کام ملتهب به چه علت است؟


همانطور که همه می دانیم کام سقف دهان است که بینی را از حفره دهان جدا می کند. را کام ملتهب این یک بیماری نسبتاً شایع است و بسیاری از بیماران ما با ناراحتی ناشی از آن به ما مراجعه می کنند. به طور کلی، نشان دهنده جدیت نیست، اما باید تکامل آن را مشاهده کرد.

در این پست قصد داریم به طور واضح توضیح دهیم که کام ملتهب چیست، علل آن و درمان‌های احتمالی برای دانستن نحوه تشخیص آن در صورت بروز هر علامتی.

کام ملتهب: چرا رخ می دهد؟

اول از همه، ما باید ساختار کام را روشن کنیم. دارای ناحیه قدامی استخوان و ناحیه خلفی نرمتر است. بعداً به ناقوس ختم می‌شود یا به طور عامیانه‌تر «زنگ» نامیده می‌شود، که یک برآمدگی گوشتی است که در انتهای کام آویزان است.

کام ممکن است به دلایل مختلف ملتهب شود، اگرچه در بیشتر موارد معمولاً چیز جدی نیست و با درمان های بسیار ساده حل می شود. ما به ندرت کام شدیدا ملتهب پیدا می کنیم.

علائمی که معمولا با درد کام همراه است، درد یا ناراحتی خفیف، خشکی دهان یا وجود زخم یا تاول است. شایع ترین علت التهاب کام، زخم های دهان یا هرپس لبیالیس. همچنین می تواند ناشی از ضربه یا آسیب ناشی از خوردن غذای خیلی گرم یا خیلی سفت باشد.

از دیگر دلایل منشأ ملتهب کام می‌توان به تغییرات هورمونی، استرس، دخانیات، کمبود ویتامین یا کم‌آبی بدن اشاره کرد، زیرا می‌تواند باعث خشکی بیش از حد دهان شود و در صورت عدم انجام اقدامات، نتیجه نهایی می‌تواند التهاب کام باشد. .

کام متورم باعث می شود

درمان های مورد استفاده در کام ملتهب

در بیشتر بیماران، تورم کام خودبه خود برطرف می شود. به عنوان مثال، زخم‌های سرد یا ضایعات تروما معمولاً در چند روز بهبود می‌یابند و زخم‌ها نیز معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اگرچه از داروها نیز برای کاهش شدت یا کوتاه کردن زمان بهبودی استفاده می‌شود. در موارد کم آبی، مهم ترین اقدام، افزایش مصرف مایعات، به ویژه آب، همیشه پرهیز از الکل است.

اگر چه همانطور که گفتیم اکثر مواقع زمانی که کام ملتهب می شود خود به خود بهبود می یابد، اما ارزش مراجعه به شما را دارد. کلینیک مورد اعتماد معاینه آن توسط یک متخصص مخصوصاً اگر درد در عرض یک هفته حتی با دارو کاهش نیابد. همچنین در صورتی که التهاب با علائم دیگری همراه باشد.

اگر کام ملتهب دارید می توانید از آنها استفاده کنید:

  • چیزی سرد را روی ناحیه ملتهب قرار دهید. به این ترتیب شما به صورت طبیعی و بسیار نرم به خواب می روید.
  • آب سرد، آب میوه های طبیعی یا اسموتی مصرف کنید.
  • غذاهای نرم بخورید که به کام آسیب نمی رساند.
  • خوردن غذاهای سرد یا گرم.
  • از غذاهای خیلی تند، اسیدی یا ترد خودداری کنید تا ناحیه مورد نظر ساییده نشود.

وظیفه زنگ در کام چیست؟

یوولا یا زنگ در پایین کام قرار دارد و عضله کوچکی است که بین لوزه ها قرار دارد که توسط بافت همبند و مخاط تشکیل شده است. سه عملکرد اصلی این عضله کوچک وجود دارد:

  • به عنوان یک مانع برای میکروارگانیسم ها و هر عامل خارجی عمل می کند. به این ترتیب به دستگاه گوارش نمی رسند.
  • در صورت استفراغ، یوولا همراه با سایر نواحی کام از رسیدن غذا یا مایعات به حفره بینی جلوگیری می کند.
  • این اجازه می دهد تا صداها در هماهنگی با گلو قادر به صحبت کردن عادی باشند.

یووولا نیز ممکن است ملتهب شود، اما مانند کام، این موارد معمولاً موارد جدی نیستند. انگور ملتهب می تواند از خوردن طبیعی یا حتی توانایی صحبت کردن جلوگیری کند. بیمار ممکن است متوجه ناراحتی یا مشکلاتی شود که در عرض چند روز قابل اصلاح است.

اگر درد شدید است و چند روز طول می کشد یا نوعی لکه های زخمی یا سفید رنگ مشاهده می شود، مراجعه به دندانپزشک برای بررسی مورد و تصمیم گیری بهترین راه حل ضروری است.

شایع ترین علل التهاب یووولا عفونت ها و خشکی دهان است. در این موارد، توصیه می شود از نوشیدنی های بیش از حد گرم، الکل و تنباکو خودداری کنید، زیرا می توانند روند بهبودی را طولانی کنند یا حتی ناراحتی را افزایش دهند. توصیه های دیگر برای کاهش التهاب می تواند به شرح زیر باشد:

  • با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.
  • از تغییرات ناگهانی دما اجتناب کنید و گلوی خود را گرم نگه دارید.
  • تا زمانی که التهاب ادامه دارد از فریاد زدن یا صحبت با صدای زیاد خودداری کنید.

در کلینیک دندانپزشکی گونزالس باکورو ما بهترین متخصصین را برای درمان کام ملتهب یا شرایط مهمتر شما داریم. به عنوان مثال، اگر شما نیاز به یک پریودنتیکس در مادرید از تماس با کلینیک ما دریغ نکنید. ما در این زمینه متخصص هستیم. قرار گذاشتن اگر علائمی در کام مشاهده کردید با ما تماس بگیرید. متخصصان ما شما را معاینه خواهند کرد تا هرگونه بیماری جدی را رد کرده و بهترین درمان ممکن را توصیه کنند. ما منتظر شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *