شیر دندان چیست؟ – Smyrna Dent


از ماه ششم در نوزادی شروع به ظهور می کند و 30-36 است. به دندان هایی که در عرض چند ماه کاملا بیرون می آیند دندان شیری نام داده شده است. به دندان های شیری دندان شیری نیز می گویند. دندان شیر چیست این سوال اغلب توسط والدین پرسیده می شود. کودکی که تمام دندان های شیری را تکمیل کرده است، در مجموع 20 دندان شیری دارد که 10 دندان در فک پایین و 10 دندان در فک بالا است.

مراقبت و بهداشت دندان های شیری باید تا حدود هفت سالگی تحت نظارت والدین باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری نکاتی در استفاده و تداوم شیشه شیر باید رعایت شود. شیرین کننده هایی مانند عسل و ملاس را نباید به شیر خشک در کودکانی که از بطری تغذیه می کنند اضافه کرد. کودک را باید تا حد امکان از غذاهای شیرین و ناسالم دور نگه داشت. باید یک رژیم غذایی سالم ایجاد شود و به بهداشت دندان های شیری اهمیت داده شود.

چرا دندان های شیری مهم هستند؟

دندان های شیری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا به کودک اجازه تغذیه و صحبت کردن را می دهند. اما پوسیدن دندان های شیری و نادیده گرفتن آن کاملاً اشتباه است. زیرا یک ناحیه راهنما برای دندان های دائمی ایجاد می کند که زیر دندان های شیری خواهند آمد. باید مراقب دندان های شیری بود تا به دلیل باریک بودن ساختار فک با دندان های نهفته یا کجی مواجه نشوید. از آنجایی که دندان های شیری که به طور همزمان نمی ریزند در مجاورت دندان های دائمی خواهند بود که در کنار آنها رویش می کنند، احتمال پوسیدگی دندان دائمی بعدی را نباید نادیده گرفت.

به طور کلی والدین دندان های شیری را به هر حال می ریزند و وظیفه ای هستند که چندان به آن اهمیت نمی دهند. اما این یک رویکرد بسیار اشتباه است. برای سلامت دهان و دندان، دندان های شیری باید تا پاییز به طور سالم در دهان باشند. دندان های شیری پوسیده می تواند خطر عفونت در بدن را افزایش دهد. از آنجایی که از نظر زیبایی به نظر نمی رسد، می تواند سایش روانی را در کودک ایجاد کند. با این حال، ساختار دندان های دائمی را که از پایین می آیند، مختل می کند.

اگر دندان های شیری زودتر از موعد بیفتند، دندان جدید به سختی جای خود را پیدا می کند و ممکن است از جای نامناسبی بیرون بیاید. در این صورت ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی ایجاد شود.

چه زمانی دندان های شیری بیرون می آیند؟

زمانی که کودک بین 2.5 تا 3 سال سن دارد، تمام 20 دندان شیری باید روییده باشد. دندان های مختلط در کودکان در سنین حدود 12-6 سالگی شروع می شود. دوره دندانی مختلط زمانی است که دندان های دائمی همزمان با وجود دندان های شیری در دهان کودک شروع به نشستن می کنند. با گذشت زمان دندان های شیری به طور کامل می ریزند و دندان های دائمی جایگزین آنها می شوند. زمانی که هیچ دندان شیری در دهان باقی نماند، دوره دندان دائمی سپری می شود.

دندان های شیری که برای ساختار کوچک فک مناسب هستند، با شروع رشد سر و فک شروع به افتادن می کنند و جای خود را به دندان های دائمی بزرگتر می سپارند. این تا حدی به این دلیل است که شکل دهان تغییر کرده است.

چه زمانی دندان شیری می افتد؟

نوزاد تازه متولد شده بدون دندان های قابل مشاهده در دهانش متولد می شود. با این حال، 20 دندان شیری در زیر لثه وجود دارد. پاسخ به این سوال که چه زمانی دندان شیری می افتد این است که این دندان ها در سن 10-6 سالگی لق می شوند و می افتند و دندان های بالغ جایگزین می شوند.

نحوه بیرون آمدن دندان های شیری ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی دندان ها در دوره های زیر ذکر شده اند.

  • در 15 ماهگی معمولا 8 دندان وجود دارد.
  • در 19 ماهگی معمولا 12 دندان وجود دارد.
  • در 23 ماهگی، معمولا 16 دندان وجود دارد.
  • در 27 ماهگی معمولا 20 دندان وجود دارد.

دندان های شیری در حدود 6-12 سالگی شروع به افتادن می کنند و در حدود 12 سالگی جایگزین مجموعه کاملی از دندان های دائمی می شوند.

اگر دندان شیری بلعیده شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک دندان شیری لق به طور تصادفی بلعیده شود، قطعا نیاز به مداخله دارد. باید با مراجعه به نزدیکترین بیمارستان درمان شود. پس از بلعیدن دندان شیری، می تواند به هر عضوی از بدن آسیب برساند. بنابراین مداخله زودهنگام در چنین شرایطی حیاتی است.

همچنین اغلب تعجب می شود که چند روز از شیر تکان خورده می افتد. معمولاً اولین دندان شیری افتادگی که متوجه آن می شود حدود یک هفته دیگر می افتد. وقتی والدین متوجه لرزش دندان می شوند، معمولاً با غذاهای سفت مانند سیب و هویج لرزش را تسریع می کنند.

کشیدن دندان شیری

دندان های شیری سالم به کودک کمک می کند تا به طور طبیعی غذا بخورد، بجود و صحبت کند و دندان های پوسیده می تواند در توانایی کودک برای غذا خوردن عادی اختلال ایجاد کند، بنابراین رشد و تکامل را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین، پوسیدگی دندان شیری می تواند منجر به عفونت شود که می تواند به دندان دائمی در حال رشد زیرین آسیب برساند. به همین دلیل، مانند بزرگسالان، بهداشت دهان و دندان در کودکان بسیار مهم است. علاوه بر این، دو بار در سال معاینه دندان توصیه می شود.

چگونه دندان های شیری را بکشیم؟ دندان های شیری ممکن است خود به خود بیفتند یا ممکن است توسط دندانپزشک اطفال کشیده شوند تا از هرگونه مشکل سلامتی جلوگیری شود. هنگامی که دندان شیری تکان می خورد بدون درد و درد زیاد خارج می شود. اینجا توجه کنید رویا این است که دندان شیری قبل از زمانش کشیده نشود. دندان های شیری که زودتر کشیده شده اند، هم از سلامت و هم از وضعیت صحیح دندان دائمی که از زیر بیرون می آید جلوگیری می کند. به همین دلایل، دندان های شیری نباید به عنوان پوسیده در دهان باقی بمانند. بچه ها باید قبل از یک سالگی باشند دندانپزشک اطفال و باید معاینات منظم داشته باشد.

در موارد نادر، دندان های شیری ممکن است در بزرگسالی باقی بمانند. در این صورت دندان باید توسط دندانپزشک کشیده شود. اگر دندان های کودک به ترتیب نریزد، مشکل بزرگی محسوب نمی شود. زمانی که دندان های شیری شروع به رویش می کنند دندانپزشک اطفال ازمیر می توانید تحقیق کنید و آن را برای معاینه معمول نزد دندانپزشک ببرید. هنگامی که کودک معاینات منظم دندانپزشکی را در سنین پایین شروع می کند، سلامت دهان و دندان نیز تأثیر مثبتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *