نحوه انجام و فواید آن


کورتاژ دندان

به کورتاژ دندان همچنین به عنوان روت پلنینگ یا جرم گیری نیز شناخته می شود و یک درمان پرکاربرد در دندانپزشکی است که شامل تمیز کردن حرفه ای لثه ها برای از بین بردن پلاک باکتریایی و جرم تجمع یافته است. پس از تمیز کردن ناحیه، سایر روش‌های مربوط به لثه مانند جراحی لثه را می‌توان انجام داد.

کورتاژ دندان در بیماران مبتلا به بیماری های پریودنتال ناشی از تکثیر باکتری های زیر لثه انجام می شود که می تواند باعث از دست دادن دندان شود.

کورتاژ دندان چیست؟

کورتاژ دندان یک درمان تمیزکننده عمیق برای لثه ها است و زمانی استفاده می شود که بهداشت روزانه دهان برای از بین بردن پلاک تجمع یافته در داخل لثه کافی نباشد. وقتی باکتری ها وارد ناحیه زیر لثه می شوند، مسواک نمی تواند آنها را از بین ببرد و پاکت های پریودنتال بین لثه و دندان ایجاد می شود که در صورت عدم برداشتن آنها می تواند بسیار خطرناک باشد.

نحوه انجام کورتاژ دندان

ابتدا متخصص باید پلاک باکتریایی بیمار را بررسی کند تا درجه پریودنتیت را بررسی کند. معمولاً یک نمونه برای دانستن نوع باکتری، کمیت و ویروس زایی استخراج می شود. هنگامی که پریودنتیست این اطلاعات را داشته باشد، می تواند موثرترین دارو را برای مقابله با عفونت انتخاب کند.

جرم گیری دندان

در این مرحله از کورتاژ، سطح دندان ها تراشیده می شود تا به داخل لثه برسد و در نتیجه پلاک های باکتریایی از بین برود. خراش دادن با کورت ها، ابزار فلزی طراحی شده برای دسترسی به داخل لثه انجام می شود. اندازه ها، زاویه ها و طول های مختلفی وجود دارد.

برنامه ریزی ریشه

هنگامی که جرم گیری دندان به پایان رسید، متخصص سطح دندان را صیقل می دهد تا تا حد امکان صاف شود، علاوه بر این، لکه های احتمالی را از بین می برد و بافت های ناهموار را پولیش می دهد تا از تجمع پلاک باکتریایی جلوگیری کند.

تجدید نظر

پس از اتمام عمل جراحی ریشه و جرم گیری، باید منتظر ماند تا بافت های اطراف دندان یا دندان آسیب دیده بهبود یابند. متخصص در سه یا چهار ماه از بیمار وقت می گیرد و در آن مشاوره مروری وضعیت پریودنتیت را بررسی می کند و تصمیم می گیرد که آیا نیاز به تقویت درمان است یا خیر.

سوالات متداول در مورد کورتاژ دندان

برخی از بیمارانی که نمی دانند کورتاژ دندان چیست، معمولاً یک سری سؤالات را از ما می پرسند که در این پست جمع آوری کرده ایم تا به هر سؤالی در مورد آن پاسخ دهیم. بیایید آنها را ببینیم:

آیا جرم گیری و روت پلنینگ ضرر دارد؟

برای انجام هر دو عمل، بی حسی موضعی بر روی بیمار اعمال می شود، بنابراین هیچ گونه درد یا حساسیتی احساس نمی شود. وقتی اثر بیهوشی از بین می رود، طبیعی است که لثه ها متورم و بسیار حساس باشند، اما اینها ناراحتی های قابل تحملی هستند که در عرض چند ساعت از بین می روند. علاوه بر این، پریودنتیست یک مسکن برای کاهش درد به بیمار توصیه می کند.

در روز کورتاژ، مسواک زدن باید با یک برس نرم انجام شود. غذاهای نرم و آسان جویدنی مصرف می شوند و تا 48 ساعت پس از درمان، سیگار کشیدن ممنوع است.

آیا جرم گیری و روت پلنینگ در یک جلسه انجام می شود؟

بسته به هر مورد، پریودنتیست تصمیم می گیرد که چه چیزی برای بیمار بهتر است. به طور معمول جرم گیری در یک جلسه و روت پلنینگ در جلسه دیگر انجام می شود تا بیمار بین دو جلسه استراحت کند. مدت زمان هر جلسه معمولاً از یک ساعت و نیم بیشتر نیست.

آیا لازم است هر چند وقت یکبار کورتاژ دندان انجام شود؟

به طور کلی، بیماران مبتلا به پریودنتیت تقریباً هر شش ماه یک بار نیاز به کورتاژ دارند، اگرچه همه چیز به هر فرد بستگی دارد. متخصص اگر لازم بداند می تواند قبل از شش ماه از شما وقت بگیرد. علاوه بر این، در قرار ملاقات پیگیری و بررسی، لازم نیست این روش از ابتدا تکرار شود، بیمار ممکن است فقط نیاز به تمیز کردن معمولی دهان یا کورتاژ در برخی از دندان‌های خاص داشته باشد. همه چیز به عادات بهداشتی شما و پیشرفت پلاک باکتریایی بستگی دارد.

تفاوت بین نظافت حرفه ای و کورتاژ چیست؟

هر دو روش شامل تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود، اما در مورد کورتاژ بسیار عمیق‌تر است، زیرا تمیز کردن حرفه‌ای پلاک و جرم اطراف دندان را از بین می‌برد و کورتاژ با پلاک‌هایی که به داخل لثه نفوذ کرده است، برخورد می‌کند.

می توان گفت که کورتاژ پاکسازی است که با بیماران مبتلا به پریودنتیت انجام می شود و تنها درمان موثر برای از بین بردن این بیماری است. تفاوت مهم دیگر با تمیز کردن حرفه ای این است که کورتاژ را نمی توان بدون بی حسی موضعی انجام داد.

بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم التهاب، قرمزی یا خونریزی لثه به کلینیک مورد اعتماد خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است شروع پریودنتیت باشد و درمان آن در اسرع وقت ضروری است. در کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو ما بهترین امکانات و مجرب ترین متخصصان را داریم تا شما را در خانه احساس کنید. قرار گذاشتن، منتظر شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *