چگونه تارتار سیاه را از بین ببریم؟


همانطور که می دانیم، تارتار در اثر تکثیر بیش از حد باکتری ها و انجماد بعدی آنها ایجاد می شود. هنگامی که تارتار ظاهر می شود، به این دلیل است که اقدامات کافی برای از بین بردن باکتری های پلاک انجام نشده است.

تارتار هم در داخل و هم از بیرون می تواند روی خط لثه ظاهر شود و رنگ معمول آن سفید یا با رنگ های مایل به زرد است. اما شاید چیزی که نمی دانستید این باشد که تارتار بسته به موقعیتی که در دهان ظاهر می شود، می تواند تغییر رنگ داده و سیاه شود. به طور خاص، جرم سیاه معمولا در زیر لثه ظاهر می شود.

در این پست ما قصد داریم تمام نکات مربوط به آن را به شما ارائه دهیم تارتار سیاه و چند توصیه در مورد چگونه تارتار را از دندان جدا کنیم که مطمئناً برای حفظ سلامت دهان و دندان برای شما جالب خواهد بود.

تارتار سیاه دندان چیست؟

تارتار از تجمع پلاک باکتریایی بین دندان ها تشکیل می شود. این پلاک هر چه زمان بیشتری بگذرد سفت تر می شود و برداشتن آن سخت تر می شود. پلاک به تدریج با تجمع بقایای غذا، اسیدها، باکتری ها و بزاق تشکیل می شود.

این پلاک اگر با رعایت بهداشت روزانه دهان به درستی پاک نشود به مرور زمان سفت می شود. پس از جامد شدن، تنها راه برای از بین بردن تارتار، تمیز کردن حرفه‌ای است و هر چه این ویزیت به تاخیر بیفتد، پلاک می‌تواند باعث التهاب، تحریک لثه و حتی در شدیدترین موارد منجر به التهاب لثه یا پریودنتیت شود.

تارتار سیاه چگونه ظاهر می شود؟

خاصیت سیاه شدن تارتار به دلیل سن بیمار و محل ظاهر شدن آن در دهان است. تارتار معمولی (به رنگ سفید، زرد یا خرمایی) معمولاً در سطح خارجی دندان‌های آسیاب و همچنین در سطح داخلی دندان‌های جلویی پایین ظاهر می‌شود، اما تارتاری که در زیر خط لثه ظاهر می‌شود می‌تواند رنگی باشد سیاه، قهوه‌ای یا سبز.

تارتار سیاه این رنگ را به خود می گیرد زیرا وقتی در زیر خط لثه ظاهر می شود و به سمت بیرون پخش می شود با مواد دیگری که رنگدانه های جدیدی اضافه می کنند تماس پیدا می کند.

به طور معمول، تارتار از مواد بزاقی و باکتری هایی تشکیل شده است که معدنی شده اند، اما در این نواحی زیر خط لثه، با مایع لثه یا محصولات جانبی خون نیز تماس پیدا می کنند، بنابراین تارتار سایه تیره تری پیدا می کند. در تارتار که روی سطح دندان ظاهر می شود، این اتفاق نمی افتد.

تارتار سیاه

در موارد دیگر، ظاهر تارتار سیاه ممکن است با شرایط خاصی مانند پوسیدگی دندان، التهاب لثه، پریودنتیت یا بوی بد دهان (بوی بد دهان) مرتبط باشد. بیایید آنها را با کمی جزئیات بیشتر ببینیم:

  • حفره ها: شاید شایع ترین عارضه دهانی باشد و به عفونت باکتریایی داخل دندان مربوط می شود. عدم رعایت بهداشت یکی از دلایل اصلی آن است. هنگامی که باکتری پلاک تشکیل می شود، pH در دهان به دلیل اسید تولید شده شروع به کاهش می کند.
  • التهاب لثه: همچنین بسیار شایع است و با قرمزی، تحریک و التهاب لثه مشخص می شود. این یک مرحله اولیه است و آنقدرها هم خطرناک نیست، اما اگر به موقع عمل نشود می تواند منجر به شرایط خطرناک دیگری شود.
  • پریودنتیت: این مرحله پیشرفته تر از التهاب لثه است. تکثیر باکتری ها شروع به آسیب رساندن به لثه ها می کند و می تواند به تدریج استخوان های نگهدارنده دندان ها را از بین ببرد.
  • هالیتوزیس: پریودنتیت، پوسیدگی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی بروز هالیتوزیس هستند. تجمع باکتری ها عامل بوی بد دهان و بوی بد دهان علاوه بر ظاهر تارتار سیاه است.

چگونه تارتار سیاه را از روی دندان پاک کنیم؟

بهترین راه برای از بین بردن تارتار سیاه با کمک یک متخصص در کلینیک مورد اعتماد شما است. می توان از ابزارهای دستی (کورت) یا درمان های اولتراسوند استفاده کرد که با استفاده از میکروویبره ها، تارتار را شکسته و سپس از بین می برند.

برای جلوگیری از هر نوع تارتار، بهداشت خوب دندان ضروری است. شما باید بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان برای پاک کردن بقایای مواد غذایی بین دندان ها استفاده کنید.

توصیه مهم دیگر این است که حداقل هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا متخصص می تواند با یک معاینه ساده هر گونه مشکلی را در سطح دندان یا لثه تشخیص دهد. اگر اولین علائم تارتار ظاهر شود، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان می‌دانند چه درمانی را برای از بین بردن آن به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

در کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو ما بهترین تیم حرفه ای را برای درمان تارتار سیاه یا هر نوع دیگری داریم. در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای از ظاهر تارتار با ما وقت بگیرید و ما مناسب ترین راه حل را برای مورد شما پیشنهاد می کنیم. ما منتظر شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *