پوسیدگی دندان شیری (پوسیدگی بطری) چیست؟


در کودکان کمتر از 6 سال دیده می شود پوسیدگی دندان شیری این یک مشکل دندانی است که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اغلب با مصرف مداوم شکر و استفاده از بطری همراه است. پوسیدگی دندان شیر نیز می باشد پوسیدگی شیشه شیر بچه همچنین به عنوان شناخته شده است.

این پوسیدگی ها که پوسیدگی های اولیه دوران کودکی هستند، زمانی تشخیص داده می شوند که یک یا چند دندان شیری پوسیدگی داشته باشند. پوسیدگی بطری فقط با استفاده از بطری اتفاق نمی افتد. بسیاری از کودکان هستند که با وجود اینکه از شیشه تغذیه نمی‌شوند، پوسیدگی دارند. زیرا این کبودی بیش از یک علت دارد. راهنمای مفصلی در این زمینه برای شما آماده کرده ایم. پوسیدگی بطری چیست و چگونه درمان می شود؟ شما می توانید آنچه را که در مورد آن تعجب می کنید در این مقاله بیابید.

علائم پوسیدگی دندان شیری (پوسیدگی بطری).

نوزادانی که تا شش ماهگی به غذای جامد روی نمی آورند فقط با شیر مادر یا شیشه شیر تغذیه می شوند. نوزادانی که از این طریق تغذیه می شوند با شیری که مستقیماً مصرف می شود به خواب می روند. در طول این خواب، آخرین شیر مصرف شده روی سطوح دندان جمع می شود. شیر مادر و شیر گاو به طور مشابه غذاهای مغذی و پر قند هستند. دندان ها را نمی توان تمیز کرد زیرا جریان بزاق در کودکی که به خواب می رود کاهش می یابد. میکروارگانیسم‌هایی که روی دندان‌ها تجمع می‌کنند اسید تشکیل می‌دهند و باعث شروع پوسیدگی می‌شوند. هر بار که مواد مغذی با دندان تماس پیدا می کنند، احتمال پوسیدگی افزایش می یابد.

پوسیدگی دندان شیشه شیر معمولاً به دلیل استفاده طولانی مدت از شیشه شیر در نوزادان و کودکان خردسال ایجاد می شود. با این حال، پوسیدگی دندان در نوزادان زمانی که برای مدت طولانی در معرض مایعات قندی مانند عسل یا ملاس قرار می گیرند، دیده می شود. قندهای این مایعات تمایل دارند به دندان های کودک شما بچسبند و باکتری هایی را در دهان تغذیه می کنند که اسیدهایی تولید می کنند که به دندان ها حمله می کنند.

  • لکه های سفید روی سطح دندان
  • سوراخ های کوچک روی دندان ها
  • دندان درد
  • لثه های متورم یا دارای خونریزی
  • تب ناشی از عفونت لثه یا دندان

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، باید با دندانپزشک اطفال وقت ملاقات بگذارید. این سوال که آیا پوسیدگی دندان شیری باعث درد می شود نیز مورد تعجب والدین است. این کبودی ها می توانند گهگاه باعث ایجاد درد شوند. این می تواند شدت درد را افزایش دهد، به ویژه هنگامی که برای مدت طولانی در معرض مواد غذایی شیرین قرار می گیرید.

پوسیدگی ناشی از پوسیدگی دندان شیری می تواند در هر یک از دندان ها ایجاد شود. با این حال، بیشتر روی دندان های جلویی بالایی تشکیل می شوند. حفره ها می توانند به صورت لکه های تیره یا قهوه ای روی دندان ظاهر شوند. با بدتر شدن پوسیدگی، کودکان ممکن است درد و تورم را در اطراف دندان احساس کنند.

چگونه از پوسیدگی دندان شیری جلوگیری کنیم؟

پوسیدگی دندان شیشه ای معمولاً به دلیل خوابیدن مکرر کودک یا کودک با یک بطری مایع شیرین ایجاد می شود. این کبودی ها در کودکان در کودکانی که دائماً در طول روز از فلاسک یا آبخوری میوه می نوشند نیز دیده می شود. اینها به قند اجازه می دهد تا روی دندان ها را بپوشاند و به سرعت باعث پوسیدگی دندان شود. پوسیدگی دندان همچنین می تواند با انتقال باکتری از والدین یا مراقب با انتقال قاشق غذاخوری از یک قاشق غذاخوری به قاشق دیگر شروع شود. بزاق باقی مانده روی قاشق می تواند باکتری های طبیعی را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.

همچنین سوالات زیادی در مورد درمان و پیشگیری از پوسیدگی شیشه شیر نوزاد وجود دارد. برای جلوگیری از پوسیدگی شیشه شیر، می توانید به آرامی لثه ها را با یک پارچه مرطوب تمیز که بعد از هر بار شیر دادن به شیشه شیر به دور انگشت خود می بندید، قبل از رویش دندان های کودک پاک کنید.

با ظاهر شدن اولین دندان ها در حدود شش ماهگی، یک روال مراقبت از دندان را با مسواک های بسیار نرم و مخصوص کودک ایجاد کنید. مصرف خمیر دندان برای نوزادان توصیه نمی شود.

مسواک مورد استفاده کودک را باید هر 3 تا 4 ماه یکبار عوض کنید. به دلیل پوسیدگی بطری ناشی از استفاده طولانی مدت از بطری، کودک خود را از یک سالگی از شیر شیر بگیرید. استفاده از فنجان به جای بطری را تشویق کنید.

به نوزادان نباید عادت کرد که با شیشه شیر در دهان بخوابند. پس از نوشیدن شیر با هر شیشه، باید از نوشیدن آب اطمینان حاصل کرد. بنابراین، هیچ رسوب شیر در دهان وجود نخواهد داشت. اما برای افزایش ارزش غذایی شیر، شیرین کننده هایی مانند عسل یا ملاس را نباید به شیر اضافه کرد.

در تغذیه نوزادان و کودکان تا حد امکان باید از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کرد. از استفاده طولانی مدت از پستانک خودداری کنید. هرگز پستانک را در عسل یا شربت فرو نکنید. هرگز نباید به نوزادان زیر 12 ماه عسل داد، زیرا این عسل حساسیت دارد.

قبل از رفتن به رختخواب، تمام اعضای خانواده می توانند با هم مسواک بزنند تا کودکان به مسواک زدن عادت کنند. علاوه بر این، باید در مورد تغذیه سالم با کودکان صحبت کرد و به سمت برنامه غذایی سالم تری رفت. به طور منظم به دندانپزشک رفتن در این مرحله مهم است.

درمان پوسیدگی دندان شیری (پوسیدگی بطری).

دندان های شیری نه تنها برای رشد جویدن و تکلم در سال های اول زندگی کودک ضروری هستند. همچنین برای رشد دندان های صاف و سالم در بزرگسالی مهم است. درمان پوسیدگی دندان شیری بسیار مهم است. اگر درمان نشود، می تواند سلامت دهان و دندان کودک را در درازمدت تحت تاثیر قرار دهد.

اگر لکه های سفید گچی اولیه یا خطوط روی دندان را در این مرحله تشخیص دهید دندانپزشک اطفال ازمیر درمان را در اسرع وقت تکمیل خواهد کرد. توصیه می شود دو بار در سال پس از شروع رویش دندان در نوزادان به دندانپزشک مراجعه کنید. با معاینات منظم دندانپزشکی، از سلامت دهان و دندان کودک خود محافظت خواهید کرد.

تشخیص زودهنگام برای درمان پوسیدگی بطری مهم است. در پوسیدگی‌هایی که زود تشخیص داده می‌شوند، برخی از خمیرها به نام عوامل رمینرال‌کننده استفاده می‌شوند و به این روش درمان می‌شوند. پوسیدگی دندان شیری نوعی پوسیدگی است که به سرعت پیشرفت می کند. بنابراین در صورت عدم درمان می تواند آسیب جدی به دندان وارد کند. پوسیدگی پیشرونده در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. این عاملی است که هم از نظر جسمی و هم از نظر اجتماعی اعتماد به نفس کودک را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *