کلاهک دندان ثابت: برای چه استفاده می شود؟


بسیاری از مردم به خوبی نمی دانند که چیست کلاهک های دندانی ثابت و کاربرد آنهابه همین دلیل است که در این پست قصد داریم تمام جزئیات مربوط به کلاهک های دندانی ثابت و ایمپلنت های دندانی را در یک روز به شما ارائه دهیم تا در صورت نیاز به این درمان های دندانی تمام اطلاعات را در اختیار داشته باشید.

کلاهک های ثابت دندان چیست؟

کلاهک های دندانی ثابت که به عنوان تاج دندان نیز شناخته می شوند، ترمیم های دندانی هستند که برای پوشاندن کامل دندان آسیب دیده یا ضعیف استفاده می شوند. این کلاهک ها روی دندان موجود قرار می گیرند تا ظاهر، شکل و اندازه آن را بازیابی کنند.

کلاهک های دندانی ثابت به طور دائم به دندان چسبانده می شوند و راه حلی طولانی مدت و از نظر زیبایی شناختی برای انواع مشکلات دندانی ارائه می دهند. بیایید موارد اصلی استفاده از آستین های دندانی را ببینیم:

دندان شکسته یا ضعیف شده است

کلاهک دندان زمانی استفاده می‌شود که دندانی دچار ضربه یا ضربه شده و شکسته یا ضعیف شده است، همچنین برای پوسیدگی‌های پیشرفته دندان یا در درمان‌های ریشه دندان استفاده می‌شود. کلاهک روی دندان آسیب دیده قرار می گیرد و یک لایه محافظ ایجاد می کند که از شکستگی بیشتر جلوگیری می کند و عملکرد و زیبایی آن را بازیابی می کند.

دندان هایی با پرکردگی های بزرگ

گاهی اوقات دندان هایی که با پرکردگی قابل توجهی درمان شده اند به مرور زمان ضعیف می شوند. این پر کردن ها می توانند خراب شوند یا شکسته شوند که یکپارچگی قطعه دندانی را به خطر می اندازد. در چنین مواردی، ممکن است یک روکش ثابت دندان برای پوشاندن پرکردگی موجود و محافظت از دندان در برابر آسیب بیشتر لازم باشد.

تغییر رنگ یا بدشکل دندانی

بسیاری از افرادی که تغییر رنگ یا تغییر شکل دندان دارند راه حلی برای درمان هایی مانند ارتودنسی یا سفید کردن دندان پیدا نمی کنند. در این موارد، کلاهک های دندانی ثابت می تواند جایگزین زیبایی بسیار موثری باشد. این کلاهک‌ها می‌توانند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند و شکل، اندازه و رنگی شبیه دندان طبیعی به آن‌ها بدهند.

جایگزینی دندان: ایمپلنت دندان

همچنین می توان از آستین های دندانی ثابت برای جایگزینی قطعاتی که قابل نگهداری نیستند استفاده کرد. گاهی اوقات نیاز به قرار دادن است ایمپلنت های دندانی. در این موارد یک اباتمنت تیتانیومی در فک یا استخوان فک قرار داده می شود و از یک کلاه دندان ثابت روی اباتمنت برای ایجاد گچ گیری دائمی استفاده می شود. این محلول برای جایگزینی دندان های از دست رفته و بازیابی عملکرد جویدنی و زیبایی دندان های اصلی بسیار کارآمد است.

مزایای کلاهک دندان ثابت چیست؟

این ها برخی از مزایایی است که بیمارانی که از کلاه دندان ثابت استفاده می کنند به دست می آورند:

ترمیم دندان بادوام است

کلاهک های دندانی ثابت به گونه ای طراحی شده اند که محکم باشند و آنها را به یک راه حل طولانی مدت برای مشکلات دندان تبدیل کند. آنها از مواد محکمی مانند چینی، سرامیک یا زیرکونیا ساخته شده اند تا در برابر نیروهای جویدن روزانه مقاومت کنند و در برابر فرسایش زمان مقاومت کنند.

زیبایی دندان را بهبود می بخشد

کلاهک های دندانی ثابت علاوه بر عملکرد، ظاهر زیبایی دندان ها را نیز بهبود می بخشد. آنها به گونه ای طراحی شده اند که شکل، اندازه و رنگ طبیعی دندان ها را تکرار کنند و در نتیجه لبخند بسیار جذاب تری برای بیمار ایجاد کنند. روکش های دندانی ثابت می توانند مشکلات تغییر رنگ، تغییر شکل یا فضاهای بین دندانی را اصلاح کنند و ظاهر زیبایی شناختی دلپذیری را ایجاد کنند و اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری را برای فرد ایجاد کنند.

عملکرد جونده بازیابی می شود

هنگامی که دندان آسیب دیده یا ضعیف می شود، عملکرد جویدن به احتمال زیاد به خطر می افتد. برای حل این مشکل، کلاهک های دندانی ثابت یک سطح گاز گرفتن قوی و بادوام را فراهم می کند و به بیماران اجازه می دهد تا به درستی جویدن را انجام دهند. این بدان معناست که آنها می توانند به راحتی و بدون محدودیت غذا بخورند و بجوند و در نتیجه کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

حفاظت از قطعات طبیعی

کلاهک های دندانی ثابت به عنوان یک مانع محافظ عمل می کنند، زیرا به طور کامل دندان طبیعی را می پوشانند. این به جلوگیری از شکستگی یا سایش بیشتر روی دندان ضعیف شده کمک می کند، بنابراین از نیاز به درمان های تهاجمی تر در آینده جلوگیری می کند. علاوه بر این، کلاهک های ثابت دندان از ریشه دندان محافظت می کند که به سلامت طولانی مدت آن کمک می کند و از پوسیدگی جلوگیری می کند.

روند قرار دادن کلاهک های دندانی ثابت چگونه است؟

اولین مرحله قبل از قرار دادن روکش ثابت شامل ارزیابی دندانپزشکی توسط متخصص است. او دندان یا دندان های آسیب دیده را معاینه می کند و تشخیص می دهد که آیا روکش کردن گزینه مناسبی است یا خیر. اگر در نهایت تصمیم به گذاشتن روکش دندانی ثابت دارید، اقدام به آماده سازی دندان می کنید.

آماده سازی شامل ساییدن دندان برای ایجاد فضایی برای کلاهک دندانی است. مقدار کمی از مینای دندان برداشته می شود و قالب های دقیقی از دندان گرفته می شود. این قالب ها به لابراتوار دندانپزشکی که در آن روکش سفارشی دندان ساخته می شود ارسال می شود.

قرار دادن و تنظیم روکش دندانی ثابت

هنگامی که کلاه دندان در آزمایشگاه ساخته شد، قرار می گیرد. دندانپزشک تناسب و ظاهر کلاهک دندان را بررسی می کند و در صورت لزوم، تنظیمات لازم را برای اطمینان از بایت خوب انجام می دهد.

هنگامی که تناسب آستین به طور رضایت بخشی کامل شد، با استفاده از سیمان مخصوص دندان به دندان چسبانده می شود. متخصص اطمینان حاصل می کند که کلاهک دندان به درستی تراز شده است و اکلوژن کافی است. پس از آن، او تمام دستورالعمل های لازم را برای مراقبت صحیح از آستین یا آستین دندانی قرار داده شده به بیمار می دهد و در نتیجه عملکرد طولانی مدت آنها را تضمین می کند.

اگر دندان آسیب دیده دارید، از گرفتن نوبت با ما شک نکنید. روکش های دندانی ثابت می تواند به شما کمک کند تا تمام عملکرد قطعه اصلی را به دندان های خود بازگردانید. که در گونزالس باکورو ما در حل هر نوع بیماری دهان متخصص هستیم. می خواهیم لبخندی بدون عقده و با دندان های محکم و سالم ببینیم. ما منتظر شما خواهیم بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *