پل دندانی یا ایمپلنت دندان: چه چیزی را انتخاب کنیم؟


زمانی که زمان تعویض یک یا چند دندان به دلیل ساییدگی، ضربه یا هر دلیل دیگری فرا می رسد، این سوال بین انتخاب بریج دندان یا ایمپلنت دندان مطرح می شود. تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد و در این پست سعی داریم تمام شبهات مربوط به آن را برطرف کنیم.

نباید فراموش کرد که امروزه با فناوری ای که در اختیار داریم، امکان جانمایی وجود دارد کاشت ایمپلنت دندان در یک روزکه به بیمار این امکان را می دهد تا از دندان های جدید موقت خود در یک جلسه لذت ببرد تا اینکه فرآیند به طور کامل انجام شود.

پل یا ایمپلنت دندان؟

در اصل، هم پل دندانی و هم ایمپلنت نیاز بیمار به تعویض یک یا چند قطعه که دیگر نمی توانند وظایف خود را انجام دهند را پوشش می دهند. اما تحلیل هر یک از آنها ضروری است، زیرا آنها یک سری مزایا و معایب را ارائه می دهند که باید در نظر گرفته شوند.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان سازه ای با مجموعه ای از تاج ها است که شکل دندان ها را شبیه سازی می کند. بریج با سیمان دندانی روی دندان های طبیعی ثابت می شود، البته ابتدا باید دندان های مجاور بیمار تراشیده شوند، زیرا روکش ها روی آنها قرار می گیرند.

این بریج با سیمان شدن به دهان بیمار به صورت دائمی متصل است، بنابراین می توان گفت که بریج دندانی ثابت است، یعنی فقط توسط دندانپزشک قابل برداشتن است. بسته به نیاز هر بیمار، انواع مختلفی از بریج دندان وجود دارد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی پیچ هایی هستند که در استخوان فک قرار می گیرند و به عنوان ریشه دندان عمل می کنند. بنابراین، این یک تفاوت مهم در مورد بریج دندان است، زیرا با ایمپلنت، ریشه دندان اصلی نیز جایگزین می شود، نه فقط تاج آن، که از از بین رفتن قطعه از تاثیر بر استخوان جلوگیری می کند.

پس از کاشت ایمپلنت، قسمت قابل مشاهده دندان (تاج) نصب می شود که ممکن است از چینی، زیرکونیوم یا فلز ساخته شده باشد. به این ترتیب ایمپلنت تمام عملکرد و زیبایی شناسی مورد نیاز بیمار را فراهم می کند.

یکی دیگر از مزیت های مهم ایمپلنت نسبت به بریج های دندانی این است که دندان های مجاور نیازی به تراشیدن ندارند، زیرا ایمپلنت ها در سوراخ ایجاد شده توسط دندان طبیعی قرار می گیرند و نیازی به استراحت روی دندان های دیگر نیست.

مزایا و معایب ایمپلنت و بریج دندان

اصولاً می توان گفت که کاشت ایمپلنت بیشتر از بریج دندان توصیه می شود، با این حال افرادی هستند که بریج دندان را ترجیح می دهند و بسته به مورد جایگزین مناسبی نیز هستند. بنابراین انتخاب به سلیقه و نیاز بیمار و همچنین به توصیه متخصصی که او را معالجه می کند بستگی دارد.

ما می خواهیم جنبه های اساسی را ببینیم که هنگام انتخاب بریج یا ایمپلنت دندان مورد توجه قرار می گیرد:

زیبایی شناسی

هم بریج دندان و هم ایمپلنت ها عملکرد زیبایی خود را به خوبی انجام می دهند و با نیازهای بیمار تطبیق می یابند، اما باید گفت که ایمپلنت ها با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی در ایمپلنتولوژی، لبخند طبیعی تری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، روکش زیرکونیا ظاهری بسیار شبیه به دندان های طبیعی دارد.

کنده کاری دندان

همانطور که گفتیم برای سیمان کردن بریج دندان باید دندان های مجاور که سالم هستند تراشیده شوند. انجام این کار باعث آسیب رساندن به قطعات می شود و در صورت نیاز به کاهش شدید حجم ممکن است نیاز به درمان ریشه یا درمان ریشه داشته باشد. همچنین دندان هایی که به عنوان تکیه گاه بریج استفاده می شوند باید همیشه با تاج پوشانده شوند زیرا برای همیشه تراشیده می شوند. با این حال، با ایمپلنت نیازی به حک کردن یا تکیه بر روی آن نیست، بنابراین درمان محافظه‌کارانه‌تری است.

مدت و مقاومت

طبق گزارش SEPA (انجمن اسپانیایی پریودنتیکس و استئواینتگراسیون)، پس از 15 سال، 90 درصد افرادی که در فک بالا و فک قرار داده شده اند، بدون هیچ مشکلی عملکرد خود را انجام می دهند. اگر ایمپلنت فرآیند استئواینتگراسیون را پشت سر نگذارد، عفونت‌ها و پری ایمپلنتیت مخوف ایجاد می‌شود، یعنی «رد کردن» ایمپلنت توسط بدن.

در مراحل بعدی، پس از دوره استئواینتگراسیون، ناهماهنگی، عوارض مکانیکی یا شکستگی تاج ممکن است رخ دهد، اما با معاینات منظم معمولاً این مشکلات به موقع تشخیص داده می شوند تا به سرعت اصلاح شوند.

در مورد بریج های دندانی، طبق مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی دندانپزشکی دانشگاه برن (سوئیس) انجام شد، بریج ها 5 و 10 سال پس از قرار دادن آنها مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتیجه این بود که در 93.8 درصد موارد به خوبی به عملکرد خود ادامه دادند.

همانطور که می بینیم، مزایای ایمپلنت بیشتر از بریج های دندانی است. فقط از یک جنبه آنها از ایمپلنت جلوتر هستند و آن قیمت است، زیرا بریج ها ارزان تر از ایمپلنت هستند، اما البته نباید تنها جنبه مورد تجزیه و تحلیل در هنگام انتخاب بین یکی یا دیگری باشد.

توصیه ما از کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو این است که شما توصیه های متخصص ایمپلنتولوژیست را انتخاب کنید و همه جوانب را با توجه به نیاز خود در نظر بگیرید. قرار گذاشتن در صورت نیاز به بازسازی دندان با ما تماس بگیرید. تیم پزشکی ما با نهایت حرفه ای بودن در خدمت شما خواهد بود و شما احساس می کنید که در خانه هستید. ما منتظر شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *