چرا لکه های قهوه ای روی دندان هایم وجود دارد؟


را لکه های قهوه ای روی دندان آنها کاملاً رایج هستند و توصیه اصلی ما این است که وقتی اولین علامت تغییر رنگ ظاهر شد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مورد اعتماد مراجعه کنید. در اصل، لازم نیست چیز مهمی باشد، اما یک معاینه حرفه ای هر شرایط احتمالی را رد می کند.

در این پست در مورد علل ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان ها و راه حل های ممکن صحبت خواهیم کرد. اگر به دنبال بهترین دندانپزشک در مادرید هستید، متخصصین ما در صورت مشاهده لکه روی هر یک از دندان های شما برای معاینه در اختیار شما هستند.

لکه های قهوه ای روی دندان: علل

پیشگیری معمولا موثرترین راهبرد در برابر لکه های قهوه ای است، اما به محض ظاهر شدن آنها، دندانپزشک درمان دندانی را انتخاب می کند که مشکل را حل کند. لازم به توضیح است که لکه ها همیشه قهوه ای نیستند، همچنین می توانند رنگ های زرد یا سیاه و با اشکال و اندازه های مختلف داشته باشند. حتی لکه ها می توانند به شکل خطوط ظاهر شوند.

اینها دلایل اصلی لکه های قهوه ای روی دندان ها هستند:

رژیم غذایی

غذاها و نوشیدنی هایی که می خوریم رابطه مستقیمی با رنگ دندان دارند، زیرا بسیاری از آنها می توانند حاوی مواد شیمیایی باشند که مینای دندان را ضعیف می کند. به عنوان مثال، شراب سرشار از اسید تانیک است و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، لکه هایی روی دندان ظاهر می شود. قهوه و چای نوشیدنی هایی هستند که به دندان ها نیز آسیب می رسانند و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

تنباکو

نیکوتین و سایر مواد سمی موجود در تنباکو در ریز منافذ مینا فرو می‌رود و به تدریج آن را از بین می‌برد که باعث ایجاد لکه‌های زرد یا قهوه‌ای روی دندان می‌شود.

پوشیدن

با گذشت زمان، مینای دندان به آرامی از بین می رود و لایه عاج زیرین آن نمایان می شود. این لایه دارای رنگ قهوه ای مایل به زرد است که در افراد میانسال و مسن ظاهر می شود.

تارتار

تارتار زمانی ظاهر می شود که پلاک باکتریایی جامد می شود و حرارتی زرد یا قهوه ای ایجاد می کند. برای از بین بردن آن، تمیز کردن حرفه ای مورد نیاز است، زیرا پس از تشکیل، در برابر مسواک زدن روزانه و عادات سنتی بهداشت دهان مقاوم است.

بار ژنتیکی

رنگ دندان ها در هر فردی متفاوت است. برخی دارای رنگ سفید درخشان و برخی دیگر رنگ مات تری دارند، اما این بدان معنا نیست که از هیچ عارضه ای رنج می برند، بلکه فقط ارث ژنتیکی خانواده آنهاست.

حفره ها

پوسیدگی می تواند لکه های قهوه ای ایجاد کند، به خصوص اگر در اثر مصرف زیاد مواد قندی ایجاد شده باشد، زیرا پلاکی از باکتری ایجاد می شود که به سطح دندان ها می چسبد و کم کم به آنها نفوذ می کند. مینای دندان در نهایت تیره می شود و لکه های ناخوشایندی ظاهر می شود.

فلوئوروزیس

هنگامی که فلوراید بیش از حد مصرف شود یا بلعیده شود، لکه های قهوه ای روی دندان ظاهر می شود. برای کودکان، اگر غذاها یا نوشیدنی های حاوی فلوراید زیاد بخورند، مینای دندان آنها که هنوز در حال شکل گیری است، ممکن است تغییر رنگ دهد. اگر خطوط سفید ظاهر شوند، فلوئوروزیس خفیف است و اگر لکه‌ها خاکستری، قهوه‌ای یا سیاه باشند، فلوئوروزیس جدی‌تر است، البته فقط در سطح زیبایی، زیرا اگر حفره یا شرایط دیگری وجود نداشته باشد، دندان سالم می‌ماند.

بیماری سلیاک

افراد مبتلا به بیماری سلیاک معمولاً مینای دندان ضعیفی دارند و بیشتر مستعد ظاهر شدن خطوط یا لکه های قهوه ای یا زرد هستند. اثرات آن دائمی است و مشکل صرفا جنبه زیبایی دارد نه سلامتی، اما بسیاری از افرادی که از این لکه ها رنج می برند تصمیم به ترمیم دندان های آسیب دیده می گیرند.

براکت ها

افرادی که درمان ارتودنسی را با براکت‌های فلزی دنبال می‌کنند، از آنجایی که آنها ثابت هستند، بهداشت دندان باید جامع‌تر باشد، زیرا باکتری‌ها می‌توانند در اطراف براکت‌ها تجمع کرده و باعث تخریب مینای دندان شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، لکه های قهوه ای ظاهر می شوند.

از طرفی ضربه های دندانی یا حتی تب بسیار بالا می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان ها شود. در موارد کمتر، لکه ها نیز ممکن است در نتیجه اختلالات استخوانی و جمجمه ظاهر شوند.

درمان لکه های قهوه ای روی دندان

توصیه اصلی پیشگیری، مانند همیشه، رعایت بهداشت دهان و دندان، حداقل سه دقیقه مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه است. همچنین باید از نوشیدنی های گازدار یا قندی که به مینای دندان آسیب می زند خودداری کنید. متداول‌ترین درمان‌هایی که توسط متخصصان با لکه‌های قهوه‌ای استفاده می‌شود را مشاهده می‌کنیم:

  • در مورد لکه های قهوه ای ناشی از پوسیدگی، دندانپزشک وظیفه ترمیم قطعه و انجام درمان مربوطه (پرکردن دندان، ریشه دندان، و غیره).
  • نظافتچی حرفه ایدر صورتی که لکه ها در اثر تجمع باکتری ها ایجاد شده باشند، یا پیشگیری دندانی، برای از بین بردن تارتار.
  • روکش های دندان برای موارد لکه های دائمی، مانند فلوئوروزیس یا بیماری سلیاک. به این ترتیب دندان ها رنگ طبیعی تری پیدا می کنند.
  • شما همچنین می توانید استفاده کنید سفید کردن دندان. در این مورد، نتایج ماندگارتر است، اگرچه همه چیز به نیازهای بیمار بستگی دارد.

متخصص تشخیص مناسب ترین درمان برای از بین بردن لکه های قهوه ای را بر عهده خواهد داشت. تور کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو در مادرید ما بهترین متخصصان و امکانات را برای حل هر مشکل دهان و دندان داریم. با ما یک قرار ملاقات بگذارید و به ما بگویید چگونه می توانیم به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *