرد. علائم تحلیل لثه عبارتند از:

  • لثه های متورم و دردناک
  • لثه های قرمز روشن، قرمز تیره یا ارغوانی
  • لثه هایی که در لمس حساس هستند
  • خونریزی لثه به راحتی
  • خونریزی بعد از مسواک زدن
  • بوی بد دهان
  • لق شدن دندان یا از دست دادن دندان
  • درد هنگام جویدن
  • فضاهای جدیدی بین دندان های شما ایجاد می شود

برای معاینات منظم، باید برنامه توصیه شده توسط دندانپزشک خود را دنبال کنید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود ملاقاتی داشته باشید. هرچه پریودنتیت زودتر تشخیص داده شود، می توان آن را با موفقیت درمان کرد.

چه چیزی باعث رکود لثه (پریودنتیت) می شود؟

تحلیل لثه به طور کلی می تواند با پلاک های دندانی شروع شود. پلاک دندان لایه ای از باکتری است. اگر این لایه به طور منظم تمیز نشود، ممکن است در نهایت تحلیل لثه رخ دهد. همچنین قند و نشاسته موجود در غذا با باکتری‌هایی که به طور معمول در دهان یافت می‌شوند تعامل داشته و پلاک‌هایی را روی دندان‌ها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، خوردن مکرر غذاهای شیرین می تواند محیط را برای رکود آدامس آماده کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز این پلاک ها را از بین می برد. با این حال، پلاک دندانی می تواند دوباره تشکیل شود. اگر این پلاک برای مدت طولانی روی دندان ها بماند، می تواند درست در زیر خط لثه سفت شده و تارتار ایجاد کند. تمیز کردن این سنگ دشوارتر است و از باکتری تشکیل شده است. برای تمیز کردن جرم، قطعا به یک تمیز کردن دندان حرفه ای نیاز دارید.

با این حال، ژنژیویت همچنین می تواند برخی از بافت های لثه را تحریک کرده و باعث پریدونتیت شود. در صورت عدم درمان، این عفونت های عمیق باعث تحلیل بافت و استخوان می شوند و در نهایت ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست بدهید.

تحلیل رفتن لثه (پریدونتیت) ناشی از کمبود کدام ویتامین است؟

این سوال که کمبود کدام ویتامین به دلیل رکود لثه ایجاد می شود نیز اغلب متعجب است. تحلیل رفتن لثه همچنین می تواند به دلیل کمبود ویتامین C و سوء تغذیه رخ دهد. علاوه بر این، عللی مانند التهاب لثه، روال بد بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن، چاقی و ژنتیک بر تحلیل لثه تاثیر می گذارد.

یکی از عوامل موثر در تحلیل لثه در ترومای طولانی مدت روی دندان است. میزان تحلیل لثه بالاست، به خصوص در افرادی که عادت به مسواک زدن سخت و افقی یا فشردن دندان ها یا فک های خود دارند. علاوه بر تغییرات هورمونی مانند بارداری و یائسگی، استفاده از داروهایی مانند داروهای قلبی، داروهای ضد افسردگی یا قرص های ضد بارداری نیز می تواند زمینه را برای تحلیل لثه فراهم کند.

درمان تحلیل لثه (پریدونتیت).

بهترین راه برای جلوگیری از تحلیل لثه، ایجاد یک روال بهداشت دهان و دندان است که از اوایل شروع می شود و در طول زندگی ادامه می یابد. اما توصیه می شود هر 6 تا 12 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید و برنامه منظمی را دنبال کنید. در صورت مشاهده تحلیل لثه، مراجعه به دندانپزشک کاملا ضروری است. در صورتی که التهاب لثه پیشرفته وجود نداشته باشد و مشکل زیبایی ایجاد نکند، پس از رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت منظم، پیگیری و انجام توصیه های لازم به فرد، معاینه خاتمه می یابد.

در طول فرآیند درمان، تمام رسوبات باکتریایی از بین دندان ها حذف می شود. دندانپزشک با تمیز کردن تارتار و پلاک، بهداشت دهان را تامین می کند. در طی این تمیز کردن عمیق، تارتارهای تشکیل شده روی دندان های زیر خط لثه یا روی سطوح ریشه با دقت تمیز می شوند. علاوه بر این، ناحیه ریشه در اینجا اصلاح می شود تا چسبیدن باکتری ها را دشوار کند. دندانپزشک ممکن است در صورت لزوم، بسته به شرایط تحلیل لثه، آنتی بیوتیک تجویز کند.

اگر مشکل تحلیل لثه شدید باشد، در صورت از دست دادن استخوان، ممکن است برای بازسازی استخوان از دست رفته جراحی لثه لازم باشد. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد درمان لثه، می توانید معاینات معمول خود را انجام دهید و با Smyrna Dent که خدماتی را برای شما ارائه می دهد، از سلامت دهان خود محافظت کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *