چگونه تشخیص دهیم که دندان عفونی شده است؟

این قابل درک است که دندان از پوسیدگی درمان نشده و همچنین درد و حساسیت به غذا و نوشیدنی سرد و گرم در تماس با دندان عفونی شده است. تقریباً همه در دهان خود نوعی باکتری دارند. در مواقع عادی، این باکتری های دهان هیچ آسیبی ندارند.

فردی که مقادیر زیادی کربوهیدرات، غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرف می کند، اسیدهای آزاد شده در حین مصرف به مینای دندان و عاج آسیب می زند. به همین دلیل در صورت عدم درمان کبودی، باکتری به بافت عصبی گسترش یافته و التهاب ایجاد می شود. دندان به دلیل ضربه به بافت پالپ (عصب) عفونی می شود. با این حال، تغییر جدی در رنگ دندان بدون درد نیز به ما کمک می کند تا متوجه شویم که آن عفونی است.

التهاب لثه چیست؟

التهاب و عفونت در لثه ها به دلیل تمیز نکردن ناکافی دهان و دندان ها، تغذیه نامنظم یا برخی بیماری ها رخ می دهد. این مشکل که بیشتر در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شود، التهاب لثه نیز نامیده می شود. التهاب لثه که بسته به محل بروز آن متفاوت است، هنگام صحبت کردن و غذا خوردن باعث درد می شود. در یکی دو روز خود به خود از بین می رود و در نتیجه بهداشت دهان و دندان نیازی به درمان ندارد. در غیر این صورت مراجعه به دندانپزشک پس از 4.5 روز ضروری است.

این عفونت‌ها و التهاب‌های درمان‌نشده می‌توانند باعث بیماری جدی‌تری به نام پریودنتیت شوند و منجر به از دست دادن دندان شوند. به همین دلیل درمان التهاب لثه را باید جدی و حساس دانست. افراد زیادی هستند که به التهاب لثه مبتلا هستند اما از علائم و نشانه های آن بی اطلاع هستند. به همین دلیل باید معاینات منظم توسط دندانپزشک انجام شود، تشخیص داده شود و درمان انجام شود.

علائم التهاب لثه چیست؟

التهاب لثه یک بیماری ساده است که بسیاری از افراد متوجه آن نمی شوند. به همین دلیل، حتی اگر علائمی وجود نداشته باشد، ممکن است التهاب در لثه ایجاد شود. علائم ممکن است با افزایش اندازه التهاب تغییر کنند یا مکان بازتری برای احساس کردن آن وجود داشته باشد. علائم شایع التهاب لثه عبارتند از:

  • قرمزی و تورم لثه
  • تصویر التهاب با رنگ سفید
  • خونریزی ناشی از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • رکود لثه
  • تکان دادن دندان
  • درد هنگام صحبت کردن و غذا خوردن
  • حساسیت به غذاهای سرد و گرم
  • بوی بد دهان
  • التهاب
  • لثه هایی که قرمز یا آبی به نظر می رسند

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

سلامت دهان و دندان برای محافظت از بدن در برابر عوامل بد احتمالی و حفظ سلامت آن بسیار مهم است. با عادت به مراقبت در منزل، می توانید نتایج منفی را معکوس کرده و از التهاب لثه جلوگیری کنید. در این موارد مسواک، دهانشویه و نخ دندان ابزاری هستند که از نظر بهداشتی شما را حمایت می کنند. معاینات منظم توسط پزشکان برای تشخیص بیماری های دهان و دندان که باعث التهاب لثه، عوارض سیستمیک یا پوسیدگی دندان می شوند توصیه می شود. در هر نشانه ای از التهاب لثه، مشاوره با دندانپزشک یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از ایجاد بیماری های مختلف است.

درمان زودهنگام دندانپزشکی التهاب لثه را معکوس می کند و از پیشرفت آن به بیماری پریودنتال جلوگیری می کند. مشکلاتی که باعث التهاب لثه می شوند عبارتند از: استرس، بارداری، سوء تغذیه، نوجوانی، سیگار کشیدن، پیری، اختلالات سیستمیک ژنتیکی یا مرتبط با دارو. برای جلوگیری از بروز مشکل در دهان و لثه، باید به نکات ذکر شده توجه کرده و از معاینات منظم اطمینان حاصل کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *